Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Organisation ønsker ulykker med grisetransporter kortlagt

Tirsdag 19. september 2023 kl: 09:51
Af: Redaktionen

Mandag 18. september udbrød der brand i en lastbil, der kørte med grise. Branden opstod, da lastbilen kørte på Motorvej E45 ved Harlev vest for Aarhus. Hovedparten af de 145 grise, der var med på lastbilens lad, blev aflivet

Branden i lastbilen udløste kort efter en reaktion fra Dyrenes Beskyttelse, der efterlyser en kortlægning og analyse af ulykkerne med grisetransporter, som organisationen benævner for "høje og tungt lastede dyretransporter". Dyrenes Beskyttelse peger på, at der i år har været seks ulykker med grisetransporter, hvor lastbilen eller vogntoget er væltet med grise om bord - eller som i det seneste tilfælde ved Aarhus brudt i brand


- Vi skal gøre mere for at forebygge de ulykker, som har store dyrevelfærdsmæssige og menneskelige konsekvenser. Derfor bør både branchen og myndighederne sætte fokus på de mange ulykker med grisetransportbiler og systematisk indsamle data om hændelserne, siger Ditte Erichsen, der er dyrlæge i Dyrenes Beskyttelse og uddannet master i vurdering af husdyrvelfærd.


Dyrenes Beskyttelse peger på, at når en lastbil eller et vogntog med grise på flere dæk vælter, er det ikke kun farligt for chaufføren og medtrafikanterne. Det medfører også store lidelser for dyrene. Udover at dyrene bliver slynget rundt mellem hinanden og kan pådrage sig svære kvæstelser, vil lastbilens låger og inventar ofte være beskadiget i en grad, så det er umuligt at redde dyrene ud gennem de sædvanlige åbninger. Lastbilen må derfor skæres op med specialudstyr, og grisene hentes ud enkeltvis - et arbejde, der kan tage mange timer.


- Disse ulykker fører til død og lidelser hos grise. Kvæstede grise kan ligge længe og vente på at blive nødaflivet, og selv for de grise, der ikke umiddelbart er kommet alvorligt fysisk til skade, vil der være timer fyldt med angst, stress og smerte, siger Ditte Erichsen.


Lastbilerne er ofte meget tæt belagt. Og hvis de vælter, vil der være mange dyr, der kommer til at ligge oven på hinanden samtidig med, at  ventilationsystemet til lastrummene med grisen kan være sat ud af funktion som følge af ulykken - med risiko for, at dyrene bliver kvalt.


Data om årsagen til ulykkerne mangler
Man hører oftest om væltede grisetransporter, hvis de skaber trafikale problemer. Der er som regel tale om solouheld med væltede lastbiler, men der er sjældent oplysninger om, hvorfor lastbilerne vælter. Nogle gange fremgår det, at det skete i en rundkørsel, eller at lastbilen fik et hjul for langt ud i rabatten. Men årsagen til, at grisetransporter vælter, er ifølge Dyrenes Beskyttelse ikke undersøgt.


Dyrenes Beskyttelse har henvendt sig til Rigspolitiet for at få data om grisetransporter involveret i solouheld, men der føres ikke løbende ulykkesstatistik over hverken dyrearten under transport eller de nærmere omstændigheder for ulykkerne. Af et svar et svar til Folketinget fra daværende transportminister, Ole Birk Olesen (LA) fremgår det dog, at politikredsene i en periode fra september 2017 indberettede uheld med dyretransport med henblik på, at Rigspolitiet kunne indsamle oplysninger om uheldene.


Dyrenes Beskyttelse peger på, at en medvirkende årsag til ulykkerne kan være, at lastbilerne til transport af grise er opbygget med flere dæk, hvor hvert dæk kan rumme et vist antal grise. Og lastbilens tyngdepunkt vil være afhængig af, hvordan den er lastet.  Er der fyldt op på alle dæk, vil tyngdepunktet ligger højere, end hvis der kun er fyldt op på det underste dæk. 


- Grise transporteres i mange lag på lastbilerne, og det er derfor indlysende, at netop disse transporter udføres med relativt meget vægt øverst, hvilket ændrer lastbilens tyngdepunkt. Det må formodes at gøre det svært at rette op på lastbilen, hvis den kommer ud i en skarp kurve eller kommer til at køre skævt med flere hjul ude i rabatten, siger Ditte Erichsen.


Seks ulykker med grisetransporter i år:
  • 9. januar: En svinetransport vælter på en mindre vej mellem Nørre Aaby og Kauslunde på Fyn. 108 grise dør
  • 23. januar: Ved Sønder Harritslev i Hjørring Kommune kommer en lastbil kom ud i rabatten og vælter, 66 søer af 212 døde
  • 13 marts: Lastbil vælter om på siden i vejkanten tæt på Billund Lufthavn. Der er cirka 100 grise på transporten, hvoraf et ukendt antal omkommer
  • 3. april: Lastbil med 600 smågrise vælter på E45 ved Aarhus
  • 27. april: Lastbil med 35 søer væltet på hovedet og bryder i brand
  • 18. september: En grisetransport på E45 bryder i brand ved Aarhus
(Kilde: Dyrenes Beskyttelse)




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst