Energiselskab og transportkoncern samarbejder om ladenetværk til elektriske lastbiler
Onsdag 15. maj 2024 kl: 10:16
Af: RedaktionenDFDS' ellastbil ved Norlys' ladestander til tung transport på Esbjerg Havn. (Foto: Norlys)
Energiselskabet Norlys vil sikre ladeinfrastruktur til den tunge transport. Et samarbejde med transportkoncernen DFDS skal bidrager med viden om, hvor ladestanderne kan placeres for at opnå maksimal udnyttelse. Samarbejdet betyder, at Norlys løbende bygger ladestationer, som DFDS har brug for til sin voksende flåde af batteri-elektriske lastbiler i Danmark. Det sikrer, at DFDS får adgang til flere lademuligheder, og giver samtidig Norlys en kundebase, der vil benytte ladestanderne
|
- Den ’hønen og ægget’-problematik løser vi med dette samarbejde, der betyder, at vognmændene er sikre på at kunne lade deres biler over hele landet, fortsætter hun.
De nye ladestationer, som Norlys bygger i samarbejde med DFDS, vil indgå som en del af energiselskabets landsdækkende ladenetværk til den tunge transport.
Mindst 10 nye ladestationer inden udgangen af 2025
Samarbejdet mellem DFDS og Norlys blev indledt i november, hvor Norlys etablerede den første hurtiglader på DFDS’ adresse ved Onsild i Hobro. Norlys har nu erhvervet arealer, der afspejler DFDS’ behov for opladning i deres rutenetværk. Det gælder blandt andet ved Herning og Aalborg. Det nøjagtige antal ladestationer, som Norlys bygger, er ikke fastlagt endnu, men der bliver forventeligt tale om mindst 10 ladestationer fordelt over hele Danmark inden udgangen af 2025 - altså inden for godt halvandet år.
DFDS har 15 elektriske lastbiler på vejene i Danmark. Ved udgangen af 2024 forventer DFDS at have 125 elektriske lastbiler i drift på tværs af virksomhedens lastbilflåde, heraf 25 i Danmark. For DFDS betyder samarbejdet med Norlys, at transportkoncernen får adgang til ladeinfrastruktur og dermed kan tilbyde logistikløsninger med lav-emission til kunder i Danmark.
- Vores elektriske lastbiler spiller en nøglerolle i vores ambitioner om at reducere vores CO2-udledning fra vejtransport. Men vi er afhængige af, at ladeinfrastrukturen kommer på plads. Vi ønsker at fremme en mere lav-emissions transportsektor, og vi arbejder tæt sammen med vores kunder og vores leverandører i denne omstilling. Det er vores samarbejde med Norlys et godt eksempel på, siger Anders Christensen, der er VP-Nordic i DFDS logistikdivision.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sværlasttrailer er specialopbygget til generatorer
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |