Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
Tirsdag 9. april 2024 kl: 13:34
Af: RedaktionenDFDS oplyser, at koncernen køber tyrkiske Ekol Logistics' internationale transportnetværk, der forbinder Tyrkiet og Europa. Netværket havde i 2023 en omsætning på 3,5 milliarder kroner og 3.700 ansatte. Med købet indfører DFDS sin færge/vej-forretningsmodel til Middelhavet og forbinder Tyrkiet med sit’ eksisterende netværk. Transaktionen, der har en værdi på 1,9 milliarder kroner, er betinget af EU's fusionskontrolgodkendelse
Ekol Logistics er en førende tyrkisk transport- og logistikvirksomhed med hovedkontor i Istanbul, der transporterer varer mellem Tyrkiet og Europa med egne kontorer og faciliteter i 10 europæiske lande. Over halvdelen af transporterne er intermodale gennem kombinationer af vej, færge og jernbane, hvilket gør Ekol Logistics til den største kunde i DFDS' fragtfærge-rutenetværk i Middelhavet.
- Dette køb er et fremragende strategisk match for DFDS. Transport af store trailervolumener pålideligt og effektivt gennem kombinationer af vej, færge og jernbane er vores kerneforretning. Derudover er det vores overbevisning, at Tyrkiets rolle som produktionshub for Europa vil blive forstærket i fremtiden, da nearshoring flytter forsyningskæder tættere på slutmarkeder, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør for DFDS.
DFDS og Ekol Logistics har samarbejdet gennem en årrække, og hos Ekol Logistics er Ahmet Musul, der grundlægger af og formand for bestyrelsen i Ekol Logistics, at han er glad for, at Ekol Logistics' internationale transportnetværk og sammen med selskabets medarbejdere har fundet et nyt hjem hos DFDS.
- Denne kombination har potentialet til at gøre transportinfrastrukturen mellem Tyrkiet og Europa mere effektiv og hjælpe med at gøre Tyrkiet til et endnu mere attraktivt produktionsknudepunkt, siger Ahmet Musul.
Markedet for transport mellem Tyrkiet og Europa forventes i gennemsnit at vokse med omkring 14 procent årligt frem til 2028, og købet udvider dermed DFDS’ netværk til en højvækstregion understøttet af near-shoring af forsyningskæder til Europa.
Hos DDS fremhæver man, at købet er i fuld overensstemmelse med strategien for DFDS’ transportnetværk, der er fokuseret på at flytte gods i trailere med færge, vej og jernbane og på at tilbyde komplementære logistikløsninger.
Med Ekol Logistics tilføjer DFDS vejtransport til koncernens fragtfærge-rutenetværk i Middelhavet og udvider dermed den nordeuropæiske færge/vej-forretningsmodel til denne region. DFDS’ logistiknetværk udbygges derudover på tværs af Europa, og det eksisterende transportnetværk forbindes med Tyrkiet, hvilket gør det muligt at tilbyde end-to-end transport- og logistikløsninger mellem Tyrkiet og Europa direkte til slutkunder.
Ekol Logistics transportnetværk er bygget op omkring et partnerskab med DFDS siden 2019 gennem en langsigtet kundeaftale, der giver stabil adgang til færgekapacitet i Middelhavets rutenetværk. Aftalen udvider også adgangen til tredjeparts jernbanetransport fra ankomsthavne til udvalgte europæiske destinationer. Vejtransport og anden tredjeparts jernbanetransport tilbydes til destinationer uden for færgenetværkets opland og til transporter, der kræver hurtigere leveringstider.
Om Ekol Logistics internationale transportnetværk
- Ekol Logistics transporterer varer for producenter mellem Tyrkiet og Europa ved brug af primært trailere for at minimere rejsedage, da de fleste transporterede varer er tidsfølsomme
- Netværket er sat op til både inter-modale transporter og til kun vejtransport, der udføres af hovedsagelig egen kørsel og færge/jernbanetransport leveret af tredjeparts færge- og jernbaneoperatører. Omkring 80 procent af alle transporter kombinerer flere transportformer. DFDS er selskabets hovedleverandør af færgetransport mellem Tyrkiet og Europa
- Ekol Logistics' kunder er hovedsageligt europæiske og globale producenter med produktions- eller samlefabrikker i Tyrkiet og Europa samt tyrkiske eksportvirksomheder. Primære sektorer, der betjenes, er bilindustrien, industrielle dele og tekstiler/tøj
- Ekol Logistics' netværk tilbyder kunderne både hel-læs (FTL) og part-læs (LTL) transporter med en fordeling på omkring 60/40 samt komplementære tjenester - eksempelvis toldbehandling. De tre største transportkorridorer er Tyrkiet-Tyskland efterfulgt af Spanien og Frankrig. Ekol Logistics har egne kontorer og faciliteter i 10 europæiske lande, der servicere kunder og står for kørselsaktiviteterne
- Ekol Logistics havde i 2023 en omsætning på 3,5 milliarder kroner, 3.700 ansatte og råder over 6.000 enheder - 1.300 lastbiler, 3.900 trailere/veksellad og 600 containere. Ekol Logistics har 26 afdelinger i Europa med et samlet areal på 120.000 kvadratmeter. Omkring 75 procent er omlastnings-terminaler til LTL-transporter, og resten er lagerbygninger
- Vej- og søtransport udgør over 90 procent af det samlede Tyrkiet-Europa transportmarked, som i gennemsnit forventes at vokse med omkring 14 procent årligt frem til 2028. De vigtigste konkurrenter er tyrkiske transport- og logistikvirksomheder samt i et vist omfang containerrederier
Gennemførelsen af transaktionen er betinget af EU's fusionskontrolgodkendelse og sædvanlige kontraktlige betingelser. Transaktionen blev i juli sidste år godkendt af de tyrkiske konkurrencemyndigheder. DFDS forventer, at transaktionen er gennemført omkring begyndelsen af fjerde kvartal i år.
Vi har her på transportnyhederne.dk tidligere skrevet om DFDS' samarbejde med Ekol Logistics og planer om DFDS' opkøb af det tyrkiske selskab:
Tyrkiske konkurrencemyndigheder har sagt ja til dansk transportkoncerns opkøb - 30. juli 2023
Dansk rederi- og logistik-koncern er gået i dialog med tyrkisk logistikvirksomhed - 14. oktober 2022
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |