Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederiorganisation byder EU's klimamål velkommen

Onsdag 7. februar 2024 kl: 10:43
Af: Redaktionen

EU-Kommissionen har i denne uge markeret banen for de klimamål, som EU skal opnå i 2040. Det overordnede mål er en CO2-reduktion på 90 procent i forhold til CO2-udslippet i 1990

EU-Kommissionens mål bliver modtaget med tilfredshed hos danske rederiers organisation, Danske Rederier, der peger på, at det kræver ambitiøse målsætninger såvel som ambitiøs og effektiv implementering, hvis EU for alvor skal rykke i forhold til den grønne omstilling og nå målet om kli­ma­neut­ra­li­tet i 2050. 


Danske Rederier fremhæver også, at EU’s nye klimamål om, at den samlede udledning af drivhusgasser skal reduceres med 90 procent i 2040, anerkender det europæiske klimaråds anbefaling, som peger på 90-95 procent reduktion sammenlignet med 1990 i 2040. 


Den målsætning har den danske regering som det første medlemsland støttet aktivt. Herfra handler det om at få målsætningen omsat til konkret regulering. 


- Det er godt, at EU og den danske regering går forrest på kli­ma­dags­or­de­nen. Nu ligger der en stor og væsentlig opgave i at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal gøre 90-procentsmålet til virkelighed, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.  


I Danske Rederier er man i sagens natur særligt interesserede i, hvad ny EU-regulering vil indebære for skibsfarten. I forvejen har man i FN’s internationale sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion, IMO, vedtaget en målsætning om, at den globale skibsfart skal være klimaneutral omkring 2050. 


- Skibsfart er et globalt erhverv. Derfor har vi brug for global regulering, når skibsfartens klimaaftryk skal nedbringes. Det er nødvendigt, at ny EU-regulering og ny IMO-regulering spiller sammen. Jeg håber, at EU’s høje am­bi­tions­ni­veau og arbejde med at udforme den nødvendige regulering kan være med til at skubbe på arbejdet i IMO, så vi kan få en global kli­ma­re­gu­le­ring af skibsfarten på plads, siger Nina Porst. 


I Danske Rederier håber man, at det belgiske EU-formandskab vil prioritere arbejdet med at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal være med til at gøre 90 procentsmålet til virkelighed. 


Fakta:
  • Skibsfart udleder 3 procent af de globale emissioner af drivhusgasser (GHG)
  • Skibsfart skal i 2030 levere på EU’s reduktionsmål på 55 procent gennem EU ETS og brændstofkrav (FuelEU Maritime) 
  • IMO har vedtaget mål om kli­ma­neut­ra­li­tet omkring 2050 og et pejlemærke på 70-80 procent GHG-reduktion i 2040 

Interesserede kan se EU-Kommissionens kommunikation til EU-Parlamentet og EU's Ministerråd om 2040-klomamålene her (engelsk):








Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
- Rederi har sunget sin Kattegat-sang for sidste gang
- 430 meter kaj i Aarhus bliver gjort færdig
- Maritim sikkerhed skal være en global prioritet
- As Maritime Security Threats Grow More Complex, Enhanced Coordination, Stronger Maritime Governance are Essential
- Svensk kapitalfond vil sælge rederi-koncern
- Danske rederier bevarer roen trods turbulens på ver­dens­mar­ke­der­ne
- Erhvervsministeren har lagt sine prioriteter for Danmarks EU-formandskabet frem
- Rederiorganisation får ny mand i bestyrelsen
- Færge blev blæst ud af kurs - og ind på en sandbanke

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst