Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
HØJESTERET:

Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent

Onsdag 27. marts 2024 kl: 10:19
Af: Redaktionen

Flyselskab var berettiget til at refundere billetprisen for en aflyst rejse via den rejseagent, som passagererne havde benyttet. Det har Højesteret afgjort i en sag, hvor to rejsende via en rejseagent havde købt billetter hos det irske lavprisflyselskab, Ryanair. Da rejsen blev aflyst refunderede Ryanair billetterne via rejseagenten, som så skulle sende pengene videre til de to rejsende. Det skete ikke, så de langde sga an mod flyselskabet

Højesteret skriver efter dommen:

A og B havde købt flybilletter hos en rejseagent (en online billetformidler), som herefter havde købt flybilletterne hos flyselskabet Ryanair. Da flyrejsen blev aflyst, skrev flyselskabet en mail til B om, at han kunne benytte et link i mailen og indtaste oplysninger om bookingen, hvis han ønskede refusion af billetprisen. Refusionen ville i så fald ske via den betalingsform, der var brugt ved den oprindelige bestilling.

B benyttede sig af refusionslinket, og umiddelbart efter modtog B et autogenereret svar fra flyselskabet, hvoraf det blandt andet fremgik, at refusionsbeløbet var blevet udbetalt via den betalingsform, der var brugt ved den oprindelige bestilling. Hvis kunden havde anvendt en rejseagent, skulle kunden anmode om at modtage refusionsbeløbet fra denne, såfremt det anvendte betalingskort ikke var kundens eget. B anmodede herefter rejseagenten om at få overført refusionsbeløbet. Rejseagenten svarede, at beløbet ikke var modtaget fra flyselskabet. Passagererne anlagde herefter sag mod flyselskabet.

Det var ubestridt, at A og B ikke havde modtaget refusionsbeløbet fra hverken flyselskabet eller rejseagenten. Byretten og landsretten havde fundet det godtgjort, at flyselskabet havde overført refusionsbeløbet til rejseagenten, og Højesteret fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte denne bevisvurdering.

Spørgsmålet var herefter, om flyselskabet havde været berettiget til at udbetale refusionsbeløbet via rejseagenten. Ud fra en vurdering af forløbet fandt Højesteret, at B havde accepteret, at refusionsbeløbet ville blive udbetalt til rejseagenten. Flyselskabet kunne derfor betale til rejseagenten med frigørende virkning.



Højesteret stadfæstede herefter byrettens dom, således at flyselskabet blev frifundet.


Interesserede kan læse Byrettens og Landsrettens afgørelser samt Højesterets dom her:

Højesterets dom

Landsrettens afgørelse

Byrettens afgørelse









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nuuk Lufthavn blev igen godkendt til internationale flyvninger
- Tysk logistik-koncern får ny direktør i Norden
- Skandinavisk flyselskab vil åbne ny rute til Grønland
- Lavprisflyselskab fløj ud af tredie kvartal med et godt resultat
- Finsk flyselskab får flere flyafgange
- Den nye EU-Kommission skal stille op til høringer i EU-Parlamentet
- Kurer-selskab er blevet kåret som Europa bedste arbejdsplads for fjerde år i træk
- København får direkte rute til hovedbyen i Minnesota i det nordlige USA
- Hollandsk-baseret flyselskab får dansk pris som bedste europæiske flyselskab i 2024
- Landets næststørste lufthavn er kåret som den bedste i Danmark
- Transportkoncern justerer sine priser i opadgående retning
- Lufthavn på Djursland nåede op på godt 55.000 rejsende

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst