Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
EKSPERTUDVALG OM DET NEDLUKNING AF DET DANSKE SKIBSREGISTER, DIS:

Der ligger et skattepotentiale på 1,1 milliarder kroner

Tirsdag 20. februar 2024 kl: 11:22
Af: Redaktionen

Mandag fremlagde Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte sin første afrapportering, som blandt andet har et afsnit om det danske skibsregister, DIS. Ekspertgruppen, der også kaldes Frigast-udvalget, peger på, at der er en potentiel gevinst ved at afskaffe DIS-ordningen - men også, at det kan have negative konsekvenser. Ekspertgruppen anerkender, at der er store usikkerheder forbundet med, hvordan både rederier og søfolk vil indrette sig i tilfælde af en afskaffelse af ordningen

Fra afrapporteringen side 96 og 97:

"Rederierne har også mulighed for relativt frit at registrere deres skibe - hvis flag de sejler under - i de lande, hvor det er mest opportunt for dem. Flagstaten har blandt andet betydning for, hvilket lands beskatningsregler som søfolkene om bord på skibene underlægges. De tre ordninger på området, der vedrører indkomstbeskatning, herunder særligt DIS-skatteordningen, vurderes at have betydning for, i hvilke lande rederierne registrerer deres skibe. Ekspertgruppen anbefaler, at disse ordninger saneres. Det skal ses i lyset af, at ordningerne bidrager til at binde dansk arbejdskraft i skattefritaget beskæftigelse om bord på skibene. Arbejdskraften kunne alternativt have haft et arbejde på land i Danmark til almindelig beskatning.

Der er foretaget en beregning af potentialet ved en afskaffelse af de tre indkomstskatteordninger, herunder navnlig DIS-ordningen, som viser et potentiale på godt 1,1 milliarder kroner årligt (fuldt indfaset) i forøgede skatteindtægter, såfremt hovedparten af danske søfolk får arbejde på land i Danmark på almindelige danske skattevilkår. Ekspertgruppen anerkender dog også, at der er store usikkerheder forbundet med, hvordan både rederier og søfolk vil indrette sig i tilfælde af en afskaffelse af ordningerne".



Interesserede kan hente "Fremtidens erhvervsstøtte - Kortlægning, principper og sanering  - Afrapportering fra fase 1 - Februar 2024" her:








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst