Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tunnelarbejde sender godstog ind at vende på Københavns Hovedbanegård

Mandag 13. november 2023 kl: 11:42
Af: Redaktionen

Fra søndag 26. november til mandag 1. januar skal godstog, der skal passere København, ind for at vende på Hovedbanegården for at kunne køre videre øst- eller vestpå. Det skyldes, at der skal udgraves en ny tunnel på Ny Ellebjerg Station, så godstogene ikke kan køre ad den sædvanlige rute

Grunden til, at godstogene i fem uger skal ind at vende på Københavns Hovedbanegård, er, at Metroselskabet udgraver og støber en ny gangtunnel på Ny Ellebjerg Station. Arbejdet betyder, at sporet mellem Ny Ellebjerg og Ørestad bliver lukket, så godstrafikken skal lægges om.


Udgravningen foregår under sporene, som normalt fører godstrafikken uden om København H. Projektet er en del af arbejdet med i de kommende år at udbygge Ny Ellebjerg Station til et nyt trafikalt knudepunkt i København.


Fakta om internationale godstog:
  • Danmark er en del af en international godskorridor mellem Skandinavien og Middelhavet. Korridoren er 7.527 km lang og løber fra Palermo på Sicilien og op gennem Italien og via Brennerpasset, Innsbruck i Østrig, Hamborg og København til Stockholm og Oslo i nord.
  • Korridoren kaldes Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor (ScanMed RFC) og er af stor betydning for godstransporten mellem Nord- og Sydeuropa
  • Medlemslandene i EU har forpligtet sig til at indføre en række banegodskorridorer på tværs af grænserne




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny aftale skal forebygge strid om ekstraarbejde på jernbanen
- DSB melder om stor interesse for grønne obligationer
- Pensionskasse investerer 700 millioner kroner i grønne DSB-obligationer
- Jubilæumskonference viste mange udfordringer for nordisk jernbanegods
- Sveriges største havn er blevet 144.000 kvadratmeter større
- Kombiterminal i Køge rykker tættere på
- Ejerskifte fører til navneskift og andre farver
- Canadisk jernbanekonflikt påvirker transporten
- DSB kørte ud af første halvår med et overskud på 327 millioner kroner
- Togoperatør har svært ved at holde sine tog kørende
- Dansk økonomi stabiliserer sig på et højt niveau
- Ny jernbane på Vestfyn er kommet fire entrepriser videre

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst