EU-PARLAMENTET:
EU-Parlamentet har tirsdag stemt om nye regler for at reducere luftforureningen fra lastbiler og busser - inklusiv lastbiler og bussers CO2-belastning under drift
Afstemningen har fastsat EU-Parlamentets holdning:
EU-Parlamentet ønsker stærke CO2-reduktionsmål for mellemstore og tunge lastbiler - de omfatter eksempelvis også skraldebiler, tipbiler og betonblandere - og busser. Målene vil være 45 procent for perioden 2030-2034, 65 procent for 2035-2039 og 90 procent fra 2040.
Dermed er EU-Parlamentet klar til at indlede forhandlinger med EU-landenes regeringer om tiltag til at styrke CO2-reduktionsmålene for nye tunge køretøjer, som omfatter busser, lastbiler og påhængskøretøjer.
Tunge køretøjer - eksempelvis lastbiler, bybusser og busser til længere transporter, står for godt 25 procent af drivhusgasemissionerne (GHG) fra vejtransport i EU og tegner sig for godt 6 procent af EU's samlede drivhusgasemissioner.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 13. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Indtægter skal bringe gælden ned hos tysk jenbaneoperatør
- Sommertrafikken over Øresundsbron satte rekord
- Færre fly fragtede flere passagerer
- Trafik bidrager positivt til resultat - og tunnel får støttemidler fra EU
- Passagererne er tilfredse med Bornholmerfærgen
- Gods og passagerer fyldte mere på skibene i august
- Vejtrafikken over Øresund kørte frem med tre procent
- Vejtrafikken over Storebælt faldt med én procent
- El-busser øger kravene til dækkene
- Færgerederi sejlede med flere passagerer med færre afgange
- Sjællandsk transportskole åbner nye afdelinger
Skriv din kommentar:
Nye busser skal fra 2030 være nulemissionsbusser
Onsdag 22. november 2023 kl: 16:27
Af: RedaktionenEU-Parlamentet har tirsdag stemt om nye regler for at reducere luftforureningen fra lastbiler og busser - inklusiv lastbiler og bussers CO2-belastning under drift
Afstemningen har fastsat EU-Parlamentets holdning:
- Forbedring af EU's luftkvalitet i overensstemmelse med Green Deal og REPowerEU-målene
- Nul-emissionsbybusser i 2030
Parlamentet er enig i EU-Kommissionens forslag om det fra 2030 kun skal være tilladt at nyregistrere Nul-emissionsbybusser fra 2030. De foreslår en midlertidig undtagelse (indtil 2035) for bybusser drevet af biometan på strenge betingelser.
EU-Parlamentet vedtog sin forhandlingsposition med 445 stemmer for, 152 imod og 30 hverken for eller imod.
EU-Parlamentet vedtog sin forhandlingsposition med 445 stemmer for, 152 imod og 30 hverken for eller imod.
Dermed er EU-Parlamentet klar til at indlede forhandlinger med EU-landenes regeringer om tiltag til at styrke CO2-reduktionsmålene for nye tunge køretøjer, som omfatter busser, lastbiler og påhængskøretøjer.
Tunge køretøjer - eksempelvis lastbiler, bybusser og busser til længere transporter, står for godt 25 procent af drivhusgasemissionerne (GHG) fra vejtransport i EU og tegner sig for godt 6 procent af EU's samlede drivhusgasemissioner.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 13. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Indtægter skal bringe gælden ned hos tysk jenbaneoperatør
- Sommertrafikken over Øresundsbron satte rekord
- Færre fly fragtede flere passagerer
- Trafik bidrager positivt til resultat - og tunnel får støttemidler fra EU
- Passagererne er tilfredse med Bornholmerfærgen
- Gods og passagerer fyldte mere på skibene i august
- Vejtrafikken over Øresund kørte frem med tre procent
- Vejtrafikken over Storebælt faldt med én procent
- El-busser øger kravene til dækkene
- Færgerederi sejlede med flere passagerer med færre afgange
- Sjællandsk transportskole åbner nye afdelinger
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |