SAG OM EU'S VEJPAKKE:
Efter de vedtagne regler i EU's Vejpakke skal lastbiler en tur til deres hjemland hver ottende uge. Reglen blev indført for at dæmme op for brugen af postkasseselskaber og socialdumping, hvor eksempelvis lastbiler og chauffører fra Østeuropa arbejder og bor i deres lastbiler i månedsvis. En række lande har efterfølgende rejst en sag i EU's retssystem mod EU-Kommissionen og EU-Parlamenet, da landene var af den opfattelse, at vejpakken stred mod EU's grundlæggende regler
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Prisen for udlandsbreve falder til 46 kroner
- Flytteforretning på Fyn er endt i Skifteretten
- Transportvirksomhed på Djursland er gået konkurs
- Speditør i Glostrup er endt i skifteretten
- Dansk produceret brint er kørt til Tyskland med tankvogn
- Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
Skriv din kommentar:
EU's generaladvokat indstiller til EU Domstolen at annullere otteugers-reglen
Fredag 17. november 2023 kl: 11:00
Af: RedaktionenEfter de vedtagne regler i EU's Vejpakke skal lastbiler en tur til deres hjemland hver ottende uge. Reglen blev indført for at dæmme op for brugen af postkasseselskaber og socialdumping, hvor eksempelvis lastbiler og chauffører fra Østeuropa arbejder og bor i deres lastbiler i månedsvis. En række lande har efterfølgende rejst en sag i EU's retssystem mod EU-Kommissionen og EU-Parlamenet, da landene var af den opfattelse, at vejpakken stred mod EU's grundlæggende regler
Sagen, som den italienske advokat og jurist, Giovanni Pitruzzella, der fornyligt blev genudnævnt som Generaladvokat ved EU-Domstolen frem til oktober 2030, nu har vurderet og kommet med sin indstilling til, var anlagt af Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen.
Generaladvokaten afviser stort set alle punkter i landenes klage. Stort set. Det betyder også, at der er punkter, som generaladvokaten ikke afviser, og det er vejpakkens krav om, at lastbiler skal en tur til deres hjemland hver ottende uge.
Generaladvokatens vurdering går ud på, at reglen ikke lever op til EU's proportionalitetsprincip - om forpligtelsen til at lastbiler skal en tur til deres hjemland hver ottende uge står forholdsmæssigt i forhold til de mål, EU'Kommissionen og EU-Parlamentet havde til hensigt at forfølge,
Generaladvokaten peger samtidig på, at EU-Kommissionen og EU-Parlamentet ikke har analyseret, hvilke konsekvenser, otteugers-reglen ville få, inden de vedtog vejpakken.
Interesserede kan finde Generaladvokatens indstilling (findes kun på fransk) dateret 14. november 2023 her:
Det er især punkterne 653, 654, 655, 666 og 667, der omhandler otteugers-reglen - punkt 689 handler om Generaladvokatens indstilling.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Prisen for udlandsbreve falder til 46 kroner
- Flytteforretning på Fyn er endt i Skifteretten
- Transportvirksomhed på Djursland er gået konkurs
- Speditør i Glostrup er endt i skifteretten
- Dansk produceret brint er kørt til Tyskland med tankvogn
- Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




