Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Hedensted-vognmand trækker tunge læs med 530 heste i fire-akslet tungtrækker

Tirsdag 20. februar 2024 kl: 10:54
Af: Redaktionen

Hedensted-vognmand trækker tunge læs med 530 heste i fire-akslet tungtrækker

Vognmandsforretningen Kloster A/S, der har hjemsted i Hedensted, er den første danske kunde, der har sat en fire-akslet DAF XG 530 FTM 8x4/4 med styrbar foraksel og mellemaksel samt tandemtræk af nyeste generation i drift. Den nye fireakslede DAF XG 530 FTM tungtrækker, der er bygget til at kunne køre med en fire-akslet blokvogn og er godkendt til op til 120 tons vogntogsvægt, er leveret af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke

Hedensted-vognmand trækker tunge læs med 530 heste i fire-akslet tungtrækker
Mens de første af DAF's FTM-modeller blev ”håndbygget” med en eftermonteret mellemaksel på en særlig afdeling for specialkøretøjer på DAF-fabrikken i Eindhoven i det sydlige Holland, er den nye tungtrækker til Kloster A/S bygget direkte på samlebåndet ved siden af de DAF's mere almindelige XF-, XG- og XG+-modeller.
 

Den nye tungttrækker, der har en tilladt totalvægt på 41 tons, er bygget op med DAF's forlængede XG-førerhus, der har en seks-cylindret MX13-motoren på 530 hk under gulvet. Den øvrige drivline samt chassiset består af særligt kraftige og forstærkede komponenter. Gearkassen er en ZF TraXon med typebetegnelsen 16TX2640 OD med integreret ZF Intarder og 16 fremadgående gear samt integreret krybe- og overgear i modsætning til 12 fremadgående gear i TraXon-gearkasserne til de  mere almindelige landevejsbiler.


FTM-modellen har en ni-tons foraksel med parabelaffjedring, mens den kraftige trippelbogie består af en otte-tons, løftbar mellemaksel foran tandembogien, der består af to 13 tons DAF HR1670T trækaksler med navreduktion samt tvær- og langsgående differentialespærrer - alle monteret på 4-punkts luftaffjedring med et samlet tilladt bogietryk på 34 tons til landevejskørsel.


Chassiset er specificeret med fokus på maksimal bæreevne og råstyrke og består af en 8,5 mm yderramme samt en 7,5 mm inderramme i hele chassisets længde. Chassiset er desuden forstærket i bagenden med en ekstra 16 mm stålplade, der skal optage de store kræfter ved snæver manøvrering med høje vægte, samt afsætning af blokvognens svanehals. Dertil kommer en forskydelig underramme til Jost-drejeskamlen af typen JSK38C1 for 3,5-tommer Kingpin til blokvognskørsel samt udskiftelig indsats for 2-tommer Kingpin for kørsel med almindelige sættevogne.


PM Lastvognsservice i Hedensted har efterfølgende opbygget trækkeren med alu-dørkplade foran skamlen, kædekasser mellem akslerne samt et stort værktøjsskab i fuld højde bag førerhuset. Bagest er der monteret et VBG-træktøj med 40 mm boltdiameter til kørsel med efterløber efter transport af lange betonelementer.


Som de tidligere leverede DAF XG til Kloster A/S er tungtrækkeren fra fabrikken leveret med et omfattende sikkerheds- og komfortudstyr. Bilen er leveret med fabrikslakeret førerhus, mens opbygning og chassis er lakeret af Taulov Autolakering.


Ud over den nye tungtrækker har Lastbilmægleren gennem de seneste fire-fem måneder også leveret 20 tre-akslede DAF XG 530 FTN 6x2/4 sættevognstrækkere til Kloster A/S til kørsel med op til 60 tons vogntogsvægt.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst