Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Hastigheden på motorvejene er faldet

Tirsdag 27. februar 2024 kl: 12:01
Af: Redaktionen

Nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at den gennemsnitlige hastighed på motorvejene fortsætter med at falde, og at der for andet år i træk er sat ny rekord. Sidste år registrerede Vejdirektoratet den laveste gennemsnitsfart på motorvejene siden, man begyndte at opgøre hastigheden på forskellige vejkategorier tilbage i 2002

- Det er en smule overraskende, at hastigheden fortsætter med falde, når man tænker på, at det var inflationen og de stigende brændstofpriser, som satte gang i denne strømning, siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.


Han peger på, at mange bilister sænkede farten for at få brændstoffet til at række længere.


- Men efterfølgende har samfundsøkonomien været i fremgang, og derfor kunne man tro, at der ville ske en stagnation. Men der bliver fortsat kørt to-tre km/t langsommere end i årene før inflationen, så måske har de gode sparevaner simpelthen bidt sig fast. Der er nemme penge at spare, og for samfundet er der gevinster at hente for miljø og trafiksikkerhed, siger Niels Moltved videre.


Tallene viser, at der på motorveje med en hastighedsgrænse på 130 km/t blev kørt med en gennemsnitlig hastighed på 118,1 km/t, mens der på motorveje med en hastighedsgrænse på 110 km/t er blevet kørt med en gennemsnitlig hastighed på 110,7 km/t.


Det er en smule langsommere end året før, hvor der blev kørt med henholdsvis 118,5 og 111,6 km/t, og hvor den hidtidige rekord for lav hastighed blev sat.


Hastighedsbarometret viser, at tendensen med at køre langsommere for alvor begyndte i februar 2022, da priserne på benzin og diesel steg mærkbart. Mange fandt ud af, at de kunne spare lidt brændstof, hvis de sænkede farten, og nu ser hastighederne ud til at have stabiliseret sig på et generelt lavere niveau end før inflationen.


Tidligere beregninger fra Vejdirektoratet viser, at mange pendlere forholdsvist nemt vil kunne spare flere hundrede kroner om måneden ved at sænke hastigheden på motorvejene, hvis de kan leve med, at de dermed kommer et par minutter senere frem.


Mange parametre i spil
Når mange bilister vælger at sænke farten, spiller brændstofpriserne og de gældende hastighedsgrænser ifølge Vejdirektoratet en væsentlig rolle. Men der er også andre parametre. Det kan være trængsel, vejret, omfanget af dagslys og bilisternes økonomi. Det tager Vejdirektoratet højde for ved kun at sammenligne de samme strækninger på den samme tid af året og i perioder uden trængsel.


I 2023 var der rekordmange nedbørsdage. Det er et eksempel på en parameter, som kan have fået bilisterne ti at sænke farten. Vejdirektoratet kan dog ikke sige, hvor meget de store nedbørsmængder har påvirket hastighederne.


Endelig kan det stigende antal elbiler også have påvirket hastighederne i en nedadgående retning - for eksempel på grund af rækkeviddeangst.


Vejdirektoratet har 10 gode råd til, hvordan man spare på energien:
  • Kør jævnt
  • Kom op i gear
  • Sænk farten på motorvejen
  • Spar på strømmen
  • Undgå tomgang
  • Tjek dæktrykket
  • Tjek bilens sporing
  • Kør sammen
  • Lad bilen stå
  • Oplad når det er billigst




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst