VOGNMANDSORGANISATION:
EU-Kommissionens nye forslag til reviderede regler for dyretransport indeholder ifølge vognmandsorganisationen DTL tegn på, at man på nogle punkter omsider har lyttet til budskabet fra transporterhvervet
EU-Kommissionen er med sit forslag til nye dyretransportregler parat til at justere på ansvaret for transportegnethed, så landmanden fremover skal bære et større ansvar. Sådan lyder det fra DTL, der har set forslaget i gennem.
- Der er nogle positive signaler om transportegnethed i forslaget. Hvis ansvaret fordeles bedre, vil det både gavne dyrevelfærden og transportørerne, siger formanden for DTL Dyr, Morten Bach Sørensen, og fortsætter:
- Det tyder på, at EU-Kommissionen har lyttet til anbefalingerne fra branchen selv og EU-Parlamentets Undersøgelsesudvalg om Beskyttelse af Dyr under Transport. Her har man efter grundig research konkluderet, at der er brug for en bedre fordeling af ansvaret for transportegnetheden.
Af den grund forventer Morten Bach Sørensen, at der ikke bliver de store problemer under EU-Parlamentets behandling af den del af forslaget.
- Men herhjemme skal DTL Dyr endnu engang have både fødevareministeren og relevante folketingsmedlemmer i tale. For det skal være sådan, at ministeren til sin tid rejser til EU med et mandat i lommen til at opnå bedre regler på området, når der skal stemmes om forslaget i Ministerrådet, siger Morten Bach Sørensen og fortsætter:
- Det skylder den nuværende regering og en stribe tidligere regeringer branchen efter at have erklæret sig positivt stemt for ændringer de seneste 10 år - uden dog at demonstrere det i EU. Nu ligger der noget brugbart, og vi vil presse på for, at vores minister indtager den holdning, som EU-Parlamentet har indtaget. For det er det eneste rigtige at gøre.
Delt ansvar har givet store problemer
DTL Dyr og den nordiske interesseorganisation for vognmandsorganisationer i Danmark, Norge Sverige og Finland, NLA, har gennem mange år efterspurgt en bedre fordeling af ansvaret for transportegnethed.
Organisationerne peger på, at det er landmanden, som kender og har besluttet at sende dyrene afsted, der skal bære ansvaret for, at de er transportegnede.
Hidtil har reglerne været formuleret og fortolket på en sådan måde, at både landmanden og transportøren har været ansvarlig for, at de dyr, som landmanden har besluttet at sende afsted, opfylder lovgivningens krav til at være egnede til transporten.
DTL peger på, at det delte ansvar i nogle tilfælde har givet store problemer for transportbranchen. Transportører er blevet holdt ansvarlige og har måttet betale store bøder, hvis det har vist sig, at et ikke-transportegnet dyr er blevet sendt afsted.
Interesserede kan se mere om forslaget fra EU-Kommissionen her (engelsk):
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand hentede to-akslede med treakslede
- Fredag 13. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- En sæk med luft var afgørende
- Stor tysk transportkoncern får dansk ejer
- Trafik bidrager positivt til resultat - og tunnel får støttemidler fra EU
- Havn i Skåne ønsker mere kapacitet i terminaler
- Branchefællesskab for arbejdsmiljø kommer med inspiration og eksempler på praktiske løsninger
- Lastbiler bliver bygget mere CO2-venligt
- Gods og passagerer fyldte mere på skibene i august
- Italiensk lastbilproducent byder på smagsprøver af nye modeller
- Danske DSV køber angiveligt tyske DB Schenker
- Volvo Trucks markerer sig på førstepladsen med 1007 flere end nummer to
Skriv din kommentar:
EU-forslag inderholder tegn på forbedring af ansvaret for dyrs transportegnethed
Torsdag 7. december 2023 kl: 15:59
Af: RedaktionenEU-Kommissionens nye forslag til reviderede regler for dyretransport indeholder ifølge vognmandsorganisationen DTL tegn på, at man på nogle punkter omsider har lyttet til budskabet fra transporterhvervet
EU-Kommissionen er med sit forslag til nye dyretransportregler parat til at justere på ansvaret for transportegnethed, så landmanden fremover skal bære et større ansvar. Sådan lyder det fra DTL, der har set forslaget i gennem.
- Der er nogle positive signaler om transportegnethed i forslaget. Hvis ansvaret fordeles bedre, vil det både gavne dyrevelfærden og transportørerne, siger formanden for DTL Dyr, Morten Bach Sørensen, og fortsætter:
- Det tyder på, at EU-Kommissionen har lyttet til anbefalingerne fra branchen selv og EU-Parlamentets Undersøgelsesudvalg om Beskyttelse af Dyr under Transport. Her har man efter grundig research konkluderet, at der er brug for en bedre fordeling af ansvaret for transportegnetheden.
Af den grund forventer Morten Bach Sørensen, at der ikke bliver de store problemer under EU-Parlamentets behandling af den del af forslaget.
- Men herhjemme skal DTL Dyr endnu engang have både fødevareministeren og relevante folketingsmedlemmer i tale. For det skal være sådan, at ministeren til sin tid rejser til EU med et mandat i lommen til at opnå bedre regler på området, når der skal stemmes om forslaget i Ministerrådet, siger Morten Bach Sørensen og fortsætter:
- Det skylder den nuværende regering og en stribe tidligere regeringer branchen efter at have erklæret sig positivt stemt for ændringer de seneste 10 år - uden dog at demonstrere det i EU. Nu ligger der noget brugbart, og vi vil presse på for, at vores minister indtager den holdning, som EU-Parlamentet har indtaget. For det er det eneste rigtige at gøre.
Delt ansvar har givet store problemer
DTL Dyr og den nordiske interesseorganisation for vognmandsorganisationer i Danmark, Norge Sverige og Finland, NLA, har gennem mange år efterspurgt en bedre fordeling af ansvaret for transportegnethed.
Organisationerne peger på, at det er landmanden, som kender og har besluttet at sende dyrene afsted, der skal bære ansvaret for, at de er transportegnede.
Hidtil har reglerne været formuleret og fortolket på en sådan måde, at både landmanden og transportøren har været ansvarlig for, at de dyr, som landmanden har besluttet at sende afsted, opfylder lovgivningens krav til at være egnede til transporten.
DTL peger på, at det delte ansvar i nogle tilfælde har givet store problemer for transportbranchen. Transportører er blevet holdt ansvarlige og har måttet betale store bøder, hvis det har vist sig, at et ikke-transportegnet dyr er blevet sendt afsted.
Interesserede kan se mere om forslaget fra EU-Kommissionen her (engelsk):
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand hentede to-akslede med treakslede
- Fredag 13. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- En sæk med luft var afgørende
- Stor tysk transportkoncern får dansk ejer
- Trafik bidrager positivt til resultat - og tunnel får støttemidler fra EU
- Havn i Skåne ønsker mere kapacitet i terminaler
- Branchefællesskab for arbejdsmiljø kommer med inspiration og eksempler på praktiske løsninger
- Lastbiler bliver bygget mere CO2-venligt
- Gods og passagerer fyldte mere på skibene i august
- Italiensk lastbilproducent byder på smagsprøver af nye modeller
- Danske DSV køber angiveligt tyske DB Schenker
- Volvo Trucks markerer sig på førstepladsen med 1007 flere end nummer to
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |