Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lastbilproducent føjer flere løsninger til sit batteri-elektriske program

Tirsdag 2. april 2024 kl: 15:06
Af: Redaktionen

Lastbilproducent føjer flere løsninger til sit batteri-elektriske program

Svenske kommer med en ny el-motor, der kan fåes i to effektniveauer, og med en tre-akslet 6x4 forvogn med en totalvægt på 29 ton. Rækkevidden kan med de nyeste batterier komme op på 520 kilometer for en tre-akslet lastbil med en totalvægt på 29 ton

Scania peger på, at de nyeste batterier, der er designet til maksimal effektivitet med både køling og forvarmning, er de hidtil mest bæredygtige batterier - og de kan holde i hele bilens levetid.


Hos den svenske lastbilproducent fremhæver man, at de seneste nyheder betyder, at tre-akslede lastbiler nu også kan leveres i en elektriske udgaver til eksempelvis kroghejsbiler og betonkanoner uden, at det går ud over nyttelasten. Scania introducerer i den sammenhæng også flere løsninger med kraftudtag til eksempelvis hydraulik.


Den nye el-motor - EM C1-2 - kan fåes i to forskellige effektniveauer - 210 kW (286 hk) eller 240 kW (326 hk) - og er kortere end Scania’s større el-motorer, hvilket giver mere plads til eksempelvis ekstra batterier eller støtteben. El-motoren kombinerer lav vægt og høj effekt med et relativt højt drejningsmoment og to gear. 


Med hensyn til batterierne af nyeste generation fremhæver Scania, at de kan holde mindst 1,3 millioner kilometer, hvilket ifølge Scania vil sige i hele bilens levetid. Batteriernes fossile fodaftryk er omkring en tredjedel af det typiske benchmark i batteriindustrien, da de vil være produceret med fossilfri strøm i Skellefteå i Nordsverige. Scania har valgt at fokusere på lithium-ion battericeller i prismatiske former, der samles i batteripakker på 416 eller 624 kWh i Södertälje med et SOC (usable energy) vindue på cirka 83 procent.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst