VOGNMANDSORGANISATION EFTER POSTLOVSÆNDRING:
Med den netop vedtagne ændring af postloven i Folketinget er befordringspligten blevet afskaffet, og erhvervsmæssig omdeling af uadresserede- og adresserede forsendelser kan fremover ske på markedsvilkår. Vognmandsorganisationen DTL, der gennem mange år har været kritisk over for de vilkår, som politikerne har givet Post Danmark, forventer, at et samarbejde mellem alle aktører bærer fremad, så behovet for omdeling af post- og pakker fortsat dækkes optimalt
Et stort flertal i Folketinger har, som vi fortæller i en anden af dagens artikler her på transportnyhederne.dk, vedtaget at ændre loven om postomdeling i Danmark. Fremover bliver postmarkedet liberaliseret, så Staten umiddelbart ikke skal holde et økonomisk sikkerhedsnet under brevomdelingen, som den hidtil har gjort under Post Danmark.
- Der er nu sat en stopper for de trecifrede statslige millionbeløb, der hvert år i en årrække har været sendt efter Post Danmark til opfyldelse af befordringspligten. Den længe ventede konkurrenceudsættelse kan bane vejen for innovation og udvikling, så betjeningen af danske borgere, uanset bopæl, bliver både bedre og billigere for samfundet, siger DTL’s administrerende. direktør Erik Østergaard.
Aktiviteterne, som politikerne har liberaliseret gennem ændringen af loven om postomdeling, omfatter erhvervsmæssig indsamling, erhvervsmæssig sortering eller erhvervsmæssig omdeling af adresserede forsendelser på op til 20 kg, herunder forsendelser til og fra udlandet. PostNord kan deltage i udbudsprocessen på lige fod med andre virksomheder.
Lovændringen betyder, at staten gennem udbud sikrer, at der etableres en fælles infrastruktur for distribution til de mindre øsamfund. Samtidig skal udbud sikre portofri befordring af post til og fra blinde og forsendelse af breve og pakker på tværs af landegrænser.
DTL's direktør fremhæver, at udbudsmodellen forpligter markedet.
- Jeg er sikker på, at de bydende private virksomheder både har evnen og viljen til at håndtere udbudsvilkårene. Pakkedistributionen i Danmark har været i stærk vækst i mange år. Der er benhård konkurrence blandt aktørerne om at levere god service og høj kvalitet til både afsendere og modtagere og både private borgere og virksomheder. Det er DTL’s forventning, at også brevmarkedet - om end antallet af breve er fortsat faldende - vil finde sin plads i markedet, siger Erik Østergaard.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rederikoncern forventer 400.000 passagerer
- Vognmand trak ny fire-akslet udtrækstrailer hjem til Randers
- Dansk rederikoncern skal sørge for færgeforbindelse til Jersey i Den Engelske Kanal
- Sværlasttrailer er specialopbygget til generatorer
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
Skriv din kommentar:
Private aktører har både evnen og viljen
Torsdag 30. november 2023 kl: 13:49
Af: RedaktionenMed den netop vedtagne ændring af postloven i Folketinget er befordringspligten blevet afskaffet, og erhvervsmæssig omdeling af uadresserede- og adresserede forsendelser kan fremover ske på markedsvilkår. Vognmandsorganisationen DTL, der gennem mange år har været kritisk over for de vilkår, som politikerne har givet Post Danmark, forventer, at et samarbejde mellem alle aktører bærer fremad, så behovet for omdeling af post- og pakker fortsat dækkes optimalt
Et stort flertal i Folketinger har, som vi fortæller i en anden af dagens artikler her på transportnyhederne.dk, vedtaget at ændre loven om postomdeling i Danmark. Fremover bliver postmarkedet liberaliseret, så Staten umiddelbart ikke skal holde et økonomisk sikkerhedsnet under brevomdelingen, som den hidtil har gjort under Post Danmark.
- Der er nu sat en stopper for de trecifrede statslige millionbeløb, der hvert år i en årrække har været sendt efter Post Danmark til opfyldelse af befordringspligten. Den længe ventede konkurrenceudsættelse kan bane vejen for innovation og udvikling, så betjeningen af danske borgere, uanset bopæl, bliver både bedre og billigere for samfundet, siger DTL’s administrerende. direktør Erik Østergaard.
Aktiviteterne, som politikerne har liberaliseret gennem ændringen af loven om postomdeling, omfatter erhvervsmæssig indsamling, erhvervsmæssig sortering eller erhvervsmæssig omdeling af adresserede forsendelser på op til 20 kg, herunder forsendelser til og fra udlandet. PostNord kan deltage i udbudsprocessen på lige fod med andre virksomheder.
Lovændringen betyder, at staten gennem udbud sikrer, at der etableres en fælles infrastruktur for distribution til de mindre øsamfund. Samtidig skal udbud sikre portofri befordring af post til og fra blinde og forsendelse af breve og pakker på tværs af landegrænser.
DTL's direktør fremhæver, at udbudsmodellen forpligter markedet.
- Jeg er sikker på, at de bydende private virksomheder både har evnen og viljen til at håndtere udbudsvilkårene. Pakkedistributionen i Danmark har været i stærk vækst i mange år. Der er benhård konkurrence blandt aktørerne om at levere god service og høj kvalitet til både afsendere og modtagere og både private borgere og virksomheder. Det er DTL’s forventning, at også brevmarkedet - om end antallet af breve er fortsat faldende - vil finde sin plads i markedet, siger Erik Østergaard.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rederikoncern forventer 400.000 passagerer
- Vognmand trak ny fire-akslet udtrækstrailer hjem til Randers
- Dansk rederikoncern skal sørge for færgeforbindelse til Jersey i Den Engelske Kanal
- Sværlasttrailer er specialopbygget til generatorer
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |