Containerhåndteringen i Københavns containerterminal kører fossilfri
Mandag 27. november 2023 kl: 11:24
Af: Redaktionen(Foto: Copenhagen Malmö Port)
Copenhagen Malmö Port - CMP - indfaser fossilfrit brændstof på containerterminalen i København. Ved at erstattet almindelig dieselolie med HVO100-biodiesel tager CMP et skridt mod CO2-neutralitet og fossilfri containerhåndtering i København. CMP stræber efter at være CO2-neutral, hvad angår fossil CO2 i egen drift i 2025, og klimapositiv i 2040
CMP indfaser fra november i år gradvist HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) til maskinerne på containerterminalen, hvor de store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer i dag kører på el fra vedvarende energikilder.
I første omgang er det havnens nye terminaltraktorer samt baglands- og gaffeltrucks, der får hældt HVO100-diesel i tankene. Dermed forventer CMP at kunne reducere de fossile dieselforbrug med ca. 60.000 liter per år, hvilket modsvarer en reduktion på ca. 130 ton CO2 årligt.
I april bestilte CMP nye Straddle Carriers med en batteri-hybrid drivlinje. Når de gradvist sættes i drift, vil de også køre på HVO100. I 2025 flytter containerterminalen i København til Ydre Nordhavn, og CMP forventer da, at al fossilt brændstof er udfaset på samtlige terminaler.
- Den grønne omstilling af CMP’s drift er ikke noget, vi kun planlægger for i fremtiden - det sker allerede. Og indfasningen af HVO100 på containerterminalen i København er et vigtigt og naturligt skridt i vores bestræbelser på at være en af verdens mest bæredygtige havne. CMP har allerede reduceret CO2-udleninger med 57 procent siden 2020 og vi forventer at nå målet om CO2-neutralitet i 2025, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, der er COO hos Copenhagen Malmö Port.
- Indfasningen af HVO100 følger udskiftningen af CMP’s maskiner og medfører også, at CMP kan understøtte vores kunders efterspørgsel efter fossilfri og CO2-neutrale transportkæder, siger han videre.
I Malmö har CMP indfaset HVO100, hvilket har reduceret CMP's udledninger med over ca. 840 ton CO2 på årsbasis.
I årene 2020 - 2022 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed (GHG Scope 1+2) med 57 procent. Dette modsvarer en reduktion med, hvad der svarer til 1.231 ton CO2.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |