HAVNEDIREKTØR OM POLITISKE BESLUTNING:
At udvidelsen af Aarhus Havn er sat på pause betyder, at de gevinster, der ellers ville komme erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet til gode, risikerer at gå tabt. Sådan lyder det fra Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn, efter, at planerne om en havneudvidelse onsdag morgen blev sat på pause
Onsdag morgen besluttede partierne bag den aftale, der i første omgang gav grønt lys til projektet, at sætte projektet på pause.
- Det er en trist dag for dansk erhvervsliv. Havneudvidelsen ville være en stor gevinst for erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet. Der er behov for plads til, at de eksisterende virksomheder på havnen kan udvikle sig, og til at nye kan komme til, siger Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn.
Partierne, der udgør et stort flertal i det nuværende byråd, understreger, at projektet ikke tages op igen, medmindre et nyt byråd beslutter at gøre det. Og den usikkerhed skaber ifølge Aarhus Havn problemer i en erhvervssammenhæng.
- Yderhavnen ville skabe arbejdspladser, fremgang og tage afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som vi nu risikerer ryger til udlandet, mens vores havneudvidelse er sat på pause, siger havnedirektøren, der peger på, at det for nuværende svært at sige, hvad tiden på længere sigt bringer for Danmarks største erhvervshavn.
Men på kort sigt venter der et stort genopretningsarbejde, for der er mange mennesker, hvis hverdag bliver påvirket af byrådets beslutning.
- Vi har en organisation med rigtig mange dygtige medarbejdere, der har arbejdet nærmest i døgndrift på alle aspekter af det her projekt. Vi har vores kunder og de mange virksomheder, der er interesserede i at investere og udvikle sig på og omkring havnen. Nu gælder det om at finde en vej frem, og det vil jeg sætte mig i spidsen for, siger Thomas Haber Borch.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Containerrederierne sejler i nye alliancer
- Danske maritime virksomheder skal ikke bidrage til Ruslands krigsmaskine
- Vi ønsker ikke at bidrage til Ruslands krigsøkonomi
- Regeringen har lanceret en global strategi for maritim sikkerhed
- Sejlplan kan bevares
- International maritim organisation holdt miljømøde
- Global Strategi for Maritim Sikkerhed er nødvendig
- Hollandske myndigheder beslaglagde mindre narko i Rotterdam
- Landstrømsanlæg på havnen i Fredericia ventes klar til sommer
- EU støtter grønne projekter i Danmark med 94 millioner kroner
- Østjysk havn får endnu et køle- og frysehus
Skriv din kommentar:
- Det er en trist dag for dansk erhvervsliv
Onsdag 19. juni 2024 kl: 12:01
Af: RedaktionenAt udvidelsen af Aarhus Havn er sat på pause betyder, at de gevinster, der ellers ville komme erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet til gode, risikerer at gå tabt. Sådan lyder det fra Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn, efter, at planerne om en havneudvidelse onsdag morgen blev sat på pause
Onsdag morgen besluttede partierne bag den aftale, der i første omgang gav grønt lys til projektet, at sætte projektet på pause.
- Det er en trist dag for dansk erhvervsliv. Havneudvidelsen ville være en stor gevinst for erhvervslivet i både Aarhus og resten af landet. Der er behov for plads til, at de eksisterende virksomheder på havnen kan udvikle sig, og til at nye kan komme til, siger Thomas Haber Borch, der er direktør hos Aarhus Havn.
Partierne, der udgør et stort flertal i det nuværende byråd, understreger, at projektet ikke tages op igen, medmindre et nyt byråd beslutter at gøre det. Og den usikkerhed skaber ifølge Aarhus Havn problemer i en erhvervssammenhæng.
- Yderhavnen ville skabe arbejdspladser, fremgang og tage afgørende skridt i den grønne omstilling. Det er gevinster, som vi nu risikerer ryger til udlandet, mens vores havneudvidelse er sat på pause, siger havnedirektøren, der peger på, at det for nuværende svært at sige, hvad tiden på længere sigt bringer for Danmarks største erhvervshavn.
Men på kort sigt venter der et stort genopretningsarbejde, for der er mange mennesker, hvis hverdag bliver påvirket af byrådets beslutning.
- Vi har en organisation med rigtig mange dygtige medarbejdere, der har arbejdet nærmest i døgndrift på alle aspekter af det her projekt. Vi har vores kunder og de mange virksomheder, der er interesserede i at investere og udvikle sig på og omkring havnen. Nu gælder det om at finde en vej frem, og det vil jeg sætte mig i spidsen for, siger Thomas Haber Borch.
Interesserede kan læse mere om den politiske beslutning her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Containerrederierne sejler i nye alliancer
- Danske maritime virksomheder skal ikke bidrage til Ruslands krigsmaskine
- Vi ønsker ikke at bidrage til Ruslands krigsøkonomi
- Regeringen har lanceret en global strategi for maritim sikkerhed
- Sejlplan kan bevares
- International maritim organisation holdt miljømøde
- Global Strategi for Maritim Sikkerhed er nødvendig
- Hollandske myndigheder beslaglagde mindre narko i Rotterdam
- Landstrømsanlæg på havnen i Fredericia ventes klar til sommer
- EU støtter grønne projekter i Danmark med 94 millioner kroner
- Østjysk havn får endnu et køle- og frysehus
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |