Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
FORMAND FOR ET PAR TUSINDE VOGNMÆND:

Grøn omstilling er en svær øvelse

Mandag 27. maj 2024 kl: 11:25
Af: Redaktionen

Transporterhvervet står i en mere gennemgribende omstilling end nogensinde før. Det fremhævede formanden for vognmandsorganisationen DTL, Martin Danielsen, da han aflagde sin beretning på organisationens ordinære generalforsamling, der fandt sted på Scandic Falkoner på Frederiksberg lørdag 25. maj

Det bliver en stadig større udfordring at være vognmand i dagens Danmark. Vognmændene kan ikke nøjes med at skele til omkostninger og effektivitet længere, men nu til en lang række krav fra det omgivende samfund. 


En af pointerne i Martin Danielsens beretning var, at det bliver en stadig større udfordring at være vognmand. Vognmændene kan længere ikke nøjes med at skele til omkostninger og effektivitet, de skal også forholde sig til en lang række krav fra det omgivende samfund. 


- På den ene side skal vi bidrage til produktionen, som vi plejer under udøvelse af fri konkurrence. På den anden side bliver vi på en række områder sat ind i rammer, vi skal fylde ud. Rammer, som bestemmes andetsteds i samfundet, og som ikke må overskrides. Vi kan ikke længere forlige os på, at succes bliver skabt ved den hurtigste, bedste og billigste transport. Mængden af andre krav, der skal opfyldes, er mangedoblet. Det skal vi vænne os til. Det er også betingelserne. Ikke bare for vognmændene, men for hele erhvervslivet, understregede Martin Danielsen.


Som eksempler på de nye krav fra det omliggende samfund nævnte formanden blandt andet, at vognmændene opfylde nye krav til dyrevelfærd, arbejdsmiljø, sikkerhed og ansvarlig virksomhedsdrift. 


- Vi vil i det hele taget stå over for krav fra kunderne om dokumentation for sociale forhold, ledelse af virksomheden og hensyntagen til klima og miljø, som vi ikke har set før. Så konkret bliver der tale om stadigt øgede krav til leverandørerne, som senest i 2027 skal rapportere om emissioner og sætte forpligtende mål for at reducere deres CO2-udledninger. Den politiske hensigt er, at vognmændene skal finde alternativer til at køre på fossile brændsler og skifte til for eksempel el og brint, sagde Martin Danielsen og forudsagde, at den tendens vil brede sig til andre grene af transporterne - landbrugsprodukter, entreprenørkørsel, affaldstransport med mere.

 
DTL er med oprettelsen af et elbilsnetværk selv aktivt opsøgende, når det gælder at samle information og erfaringer op med de nye drivmidler - i særdeleshed el. 


- Jeg er blevet medlem af DTL’s Elbilsnetværk for vognmænd, der ønsker at følge med i udviklingen og være med til at præge den politiske og praktiske virkelighed. Netværket har haft en række møder og virksomhedsbesøg i løbet af året, og jeg må sige, at jeg selv bliver stadig klogere, sagde Martin Danielsen og opfordrede forsamlingen til at deltage i netværket.  


Formanden havde også vejafgiften med i sin beretning
- Som det var tilfældet med kilometerafgiften, må man nogle gange konstatere, at selv de mest konstruktive og samarbejdsvillige modspil til en fastgroet idé i den politiske forestillingsverden må give fortabt. Nogle gange er det bedste, man kan gøre, at undgå det værste, sagde Martin Danielsen 
og fortsatte: 


- Men det er bestemt ikke ensbetydende med, at vi ikke er klar over, hvilken administrativ belastning det er hos DTL’s medlemmer for eksempel at skulle håndtere afgifter i flere led. Jeg må igen slå fast, at de afgørende betingelser for en virksomheds succes er forsyningssikkerhed, mindst muligt bøvl med myndighederne og tryghed i investeringerne. Og jeg garanterer, at DTL tager mest muligt hensyn til livsvilkårene ude i virksomhederne og ikke forsømmer lejligheden til at slå på tromme for, at tingene skal være operationelle.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst