Rederiorganisation byder EU's klimamål velkommen
Onsdag 7. februar 2024 kl: 10:43
Af: RedaktionenEU-Kommissionen har i denne uge markeret banen for de klimamål, som EU skal opnå i 2040. Det overordnede mål er en CO2-reduktion på 90 procent i forhold til CO2-udslippet i 1990
EU-Kommissionens mål bliver modtaget med tilfredshed hos danske rederiers organisation, Danske Rederier, der peger på, at det kræver ambitiøse målsætninger såvel som ambitiøs og effektiv implementering, hvis EU for alvor skal rykke i forhold til den grønne omstilling og nå målet om klimaneutralitet i 2050.
Danske Rederier fremhæver også, at EU’s nye klimamål om, at den samlede udledning af drivhusgasser skal reduceres med 90 procent i 2040, anerkender det europæiske klimaråds anbefaling, som peger på 90-95 procent reduktion sammenlignet med 1990 i 2040.
Den målsætning har den danske regering som det første medlemsland støttet aktivt. Herfra handler det om at få målsætningen omsat til konkret regulering.
- Det er godt, at EU og den danske regering går forrest på klimadagsordenen. Nu ligger der en stor og væsentlig opgave i at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal gøre 90-procentsmålet til virkelighed, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
I Danske Rederier er man i sagens natur særligt interesserede i, hvad ny EU-regulering vil indebære for skibsfarten. I forvejen har man i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, vedtaget en målsætning om, at den globale skibsfart skal være klimaneutral omkring 2050.
- Skibsfart er et globalt erhverv. Derfor har vi brug for global regulering, når skibsfartens klimaaftryk skal nedbringes. Det er nødvendigt, at ny EU-regulering og ny IMO-regulering spiller sammen. Jeg håber, at EU’s høje ambitionsniveau og arbejde med at udforme den nødvendige regulering kan være med til at skubbe på arbejdet i IMO, så vi kan få en global klimaregulering af skibsfarten på plads, siger Nina Porst.
I Danske Rederier håber man, at det belgiske EU-formandskab vil prioritere arbejdet med at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal være med til at gøre 90 procentsmålet til virkelighed.
Fakta:
- Skibsfart udleder 3 procent af de globale emissioner af drivhusgasser (GHG)
- Skibsfart skal i 2030 levere på EU’s reduktionsmål på 55 procent gennem EU ETS og brændstofkrav (FuelEU Maritime)
- IMO har vedtaget mål om klimaneutralitet omkring 2050 og et pejlemærke på 70-80 procent GHG-reduktion i 2040
Interesserede kan se EU-Kommissionens kommunikation til EU-Parlamentet og EU's Ministerråd om 2040-klomamålene her (engelsk):
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Stor tysk transportkoncern får dansk ejer
- Passagererne er tilfredse med Bornholmerfærgen
- Havn i Skåne ønsker mere kapacitet i terminaler
- Gods og passagerer fyldte mere på skibene i august
- Danske DSV køber angiveligt tyske DB Schenker
- Aarhus får stadig direkte containerforbindelse til Asien
- Færgerederi sejlede med flere passagerer med færre afgange
- Containerskib på sprit sejler mellem Europa og Asien
- Containerterminal kører fossilfrit
- Havn i Vendsyssel dyster med otte europæiske havne om bæredygtighedspris
- Det bliver billigere at rejse mellem Bornholm og Sjælland
- Solen skal levere energi til Als-færge
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |