ORGANISATION FOR BILIMPORTØRER:
SVM-Regeringen har meldt ud, at puljen til omstilling af vejtransporten fra dieselbåret energi til alternative energibærere - eksempelvis batterier - i Danmark bliver større end først planlagt. I alt har SVM-regeringen valgt at udvide puljen fra tidligere udmeldinger på 100 millioner kroner årligt i perioden 2024-2026 til 75 millioner kroner i 2024, 125 millioner kroner årligt fra 2025-2029 og 50 millioner kroner i 2030. Efter 2030 vil der varigt afsættes 50 millioner kroner årligt
Midlerne skal øremærkes initiativer, der fremmer både grøn omstilling og effektivisering af den tunge vejtransport, men er ikke konkret øremærket endnu. Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at puljen eksempelvis kan bruges på støtte til elektriske lastbiler.
- Vi glæder os over den nye udmelding og en større pulje. Transportsektoren står for en stor del af Danmarks CO2-udledning, og initiativer, der fremmer grønne løsninger på området hjælpe os med at nedbringe udledningerne, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Der er godt 43.000 lastbiler med en tilladt totalvægt på over 3,5 ton i Danmark. Heraf udgør nul-emissionslastbiler i dag lidt over én procent. Ifølge De Danske Bilimportører er en af hovedårsagerne til, at det går langsomt med udrulningen af nul-emissionslastbilerne, at de er dyrere at anskaffe end lastbiler med dieselmotrer. Derfor er tiltag, der gør de grønne lastbiler billigere, vigtige for udrulningen af den grønne tunge transport, påpeger De Danske Bilimportører, der understreger, at jo hurtigere puljen kommer i spil, desto bedre.
- Regeringens nye tiltag et vigtigt skridt på vejen til at gøre nul-emissionslastbiler lige så attraktive som lastbiler på andre drivmidler. Vi håber, at puljen snart bliver tilgængelig, så midlerne kan komme i gang med at gøre gavn, siger Mads Rørvig.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Elektriske Flextrafik-biler får lynlade-muligheder i Køge og Nykøbing F
- Der er kommet 85 procent flere el-lastbiler på et år - i alt 542
- Tekniske problemer har udskudt åbning af pulje til klokken 12
- Totale levetidsomkostninger kan beregnes på vidensportal om el-lastbiler
- Projet med brintrør til Tyskland er godkendt
- Fredag 29. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Biler på Europa-tour viste 67 procent lavere udledning biobrændstoffer
- Energiselskab: Man skal sidde klar ved tasterne
- Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 åbner 3. september
- Politikere i København har vedtaget en nulemissionszone
Skriv din kommentar:
Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
Mandag 15. april 2024 kl: 11:01
Af: RedaktionenSVM-Regeringen har meldt ud, at puljen til omstilling af vejtransporten fra dieselbåret energi til alternative energibærere - eksempelvis batterier - i Danmark bliver større end først planlagt. I alt har SVM-regeringen valgt at udvide puljen fra tidligere udmeldinger på 100 millioner kroner årligt i perioden 2024-2026 til 75 millioner kroner i 2024, 125 millioner kroner årligt fra 2025-2029 og 50 millioner kroner i 2030. Efter 2030 vil der varigt afsættes 50 millioner kroner årligt
Midlerne skal øremærkes initiativer, der fremmer både grøn omstilling og effektivisering af den tunge vejtransport, men er ikke konkret øremærket endnu. Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at puljen eksempelvis kan bruges på støtte til elektriske lastbiler.
- Vi glæder os over den nye udmelding og en større pulje. Transportsektoren står for en stor del af Danmarks CO2-udledning, og initiativer, der fremmer grønne løsninger på området hjælpe os med at nedbringe udledningerne, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Der er godt 43.000 lastbiler med en tilladt totalvægt på over 3,5 ton i Danmark. Heraf udgør nul-emissionslastbiler i dag lidt over én procent. Ifølge De Danske Bilimportører er en af hovedårsagerne til, at det går langsomt med udrulningen af nul-emissionslastbilerne, at de er dyrere at anskaffe end lastbiler med dieselmotrer. Derfor er tiltag, der gør de grønne lastbiler billigere, vigtige for udrulningen af den grønne tunge transport, påpeger De Danske Bilimportører, der understreger, at jo hurtigere puljen kommer i spil, desto bedre.
- Regeringens nye tiltag et vigtigt skridt på vejen til at gøre nul-emissionslastbiler lige så attraktive som lastbiler på andre drivmidler. Vi håber, at puljen snart bliver tilgængelig, så midlerne kan komme i gang med at gøre gavn, siger Mads Rørvig.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Elektriske Flextrafik-biler får lynlade-muligheder i Køge og Nykøbing F
- Der er kommet 85 procent flere el-lastbiler på et år - i alt 542
- Tekniske problemer har udskudt åbning af pulje til klokken 12
- Totale levetidsomkostninger kan beregnes på vidensportal om el-lastbiler
- Projet med brintrør til Tyskland er godkendt
- Fredag 29. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Biler på Europa-tour viste 67 procent lavere udledning biobrændstoffer
- Energiselskab: Man skal sidde klar ved tasterne
- Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 åbner 3. september
- Politikere i København har vedtaget en nulemissionszone
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |