NY JERNBANE MELLEM AARHUS OG SILKEBORG:
De tre linieføringer, der er udvalgt til nærmere undersøgelse. (Illustration: Transportministeriet)
Banedanmark har gennemført en indledende undersøgelse af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 fra 2021 har udvalgt tre linieføringer, som skal indgå i den videre undersøgelse, herunder den kommende miljøkonsekvensvurdering. Resultatet af undersøgelsen bliver et endeligt beslutningsgrundlag, som Banedanmark præsenterer for forligskredsen om tre år - i første halvår af 2027
Det blev med aftalen om Infrastrukturplan 2035 i 2021 besluttet, at der skal anlægges en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. De indledende undersøgelser af projektet viste, at anlægsoverslaget var væsentlig højere end hidtil beregnet - og markant mere end de 2,7 milliarder kroner (2024-priser), der blev afsat til projektet i infrastrukturaftalen.
På baggrund af det høje anlægsoverslag besluttede forligskredsen, at der skulle gennemføres en ekstern kvalitetssikring. Den eksterne kvalitetssikring konkluderer, at Banedanmarks indledende anlægsoverslag er særdeles robust, men også at der er en række optimeringsmuligheder, og at enhedspriserne generelt vurderes at ligge i den høje ende i forhold til tidligere anlægsoverslag.
Forligskredsen har taget den eksterne kvalitetssikring til efterretning og besluttet, at tre linieføringer, der skal indgå i den videre undersøgelse. Resultatet af undersøgelsen bliver et endeligt beslutningsgrundlag, som Banedanmark præsenterer for forligskredsen i 1. halvår 2027.
Som en del af den videre undersøgelse har forligskredsen desuden besluttet, at undersøgelsen skal:
Interesserede kan læse beslutningsgrundlaget for den indledende undersøgelsesfase og den eksterne kvalitetssikring her:
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kombiselskab genoptager direkte togforbindelse mellem Nordtyskland og Italien
- Godstog kørte med veksellad, der stod skævt på vognen løst
- Jernbaneforbindelse på Vestsjælland forlænges
- Udvidelsen af Københavns Lufthavns Station er sat i gang
- Regionaltog på Sjælland åbner dørene for cykler uden billet
- Rådgiver til udvidelse af jernbanespor i København er fundet
- Det er kritisabelt, at Banedanmarks signalsystem har væsentlige sårbarheder i it-sikkerheden
- Rigsrevisionens rapport handler alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed
- Fejl på signalsystem undersøges af leverandøren
- Storebæltsbroen blev løftet med biler på kørebanen
- En ny intermodal transportløsning skal reducere CO2-udslippet med 68 procent
- - Jeg vil være en moderne leder
Skriv din kommentar:
Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
Torsdag 11. april 2024 kl: 13:52
Af: RedaktionenDe tre linieføringer, der er udvalgt til nærmere undersøgelse. (Illustration: Transportministeriet)
Banedanmark har gennemført en indledende undersøgelse af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 fra 2021 har udvalgt tre linieføringer, som skal indgå i den videre undersøgelse, herunder den kommende miljøkonsekvensvurdering. Resultatet af undersøgelsen bliver et endeligt beslutningsgrundlag, som Banedanmark præsenterer for forligskredsen om tre år - i første halvår af 2027
Det blev med aftalen om Infrastrukturplan 2035 i 2021 besluttet, at der skal anlægges en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. De indledende undersøgelser af projektet viste, at anlægsoverslaget var væsentlig højere end hidtil beregnet - og markant mere end de 2,7 milliarder kroner (2024-priser), der blev afsat til projektet i infrastrukturaftalen.
På baggrund af det høje anlægsoverslag besluttede forligskredsen, at der skulle gennemføres en ekstern kvalitetssikring. Den eksterne kvalitetssikring konkluderer, at Banedanmarks indledende anlægsoverslag er særdeles robust, men også at der er en række optimeringsmuligheder, og at enhedspriserne generelt vurderes at ligge i den høje ende i forhold til tidligere anlægsoverslag.
Forligskredsen har taget den eksterne kvalitetssikring til efterretning og besluttet, at tre linieføringer, der skal indgå i den videre undersøgelse. Resultatet af undersøgelsen bliver et endeligt beslutningsgrundlag, som Banedanmark præsenterer for forligskredsen i 1. halvår 2027.
Som en del af den videre undersøgelse har forligskredsen desuden besluttet, at undersøgelsen skal:
- omfatte en undersøgelse af de mulige stationer på linieføringerne med henblik på senere stillingtagen til om stationerne skal anlægges sammen med en ny jernbane
- omfatte en enkeltsporet jernbane, men hvor muligheden for at forberede til senere udvidelse til dobbeltspor bliver undersøgt
- præsentere basisløsninger for de udvalgte linieføringer indeholdende samtlige identificerede besparelsesmuligheder, mens broer, faunapassager med videre præsenteres som tilvalg
- indeholde en vurdering af besparelsesmuligheder og trafikale konsekvenser af en lavere hastighed end 160 km/t
Interesserede kan læse beslutningsgrundlaget for den indledende undersøgelsesfase og den eksterne kvalitetssikring her:
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kombiselskab genoptager direkte togforbindelse mellem Nordtyskland og Italien
- Godstog kørte med veksellad, der stod skævt på vognen løst
- Jernbaneforbindelse på Vestsjælland forlænges
- Udvidelsen af Københavns Lufthavns Station er sat i gang
- Regionaltog på Sjælland åbner dørene for cykler uden billet
- Rådgiver til udvidelse af jernbanespor i København er fundet
- Det er kritisabelt, at Banedanmarks signalsystem har væsentlige sårbarheder i it-sikkerheden
- Rigsrevisionens rapport handler alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed
- Fejl på signalsystem undersøges af leverandøren
- Storebæltsbroen blev løftet med biler på kørebanen
- En ny intermodal transportløsning skal reducere CO2-udslippet med 68 procent
- - Jeg vil være en moderne leder
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |