ÅRSRAPPORT 2022 FOR FREDERISKHAVN HAVN:
I denne uge overtog Frederikshavn Kommune driften af Frederikshavn Havn, der hidtil havde været en kommunal selvstyrehavn. Begrundelsen var, at havnen ikke kunne betale sine regninger, da pengekassen var tom. På nuværende tidspunkt venter 2023-årsrapporten for Frederikshavn Havn på at blive afsluttet, men vi har her på transportnyhederne.dk set tilbage på 2022-rapporten for at få et indtryk af den økonomiske situation for havnen, der har færgeforbindelser til Sverige og Norge, plads til et skibsværft og gennem se seneste år har udvidet sine arealer med plads til eksempelvis en bunkerterminal
Årsrapporten for 2022 viser blandt andet, at Frederikshavn Havn i det år havde:
Derudover havde havnen finansielle indtægter og udgifter på samlet 44.503.000 kroner (2.630.000 kroner), hvilket betød et årsresultat på 66.003.000 kroner (4.365.000 kroner)
Tallene i parantes er de tilsvarende tal for 2021.
I årsrapporten oplyser ledelsen, at de finansielle indtægter er positivt påvirket af en omlægning af renteswaps.
I årsrapporten skriver ledelsen, at anlægget af en ny bunkerterminal til Stena Oil, som entreprenøren Bladt Industries var i gang med at anlægge, var blevet yderligere forsinket, hvilket førte til en opsigelse af totalentreprisekontrakten med Bladt i oktober 2022. Efterfølgende blev de resterende arbejder udbudt i nye kontrakter og havnens ledelse forventede ved udgangen af 2022, at terminalen ville være i fuld drift fra andet halvår 2023.
Reelt blev det først i januar i år, at Stena Oil overtog terminalen og fik gang i driften - og dermed begyndte at betale leje til Frederikshavn Havn.
Årsrapporten for 2022 oplyser også om havnens aktiver og passiver.
De materielle aktiverne - grunde, bygninger, driftsmateiel og inventar var ved udgangen af 2022 opgjort til 1.731.305.000 kroner. Dertil kom tilgodehavender ved årsskiftet 2022/2023 på 139.901.000 kroner, likvide beholdninger på 47.325.000 kroner og omsætningsaktiver på 187.226.000 kroner Samlet var aktiver på 1.918.513.000 kroner.
På passivsiden - egenkapital og gæld - var egenkapitalen ved udgangen af 2022 på 449.841.000 kroner. Hensatte forpligtelser udgjorde 20.000.000 kroner, mens den langfristede gæld til eksempelvis realkreditinstitutter samlet var på 1.359.864.000 kroner. Dertil kom kortfristet gæld på 88.826.000 kroner. De samlede gældsforpligtelser var på 1.448.690.000 kroner, som sammen med egenkapitalen skabte balance med passiver på samlet 1.918.513.000 kroner.
Ud fra tallene i årsrapporten kan man udregne Frederikshavn Havns soliditetsgrad, der fortæller noget om, hvor meget af de samlede aktiver, havnen selv ejer.
Soliditeten er egenkapitalen divideret med de samlede aktiver ganget med 100 procent.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ekspertgruppe er klar med nationale guidelines for sikkerheden på havne
- Havneudvidelse i Vendsyssel bliver delt op i flere etaper
- Rederi og havneselskab vil udvikle ny færgeterminal for 200 millioner pund
- Specialrederi med fokus på havvind lejer sig ind i ny lagerhal
- Havn i Vendsyssel giver plads til lager med energi til 7.000 husstande i et døgn
- Grøn strøm har gjort sit indtog erhvervspark i Limfjordens største havn
- Havnearbejder i en række amerikanske havne er gået i strejke
- - Staten skal sikre havnearealer
- Havnepartnerskabets anbefalinger er godt nyt for Produktionsdanmark
- - Der er også lavthængende frugter at plukke
- Havnepartnerskab har sendt sine anbefalinger til SVM-Regeringen
- Havn i Vendsyssel dyster med otte europæiske havne om bæredygtighedspris
Skriv din kommentar:
Egenkapitalen var på 449 millioner kroner - gælden var på 1.448 millioner kroner
Fredag 26. april 2024 kl: 11:24
Af: RedaktionenI denne uge overtog Frederikshavn Kommune driften af Frederikshavn Havn, der hidtil havde været en kommunal selvstyrehavn. Begrundelsen var, at havnen ikke kunne betale sine regninger, da pengekassen var tom. På nuværende tidspunkt venter 2023-årsrapporten for Frederikshavn Havn på at blive afsluttet, men vi har her på transportnyhederne.dk set tilbage på 2022-rapporten for at få et indtryk af den økonomiske situation for havnen, der har færgeforbindelser til Sverige og Norge, plads til et skibsværft og gennem se seneste år har udvidet sine arealer med plads til eksempelvis en bunkerterminal
Årsrapporten for 2022 viser blandt andet, at Frederikshavn Havn i det år havde:
- en bruttofortjeneste på 60.865.000 kroner (36.764.000 kroner)
- persolaneudgifter på 14.989.000 kroner (14.906.000 kroner)
- Af- og nedskrivninger på 23.861.000 kroner (12.726.000 kroner)
Derudover havde havnen finansielle indtægter og udgifter på samlet 44.503.000 kroner (2.630.000 kroner), hvilket betød et årsresultat på 66.003.000 kroner (4.365.000 kroner)
Tallene i parantes er de tilsvarende tal for 2021.
I årsrapporten oplyser ledelsen, at de finansielle indtægter er positivt påvirket af en omlægning af renteswaps.
I årsrapporten skriver ledelsen, at anlægget af en ny bunkerterminal til Stena Oil, som entreprenøren Bladt Industries var i gang med at anlægge, var blevet yderligere forsinket, hvilket førte til en opsigelse af totalentreprisekontrakten med Bladt i oktober 2022. Efterfølgende blev de resterende arbejder udbudt i nye kontrakter og havnens ledelse forventede ved udgangen af 2022, at terminalen ville være i fuld drift fra andet halvår 2023.
Reelt blev det først i januar i år, at Stena Oil overtog terminalen og fik gang i driften - og dermed begyndte at betale leje til Frederikshavn Havn.
Årsrapporten for 2022 oplyser også om havnens aktiver og passiver.
De materielle aktiverne - grunde, bygninger, driftsmateiel og inventar var ved udgangen af 2022 opgjort til 1.731.305.000 kroner. Dertil kom tilgodehavender ved årsskiftet 2022/2023 på 139.901.000 kroner, likvide beholdninger på 47.325.000 kroner og omsætningsaktiver på 187.226.000 kroner Samlet var aktiver på 1.918.513.000 kroner.
På passivsiden - egenkapital og gæld - var egenkapitalen ved udgangen af 2022 på 449.841.000 kroner. Hensatte forpligtelser udgjorde 20.000.000 kroner, mens den langfristede gæld til eksempelvis realkreditinstitutter samlet var på 1.359.864.000 kroner. Dertil kom kortfristet gæld på 88.826.000 kroner. De samlede gældsforpligtelser var på 1.448.690.000 kroner, som sammen med egenkapitalen skabte balance med passiver på samlet 1.918.513.000 kroner.
Ud fra tallene i årsrapporten kan man udregne Frederikshavn Havns soliditetsgrad, der fortæller noget om, hvor meget af de samlede aktiver, havnen selv ejer.
Soliditeten er egenkapitalen divideret med de samlede aktiver ganget med 100 procent.
For Frederiskhavn Havn giver den udregning havnen en soliditetsgrad efter 2022 på 23,4. En tilfredsstillende soliditetsgrad for veletablerede virksomheder ligger normalt på mellem 30 og 40 procent.
Interesserede kan se 2022-årsrapporten for Frederiskhavn Havn på side 567 i referatet fra mødet i byrådet i Frederikshavn Havn 28. juni 2023, som findes via dette link:
Interesserede kan se 2022-årsrapporten for Frederiskhavn Havn på side 567 i referatet fra mødet i byrådet i Frederikshavn Havn 28. juni 2023, som findes via dette link:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ekspertgruppe er klar med nationale guidelines for sikkerheden på havne
- Havneudvidelse i Vendsyssel bliver delt op i flere etaper
- Rederi og havneselskab vil udvikle ny færgeterminal for 200 millioner pund
- Specialrederi med fokus på havvind lejer sig ind i ny lagerhal
- Havn i Vendsyssel giver plads til lager med energi til 7.000 husstande i et døgn
- Grøn strøm har gjort sit indtog erhvervspark i Limfjordens største havn
- Havnearbejder i en række amerikanske havne er gået i strejke
- - Staten skal sikre havnearealer
- Havnepartnerskabets anbefalinger er godt nyt for Produktionsdanmark
- - Der er også lavthængende frugter at plukke
- Havnepartnerskab har sendt sine anbefalinger til SVM-Regeringen
- Havn i Vendsyssel dyster med otte europæiske havne om bæredygtighedspris
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |