VOGNMANDSORGANISATION EFTER KOMMENTAR FRA KLIMARÅDET:
"Hvis det offentlige ikke vil betale det ekstra, som det koster at vægte klima og miljø ved transportopgaverne, kan man ikke forvente, at andre kunder skal gøre det. Og så kan man heller ikke forvente, at vognmændene skal sætte fart på omstillingen til mere klimavenlig transport". Sådan lyder der fra vognmandsorganisationen DTL efter, at Klimarådet i sidste uge efterlyste et målrettet arbejde for at nedbringe klimaaftrykket fra blandt andet offentlige indkøb
Klimarådet efterlyser i et nyt notat, at SVM-Regeringen arbejder mere målrettet for at nedbringe klimaaftrykket fra eksempelvis offentlige indkøb.
Det offentlige har gode muligheder for at gå forrest, hvis klimaaftrykket skal nedbringes, lyder det fra Klimarådet.
Selv om Klimarådets notat ikke specifikt beskæftiger sig med køb af ydelser fra vognmandsbranchen er DTL administrerende direktør Erik Østergaard tilfreds med, at Klimarådet peger på en principiel problemstilling. Især i en tid, hvor der fra politisk hold bliver presset på for at vognmandsbranchen skal omstille sig.
- DTL lavede sidste år en rundspørge blandt medlemmerne om, hvordan de offentlige indkøbere vægter klima og miljø i deres udbud. Hver femte vognmand pegede på, at det offentlige, herunder kommunerne, meget ofte eller ofte kun på papiret vægter vognmandens indsats for miljø og klima ved udbud af transportopgaver. Når transportøren så skal vælges, svarede bare otte procent, at vægten på miljø og klima meget ofte eller ofte var udslagsgivende. Det er ikke meget bedre i dag, så vidt vi er orienteret, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Man kan ikke forvente, at vognmændene skal sætte fart på omstillingen til mere klimavenlig transport, hvis det offentlige ikke er villige til at betale det ekstra, det koster. Staten og kommunerne er en kæmpe transportkunde, og det ville virkeligt fremme den grønne omstilling, hvis man her lod handling følge de fine ord. Som stor kunde har det offentlige et ansvar for at hjælpe den grønne omstilling af transporterhvervet på vej.
DTL fremhæver, at Klimarådet peger på, at SVM-Regeringen i sit regeringsgrundlag fra 2022 tilkendegav, at den vil nedbringe klimaaftrykket på de offentlige indkøb. Det fremgår også af regeringsgrundlaget, at regeringen vil undersøge konsekvenserne ved at opsætte et mål for klimaaftrykket af dansk forbrug. Begge dele udestår ifølge Klimarådet endnu.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sydvestjysk havn bygger lager- og montagehal
- Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
- Lastbil dryssede jord og småsten på Sydmotorvejen
- Mandag var logistikkens dag i Odense
- Tysk transportkoncern har taget nybygget filial i Sverige i brug
- Bokstrailer kan læsses både bagfra og fra siden
- Lastbilglade drenge udløste alarm
- Nyt logistikcenter får solceller på taget og robotter som medarbejdere
- Alkoholpåvirket chauffør sov i sin lastbil med motoren i gang
- Trailer med gående gulv er ude på 15 meter
- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Fire halmballer for meget på ladet kostede 1.050 euro
Skriv din kommentar:
Det offentlige skal være villige til at betale ekstra for grøn transport
Mandag 17. juni 2024 kl: 15:07
Af: Redaktionen"Hvis det offentlige ikke vil betale det ekstra, som det koster at vægte klima og miljø ved transportopgaverne, kan man ikke forvente, at andre kunder skal gøre det. Og så kan man heller ikke forvente, at vognmændene skal sætte fart på omstillingen til mere klimavenlig transport". Sådan lyder der fra vognmandsorganisationen DTL efter, at Klimarådet i sidste uge efterlyste et målrettet arbejde for at nedbringe klimaaftrykket fra blandt andet offentlige indkøb
Klimarådet efterlyser i et nyt notat, at SVM-Regeringen arbejder mere målrettet for at nedbringe klimaaftrykket fra eksempelvis offentlige indkøb.
Det offentlige har gode muligheder for at gå forrest, hvis klimaaftrykket skal nedbringes, lyder det fra Klimarådet.
Selv om Klimarådets notat ikke specifikt beskæftiger sig med køb af ydelser fra vognmandsbranchen er DTL administrerende direktør Erik Østergaard tilfreds med, at Klimarådet peger på en principiel problemstilling. Især i en tid, hvor der fra politisk hold bliver presset på for at vognmandsbranchen skal omstille sig.
- DTL lavede sidste år en rundspørge blandt medlemmerne om, hvordan de offentlige indkøbere vægter klima og miljø i deres udbud. Hver femte vognmand pegede på, at det offentlige, herunder kommunerne, meget ofte eller ofte kun på papiret vægter vognmandens indsats for miljø og klima ved udbud af transportopgaver. Når transportøren så skal vælges, svarede bare otte procent, at vægten på miljø og klima meget ofte eller ofte var udslagsgivende. Det er ikke meget bedre i dag, så vidt vi er orienteret, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Man kan ikke forvente, at vognmændene skal sætte fart på omstillingen til mere klimavenlig transport, hvis det offentlige ikke er villige til at betale det ekstra, det koster. Staten og kommunerne er en kæmpe transportkunde, og det ville virkeligt fremme den grønne omstilling, hvis man her lod handling følge de fine ord. Som stor kunde har det offentlige et ansvar for at hjælpe den grønne omstilling af transporterhvervet på vej.
DTL fremhæver, at Klimarådet peger på, at SVM-Regeringen i sit regeringsgrundlag fra 2022 tilkendegav, at den vil nedbringe klimaaftrykket på de offentlige indkøb. Det fremgår også af regeringsgrundlaget, at regeringen vil undersøge konsekvenserne ved at opsætte et mål for klimaaftrykket af dansk forbrug. Begge dele udestår ifølge Klimarådet endnu.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sydvestjysk havn bygger lager- og montagehal
- Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
- Lastbil dryssede jord og småsten på Sydmotorvejen
- Mandag var logistikkens dag i Odense
- Tysk transportkoncern har taget nybygget filial i Sverige i brug
- Bokstrailer kan læsses både bagfra og fra siden
- Lastbilglade drenge udløste alarm
- Nyt logistikcenter får solceller på taget og robotter som medarbejdere
- Alkoholpåvirket chauffør sov i sin lastbil med motoren i gang
- Trailer med gående gulv er ude på 15 meter
- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Fire halmballer for meget på ladet kostede 1.050 euro
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |