Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRAFIKSIKKERHED I EU:

EU's Ministerråd stemmer for flere ændringer af EU-Kommissionens forslag

Mandag 4. december 2023 kl: 21:01
Af: Redaktionen

Ministerrådet i EU, der sammen med EU-Kommissionen og EU-Parlamentet udgør den lovgivende del af EU, vedtog mandag sin holdning til EU-Kommissionens to forslag, der indgår i den såkaldte lovpakke om trafiksikkerhed

Ministerrådets holdning gælder EU-Kommissionen forslag til ændring eller ophævelse af:
  • Direktiverne fra 2006 og 2022 samt forordningerne fra 2012 og 2018 om kørekort
  • Direktivet fra 2015 om grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelse

Direktiverne fra 2006 og 2022 samt forordningerne fra 2012 og 2018 om kørekort

EU-Kommissionens forslag har til formål at forbedre trafiksikkerheden og lette borgernes frie bevægelighed inden for EU. Forslaget skal ses som en gennemgribende revision af det eksisterende direktiv, siden den sidste større reform fandt sted i 2006 og skulle gennemføres af medlemsstaterne frem til 2013. Forslaget indfører fire nye hovedelementer i den nuværende ordning:
  • En europæisk ordning for nye førere, der giver mulighed for ledsaget kørsel efter erhvervelse af kørekort i en alder af 17 år
  • Strengere betingelser for nye førere i de første to år (eller mere, afhængigt af medlemsstaternes regler)
  • Et mobilkørekort som en del af den europæiske digitale ID-tegnebog
  • Anvendelse af selvevalueringer som et filter til lægeundersøgelse af førerens egnethed

Ministerrådets fælles holdning holder fast i EU-Kommissionens forslag, men Ministerrådet tilføjede flere ændringer af EU-Kommissionens forslag, som kan sammenfattes således:
  • Bibeholdelse af den frivillige afkortning af gyldighedsperioderne for kørekort til ældre
  • En klarere oversigt over screeningen af den fysiske og psykiske egnethed til at køre forud for udstedelse og fornyelse af kørekort baseret på forskellige systemer udviklet i medlemsstaterne
  • Tilpasning af de tekniske elementer til mobilkørekort til revisionen af forordningen om digital identitet (eIDAS) og bedre forbindelse mellem vedtagelsen af gennemførelsesretsakter og medlemsstaternes gennemførelsesforpligtelse
  • Mere detaljeret vejledning vedrørende EU-Kommissionens evaluering af tredjelandes trafiksikkerhedsramme
  • Finjustering af kravene til ledsageren i ordningen for ledsaget kørsel, som kun vil være obligatorisk for kørekort til kategori 
  • Omformulering af betingelserne for prøveperioden i betragtning af medlemsstaternes kompetencer og etablerede praksis
  • Mulighed for, at borgeren på visse betingelser kan få en teoretisk prøve i den medlemsstat, hvor borgeren er statsborger, når den adskiller sig fra bopælsmedlemsstaten, men ikke en sådan mulighed for den praktiske prøve

Direktiv om grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser

Forslaget har til formål at sikre, at ikkehjemmehørende førere overholder færdselsreglerne, når de kører i andre medlemsstater.


Ministerrådets fælles holdning holder fast i EU-Kommissionens forslag, men Ministerrådet indførte flere ændringer af forslaget - hovedsagelig med henblik på at præcisere retsaktens anvendelsesområde og definitioner. Det omfatter blandt andet:
  • Indførelse af begrebet "berørt person" og præcisering af de nationale kontaktpunkters og de kompetente myndigheders roller og ansvarsområder
  • Flere overtrædelser tilføjet til EU-Kommissionens forslag - for eksempel tilfælde af manglende overholdelse af adgangsrestriktioner for køretøjer eller regler ved jernbaneoverkørsler samt tilfælde af flugt fra et ulykkessted
  • Yderligere præcisering af de forskellige procedurer vedrørende adgang til oplysninger fra køretøjsregistre og de kompetente myndigheders forskellige muligheder for at anmode om gensidig bistand med henblik på at sikre, at den berørte person identificeres, at meddelelsen om færdselslovsovertrædelse ender det rette sted, og at færdselsbøder bedre kan håndhæves
  • Alle nødvendige sikkerhedsforanstaltninger indført for at beskytte førerens eller enhver anden berørt persons grundlæggende rettigheder


Efter vedtagelsen af Ministerrådets forhandlingsmandater (generelle indstillinger) mandag kan det kommende formandskab indlede forhandlinger med EU-Parlamentet om de centrale lovgivningssager.


De nævnte forslag indgår i "trafiksikkerhedspakken", som EU-Kommissionen vedtog 1. marts 2023, og som også omfatter et nyt forslag om frakendelse af førerretten, hvor frakendelse af førerretten i en medlemsstat fører til opfølgende foranstaltninger i den medlemsstat, der har udstedt kørekortet.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Antallet af nyregsiterede lette lastbiler er gået frem med 35,5 procent
- Bestanden af lastbiler over 16 ton er vokset 5,7 procent
- Tyske lastbiler står for godt 52 procent af de lette
- To trediedele er svenske
- Fredag 12. juli 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand valgte to franske med det meste
- Flere faglærte og ufaglærte over 60 år er i arbejde
- Vognmand på Vestsjælland tog ni af et par omgange
- Udenlandsk lastbilchauffør blæste alkometeret op over 2 promille
- Stål-virksomhed kører ud med fransk pusher-trækker
- Lastbilforhandler tilbyder at hjælpe med et tilbud
- Vi er taget på ferie

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst