Rederikoncern har sat én milliard euro af til batteri-elektriske færger
Tirsdag 14. maj 2024 kl: 09:50
Af: RedaktionenDFDS oplyser tirsdag, at rederikoncernen vil investere én milliard euro - cirka 7,5 milliarder kroner - i seks batteri-elektriske færger, der skal indsættes på rederiets ruter over Den Engelske Kanal mellem Dover i Sydengland og Dunkerque og Calais i det nordvestlige Frankrig. De første to batteri-elekrtiske færger ventes at være i drift inden 2030, mens de øvrige fire forventes at følge efter inden 2035
- Det her er et vigtigt skridt mod at reducere CO2-udslippet. På grund af den relativt korte afstand mellem Storbritannien og Frankrig er ruterne optimale til elektrisk færgetransport. Elektrificeringen vil være et vigtigt skridt mod at opfylde vores klimamål, og med denne investering accelererer vi overgangen til en grønnere fremtid for shippingindustrien, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør for DFDS.
Den Engelske Kanal er en af verdens travleste skibsruter. Færgetrafikken over Den Engelske Kanal forbinder to af verdens største økonomier og står for 33 procent af handelen mellem EU og Storbritannien. DFDS og Port of Dover, Port of Boulogne Calais og Port of Dunkirk forpligtede sig med en hensigtserklæring 15. marts 2023 til at samarbejde om at reducere CO2-udslippet fra søtransporten over Doverstrædet.
DFDS: Samarbejde er nøglen til overgangen til lavemissions-transport
DFDS samarbejder med eksperter inden for batteriteknologi, skibsdesign og energieffektivitet for at designe de nye avancerede batteri-elektriske skibe, hvor af de tre skal sejle under fransk flag. Samarbejdet skal sikre, at skibenes design omfatter sikkerhed og ydeevne, samtidig med, at produktionsmetoderne har mindst mulig indvirkning på miljøet.
Derudover arbejder DFDS tæt sammen med nationale myndigheder, infrastrukturpartnere og energiforsyningsselskaber for at sikre energiforsyningen og infrastrukturen for elektriske skibe. I de senere år har DFDS og de franske myndigheder intensiveret dialogen, og den franske regering har for nylig lanceret en ambitiøs plan for landets energiomstilling med fokus på infrastruktur.
- Den grønne omstilling er ikke noget, vi kan opnå alene. Uden adgang til tilstrækkelig strømforsyning på land og infrastruktur til at rumme opladningsfaciliteter i havne kan vi ikke drive skibene. Jeg er glad for, at vi har en fælles ambition med regeringerne på begge sider af Kanalen om at muliggøre grønne transportkorridorer, og vi er glade for at kunne offentliggøre denne meddelelse på den 7. Choose France Summit, iværksat af den franske præsident Emmanuel Macron, siger Torben Carlsen.
I 2023 lancerede DFDS en ny strategi - Moving Together Towards 2030 - som genbekræftede koncernens ambition om at blive et netto-nul-selskab inden 2050 og have seks grønne færger i drift inden udgangen af 2030, hvoraf to vil være batteri-elektriske og sejle på Den Engelske Kanal.
I Frankrig har DFDS fem skibe under fransk flag og beskæftiger 1.200 personer, herunder 800 franske søfolk.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rederikoncern forventer 400.000 passagerer
- Dansk rederikoncern skal sørge for færgeforbindelse til Jersey i Den Engelske Kanal
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |