Ladeinfrastrukturen til personbiler har overhalet forventningerne
Onsdag 29. november 2023 kl: 20:34
Af: RedaktionenUdviklingen i ladestandere er skubbet i gang med statslige midler. Nu har markedet overhalet den offentlige udrulningsplan, og målet om, at det skal være lige så let at tanke strøm som fossilt brændsel, er ved at være nået. Derfor har partierne bag Infrastrukturplan 2035 besluttet, at antallet af ladepladser, der finansieres af puljen fra infrastrukturaftalen, ligesom antallet af ladepunkter på de enkelte pladser nogle steder skal reduceres
Det skal være lige så let at køre elbil, som benzin eller diesel. Det var målet da partierne bag Infrastrukturaftale 2025 afsatte 500 millioner kroner til at skubbe på udviklingen af ladestandere i perioden 2022 til 2030.
I dag - to år efter - står det dog klart, at markedet for ladestandere er løbet i gang i sådan en grad, at det har overhalet de planer, som politikerne lagde med Infrastrukturplan 2035.
Vejdirektoratets opdaterede analyse af ladeinfrastrukturen viser, at der ikke er samme behov for offentlige investeringer i ladeparker, som det blev aftalt med Infrastrukturplan 2035. Derfor har partierne bag aftalen besluttet, at antallet af ladepladser, der finansieres af puljen fra infrastrukturaftalen, nogle steder skal reduceres - det samme gælder antallet af ladepunkter på enkelte pladser.
Fra Transportministeriet lyder det, at selvom antallet af statsfinansierede ladepunkter nedjusteres, bliver det alligevel nemmere at køre i elbil. Fremover vil der maksimalt være to minutters ventetid på at lade i årets travleste time.
Målsætningen fra infrastrukturaftalen var, at 99,9 procent af alle lange ture skulle kunne gennemføres i en elbil uden omvejskørsel, med hurtig opladning og en maksimal ventetid på opladning på 10 minutter i årets 100. travleste time.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Den kollektive trafik har fået flere passagerer - og flere elbusser
- Flere rejste til og fra Limfjordslufthavn
- Letbanen i Odense kørte med knap syv millioner passagerer i 2024
- Busser erstatter tog under sporarbejde i Vestjylland
- Jernbanen mellem Skjern og Holstebro bliver bygget om til batteritog
- Det var ikke berettiget at bortvise en buschauffør, der var involveret i et færdselsuheld.
- Irsk lavprisflyselskab lukker base i Billund
- Knap to millioner fløj via København i januar
- Magasinet Bus 1 - 2025 er udkommet
- Knap halvdelen var kinesiske
- 22 procent af busserne er elektriske
- Seks nye kontrollører skal sikre billetbetalingen
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |