FAGFORBUND:
Der er flere problemer i det udspil til en passagerafgift på flyrejser, som SVM-regeringen præsenterede torsdag. Det mener fagforbundet Dansk Metal, som er af den opfattelse, at alle penge fra en eventuel passagerafgift på flyrejser, skal bruges på at omstille flybranchen til en bæredygtig fremtids - ikke en forhøjet ældrecheck
- Jeg undrer mig over det her behov for at lægge en endnu højere afgifter på flyrejsende for at finansiere en forhøjet ældrecheck. Regeringen har netop præsenteret en 2030-plan, der viser, at der er mange penge til velfærd, siger Claus Jensen, som betegner det som kritisabelt, at SVM-Regeringen i deres forslag til en ny flyafgift vil bruge penge fra passagerafgiften til at finansiere en forhøjet ældrecheck. Ifølge forslaget vil knap halvdelen af passagerafgiften, der vurderes til at indbringe 1,2 milliarder kroner i 2030, blive brugt på at hæve ældrechecken med 4.800 kroner til folkepensionister med de laveste indtægter og formuer.
Samtidig peger Claus Jensen på, at en flyafgift, der ligger væsentligt højere end gennemsnittet i EU, kan komme til at koste danske arbejdspladser og betyde dyrere flybilletter for danske passagerer.
Han fremhæver, at det klimapartnerskab for luftfarten, som den daværende S-Regering nedsatte i 2020 kom med en klar anbefaling om, at der blev indført en flyafgift, og at pengene skulle føres tilbage til industrien.
- Det er ærgerligt, at regeringen med det her udspil ignorerer de anbefalinger, som regeringens klimapartnerskab er kommet med. Afgifterne bør føres 100 procent tilbage til industrien, fordi det vil bidrage til den grønne omstilling af luftfarten, som er nødvendig, når vi skal nå klimamålene, siger Claus Jensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ambassadør klipper snoren til ny Tyrkiet-rute fra lufthavn tæt på Aarhus
- Lufthavn på Djursland forhandler med en ny international investor
- Speditør køber op i Canada
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Flere rejste via Limfjordslufthavn i april
- En transportkoncern gennemfører køb af en anden
- Luftfartschef bliver ny vicedirektør i Trafikstyrelsen
- Transportkoncern har fået godkendt opkøb og ændrer i ledelsen
- Forskellen mellem de rigeste og de fattigste er på 10 ton CO2 årligt
- Lufthavn ved Limfjorden er en af Danmarks bedste arbejdspladser
- Dansk pensionskasse besidder indirekte 59,4 procent af aktierne i Storaktionærmeddelelse
- EU-Kommisssionen godkender dansk opkøb af tysk transportkoncern
Skriv din kommentar:
Flyafgift skal finansiere den grønne omstilling - ikke en forhøjet ældrecheck
Torsdag 9. november 2023 kl: 10:32
Af: RedaktionenDer er flere problemer i det udspil til en passagerafgift på flyrejser, som SVM-regeringen præsenterede torsdag. Det mener fagforbundet Dansk Metal, som er af den opfattelse, at alle penge fra en eventuel passagerafgift på flyrejser, skal bruges på at omstille flybranchen til en bæredygtig fremtids - ikke en forhøjet ældrecheck
- Jeg undrer mig over det her behov for at lægge en endnu højere afgifter på flyrejsende for at finansiere en forhøjet ældrecheck. Regeringen har netop præsenteret en 2030-plan, der viser, at der er mange penge til velfærd, siger Claus Jensen, som betegner det som kritisabelt, at SVM-Regeringen i deres forslag til en ny flyafgift vil bruge penge fra passagerafgiften til at finansiere en forhøjet ældrecheck. Ifølge forslaget vil knap halvdelen af passagerafgiften, der vurderes til at indbringe 1,2 milliarder kroner i 2030, blive brugt på at hæve ældrechecken med 4.800 kroner til folkepensionister med de laveste indtægter og formuer.
Samtidig peger Claus Jensen på, at en flyafgift, der ligger væsentligt højere end gennemsnittet i EU, kan komme til at koste danske arbejdspladser og betyde dyrere flybilletter for danske passagerer.
Han fremhæver, at det klimapartnerskab for luftfarten, som den daværende S-Regering nedsatte i 2020 kom med en klar anbefaling om, at der blev indført en flyafgift, og at pengene skulle føres tilbage til industrien.
- Det er ærgerligt, at regeringen med det her udspil ignorerer de anbefalinger, som regeringens klimapartnerskab er kommet med. Afgifterne bør føres 100 procent tilbage til industrien, fordi det vil bidrage til den grønne omstilling af luftfarten, som er nødvendig, når vi skal nå klimamålene, siger Claus Jensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Ambassadør klipper snoren til ny Tyrkiet-rute fra lufthavn tæt på Aarhus
- Lufthavn på Djursland forhandler med en ny international investor
- Speditør køber op i Canada
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Flere rejste via Limfjordslufthavn i april
- En transportkoncern gennemfører køb af en anden
- Luftfartschef bliver ny vicedirektør i Trafikstyrelsen
- Transportkoncern har fået godkendt opkøb og ændrer i ledelsen
- Forskellen mellem de rigeste og de fattigste er på 10 ton CO2 årligt
- Lufthavn ved Limfjorden er en af Danmarks bedste arbejdspladser
- Dansk pensionskasse besidder indirekte 59,4 procent af aktierne i Storaktionærmeddelelse
- EU-Kommisssionen godkender dansk opkøb af tysk transportkoncern
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |