Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev

Onsdag 28. februar 2024 kl: 11:41
Af: Redaktionen

El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
Fordelingsstationen i Marslev består af tre transformere og en teknikbygning. Strømmen bliver leveret via kabler fra Energinets transformerstation i Fraugde. (Foto: Banedanmark)

Banedanmark har bygget en ny fordelingsstation i Marslev på Fyn. Den er taget i brug og leverer strøm til de el-tog, der kører på sporene over Fyn. Den nye fordelingsstation i Marslev øst for Odense er bygget for at sikre, at der er strøm nok til rådighed til de flere el-tog, dr kommer på banen, når DSB's dieseltog udrangeres

- Jeg er rigtig glad for, at fordelingsstationen i Marslev nu er taget i brug, da det betyder, at vi er et skridt tættere på at komme i mål med fremtidens grønne jernbane. Fordelingsstationerne er på sin vis den grønne jernbanes bankende hjerte, fordi det er dem, der skal levere den nødvendige mængde strøm til fremtidens el-tog, siger Jette Aagaard, der er direktør for Banedanmarks Anlægsprogrammer og Strøm.


En nøglerolle for el-tog
Opførelsen af fordelingsstationen i Marslev startede i februar 2022 og har til opgave at sende den rette mængde strøm direkte ud i køreledningerne. 


- I fremtiden kommer der til at køre væsentligt flere el-tog på et stigende antal strækninger. Samtidig skal dieseltog løbende udfases, hvorfor vi får brug for rigtig meget strøm på jernbanen. Derfor bygger vi blandt andet nye fordelingsstationer rundt i hele landet, så den grønne omstilling bliver understøttet, og togene kan få grønt liv, siger Jette Aagaard.


Tilbage i december 2021 stod den første fordelingsstation klar i Gelsted på Fyn, og med den nye fordelingsstation i Marslev er der strøm nok til rådighed til de el-tog, der kører og kommer ti at køre på banen over Fyn.


Kan forsyne en by
Den nye forsyningsstation i Marslev blev taget i brug d. 14. februar og leverer i alt 23 MVA. Det svarer til at i omegnen af 330 lynladere til elbiler, og den ville kunne lade 330 elbiler op fra tomt til fuldt batteri på en 1 time. Kapaciteten er så stor, at fordelingsstationen alene vil kunne forsyne en middelstor provinsby. 


I forbindelse med elektrificeringen af jernbanen, er to eksisterende fordelingsstationer blevet opgraderet, mens der har været behov for at opføre fire nye. Heraf er tre ud af fire nu i drift. Den sidste i rækken er under opførelse i Slagelse og forventes taget i brug i løbet af 2024.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst