Havn i Thy bliver tilknytningshavn for serviceskibe til vindmølleparker
Tirsdag 20. februar 2024 kl: 13:16
Af: Redaktionen(Foto: Bjarne Nørby)
Hanstholm Havn har fået en rolle som fast tilknytningshavn for seks kommende skibe, der skal servicere offshore havvindmølleparker. Skibene er ejet af den norsk-danske koncern Integrated Wind Solutions (IWS), der tilbyder integrerede serviceløsninger til havvindmølleparker. Samarbejdsaftalen matcher havnens strategi om at tiltrække flere aktiviteter inden for grøn omstilling
Samarbejde mellem Hanstholm Havn og koncernen Integrated Wind Solutions (IWS) vil snart skabe ny aktivitet i havnen i Thy, der også er en stor fiskerihavn . Det norske selskab er børsnoteret i Oslo og har seks specialbyggede fartøjer i ordrebogen, hvoraf det første er ankommet til Hanstholm Havn.
Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havn, der ser et stort potentiale i projekter for grøn omstilling og derfor tror på, at aftalen kan være et afsæt til flere opgaver i relation til blandt andet havvind i Nordsøen.
Første skib er ankommet til Hanstholm
Det første af i alt seks CSOV-skibe - Commissioning Service Operation vessel - fra IWS Fleet anløb Hanstholm i sidste uge. Skibet, der bærer navnet »IWS Skywalker«, vil den kommende tid blive klargjort og døbt i Hanstholm Havn, hvorefter det vil være klar til at sætte kurs mod serviceopgaver på Europas største havvindmøllepark på Dogger Banke.
»IWS Skywalker« afgik i slutningen af december fra det kinesiske skibsværft CMHI Haimen Shipyard, hvor det blev bygget. De øvrige fem CSOV-skibe skal efter planen være sejlklare fra værftet i Kina inden for et par år.
Alle seks IWS's CSOV-skibe skal efter planen lejes ud til service- og vedligeholdelsesopgaver ved offshore havvindmølleparker rundt i Europa. De er alle hybridskibe af typen "Walk-to-Work", der er specialbyggede til offshore-operationer. Ombord har hvert skib en indbygget gangbro, der kan agere serviceplatform på havet ved at skabe forbindelse mellem skib og mølle så serviceteknikere kan bevæge sig sikkert mellem skib og mølle.
Hanstholm som tilknytningshavn
»IWS Skywalker« afgik i slutningen af december fra det kinesiske skibsværft CMHI Haimen Shipyard, hvor det blev bygget. De øvrige fem CSOV-skibe skal efter planen være sejlklare fra værftet i Kina inden for et par år.
Alle seks IWS's CSOV-skibe skal efter planen lejes ud til service- og vedligeholdelsesopgaver ved offshore havvindmølleparker rundt i Europa. De er alle hybridskibe af typen "Walk-to-Work", der er specialbyggede til offshore-operationer. Ombord har hvert skib en indbygget gangbro, der kan agere serviceplatform på havet ved at skabe forbindelse mellem skib og mølle så serviceteknikere kan bevæge sig sikkert mellem skib og mølle.
Hanstholm som tilknytningshavn
Rollen for Hanstholm Havn er at stå klar som fast tilknytningshavn, når IWS' service-skibe skal have udført serviceopgaver ombord eller mobiliseres til nye opgaver ved offshore havvindmølleparker på det europæiske marked. Her kigger IWS især mod Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Polen og Danmark, hvor koncernen finder Hanstholm interessant på grund af sin strategiske pladsering og umiddelbare nærhed.
At Hanstholm er interessant for IWS-koncernen begrunder direktør i IWS Services A/S, Jesper Uhre Larsen, desuden med havnens fleksibilitet, adgang til grøn strøm og områdets mange servicevirksomheder.
- Det vigtigste for et samarbejde mellem IWS og Hanstholm Havn er den fleksibilitet, som havnen kan tilbyde, og som gør det muligt at udvide vores aktiviteter i takt med leveringen af vores flåde og de serviceprojekter, der kommer til, siger han.
Her spiller de mange virksomheder på og omkring havnen også en rolle, da de har potentiale til at indgå i mobilisering og planlægning af større drift- og vedligeholdelsesopgaver for IWS.
- Derudover er det også et vigtigt parameter, at havnen kan levere grøn strøm til vores skibe, fordi IWS udelukkende beskæftiger sig med aktiviteter, der omhandler vedvarende energi, ligesom de seks skibe i IWS-flåden alle bliver hybridskibe, der kan sejle på strøm.
Samarbejde matcher havnens profil
Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havns udvikling, hvor fiskeriet i stigende grad ventes at få følgeskab af projekter inden for gods og grøn omstilling.
- Vi er meget glade for den interesse, som IWS viser havnen. Det vidner om, at Hanstholm Havns udbyggede rammer og geografiske placering er interessant for vindindustrien. Det er derfor også vigtigt, at vi er skarpe på, hvordan vi bedst kan opfylde industriens behov. Vi har en ambition om at være leveringsdygtige i lokalproduceret grøn strøm, ligesom vi løbende udvikler vores faciliteter på havnen. Det her er et vigtigt skridt i udviklingen af et kraftcenter for Offshore Wind i Hanstholm Havn, siger Havnechef Søren Zohnesen.
At Hanstholm er interessant for IWS-koncernen begrunder direktør i IWS Services A/S, Jesper Uhre Larsen, desuden med havnens fleksibilitet, adgang til grøn strøm og områdets mange servicevirksomheder.
- Det vigtigste for et samarbejde mellem IWS og Hanstholm Havn er den fleksibilitet, som havnen kan tilbyde, og som gør det muligt at udvide vores aktiviteter i takt med leveringen af vores flåde og de serviceprojekter, der kommer til, siger han.
Her spiller de mange virksomheder på og omkring havnen også en rolle, da de har potentiale til at indgå i mobilisering og planlægning af større drift- og vedligeholdelsesopgaver for IWS.
- Derudover er det også et vigtigt parameter, at havnen kan levere grøn strøm til vores skibe, fordi IWS udelukkende beskæftiger sig med aktiviteter, der omhandler vedvarende energi, ligesom de seks skibe i IWS-flåden alle bliver hybridskibe, der kan sejle på strøm.
Samarbejde matcher havnens profil
Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havns udvikling, hvor fiskeriet i stigende grad ventes at få følgeskab af projekter inden for gods og grøn omstilling.
- Vi er meget glade for den interesse, som IWS viser havnen. Det vidner om, at Hanstholm Havns udbyggede rammer og geografiske placering er interessant for vindindustrien. Det er derfor også vigtigt, at vi er skarpe på, hvordan vi bedst kan opfylde industriens behov. Vi har en ambition om at være leveringsdygtige i lokalproduceret grøn strøm, ligesom vi løbende udvikler vores faciliteter på havnen. Det her er et vigtigt skridt i udviklingen af et kraftcenter for Offshore Wind i Hanstholm Havn, siger Havnechef Søren Zohnesen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
- To lastbilproducenter dominerer markedet for tunge elektriske lastbiler
- Fredag 6. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Regionalbus har fået dieselmotor byttet ud med el-motor
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Batteriproduktionsfacilitet i Nürnberg skaber knap 350 nye arbejdspladser
- Træsprit havner på Djurslands største havn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |