Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid

Tirsdag 7. maj 2024 kl: 10:27
Af: Redaktionen

En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid

Øresundslinjen, der er en af Molslinjen A/S færgeruter, er klar til at konvertere en tredje færge, »Hamlet«, til drift på batterier ladet med strøm fra vind- og solenergi. Inden Øresundslinjen blev en del af Molslinjen, var færgerne en del af rederiet ForSea, som i 2016 konverterede færgerne »Tycho Brahe« og »Aurora« til batteridrift

Færgen »Hamlet« vil blive konverteret til batteridrift i løbet af næste år, og det er den svenske leverandør, Echandia, der skal levere batteripakken til færgen og dermed konvertere færgen fra fossil drift til en fuldt elektrisk drift.


- Echandia har batterier, som tilbyder en kombination af lang holdbarhed og lav vægt, og det sikrer os de laveste omkostninger og den laveste klimabelastning set over hele batteripakkens levetid, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.


Batteripakken skal leveres i første halvdel af 2025, og med Hamlets 8.000 årlige afgange på fuld elektrisk drift vil 95 procent af alle de 41.000 afgange årligt på ruten over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg blive sejlet med batterielektriske færger. Det vil sænke rutens samlede klimabelastning ned til under 1.500 ton CO2 årligt.


Før konverteringen af de to første Øresundsfærger i 2016 havde ruten årlige emissioner på 37.800 ton CO2.


Echandia leverer i forvejen batteripakkerne til Molslinjen's to nye el-færger til Alslinjen og til Samsølinjen. Disse færger bygges på værft i Tyrkiet, og de sejles til Danmark i slutningen af 2024 og i begyndelsen af 2025.


- Den grønne omstilling af vores færger er den altoverskyggende opgave for os de kommende år. Nu omstiller vi »Hamlet« på Øresundslinjen - og senere kommer verdens største færge-elektrificeringsprojekt nogensinde, når der skal sættes strøm til vores hurtigfærger på Kattegat, siger Kristian Durhuus.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Den kollektive trafik har fået flere passagerer - og flere elbusser
- Søfartsstyrelsen fokuserer på sikkerhed til søs og miljøbeskyttelse på Skagen Red
- Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer
- Der skal mere strøm i havnene
- Norsk pakkedistributør kører elektrisk i 79 byer i Danmark
- Skraldebiler er blevet mere lydløse
- Containertransporter mellem Bjerringbro og Aarhus er blevet elektriske
- Bilister fortsætter med at køre langsommere
- Brug provenuet fra CO2-kvotehandelssystemet til at finansiere udrulning af mere el-net i Europa
- Havneselskab med tre havne tog imod godt en million krydstogtgæster
- PostNord får seks nye batteri-elektriske lastbiler - i Sverige
- Containerterminal får landstrøm med 50 procents støtte fra EU

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst