Jernbaneopertør ser på Hirtshals som udgangspunkt for banetransport
Tirsdag 13. februar 2024 kl: 11:10
Af: RedaktionenKombiterminalen i Hirtshals blev anlagt i 2015, hvor billedet er taget. Siden har det været småt med godstransportaktiviteter med banen. (Foto: Jesper Christensen)
Jenbaneoperatøren DB Cargo, der er et selskab under Deutsche Bahn, har ifølge Transportmagasinet planer om at få mere af godstransporten til og fra Hirtshals til at køre på skinner. Da kombiterminalen i Hirtshals blev anlagt og åbnet i 2015 var selskabet et af dem, der var på sporet uden, at de gav signal til afgang. Problemer med kapaciteten på den et-sporede bane mellem Hirtshals og Hjørring - og mellem Hjørring og Aalborg - var blandt årsagerne
Siden 2015 har baneaktiviteterne på kombiterminalen i Hirtshals været begrænsene. Pladsen bliver i dag først og fremmest brugt til parkering af sættevogne.
Ifølge Transportmagasinet vil DB Cargo gennemføre en prøvekørsel 3. maj med håb om, at der kan blive tale om fem ugentlige afgange til og fra Hirtshals, hvor færger fra først og fremmest Norge fragter mange trailere. Samlet passerer omkring 200.000 lastbiltrailere gennem Hirtshals i løbet af et år.
Udfordringerne med kapaciteten er siden 2015 blevet lidt mindre. Dels har Nordjyske Jernbane anlagt et krydsningssport, og dels har Banedanmark forlænget et sidesport i Hjørring med 700 meter for at give mere plads til rangering af lokomotiver. Sidesporet skal efter planen åbne i år.
En tredie udfordring for godstransporten til og fra Hirtshals er, at banen i Vendsyssel ikke står over for en elektrificering. Investeringen i elektrificering af jernbanen i Vendsyssel - både den statslige mellem Aalborg - Hjørring og Frederikshavn og den regionale mellem Hjørring og Hirtshals - vurderes til ikke at være økonomisk rentabel.
Banestrækningen mellem Aalborg og Hirtshals er udlagt som en del af den transeuropæiske transportkorridor Ten-T, der prioriterer både vejnet og jernbane højt.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kombiselskab genoptager direkte togforbindelse mellem Nordtyskland og Italien
- Godstog kørte med veksellad, der stod skævt på vognen løst
- Jernbaneforbindelse på Vestsjælland forlænges
- Udvidelsen af Københavns Lufthavns Station er sat i gang
- Regionaltog på Sjælland åbner dørene for cykler uden billet
- Rådgiver til udvidelse af jernbanespor i København er fundet
- Det er kritisabelt, at Banedanmarks signalsystem har væsentlige sårbarheder i it-sikkerheden
- Rigsrevisionens rapport handler alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed
- Fejl på signalsystem undersøges af leverandøren
- Storebæltsbroen blev løftet med biler på kørebanen
- En ny intermodal transportløsning skal reducere CO2-udslippet med 68 procent
- - Jeg vil være en moderne leder
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |