Knap halvdelen af landets lastbiler er tre-akslede
Mandag 11. september 2023 kl: 10:27
Af: RedaktionenVed udkørslen af føreste halvår var der indregistreret 43.841 lastbiler over 3.5 ton i Danmark. Her af var de 19.643 indregistreret med en tilladt totalvægt på mellem 18.001 og 26.000 ton - det segment, der rummer de tre-akslede lastbiler, hvoraf en stor del kører med en påhængsvogn eller en sættevogn
De 19.643 lastbiler i det ovennævnte segment svarer til 44,8 procent af det samlede antal registrerede lastbiler i Danmark pr. 30. juni i år.
Antallet af lastbiler med en tilladt totalvægt på 26.001 kg og derover var på 7.112, hvilket svarer til 16,2 procent.
De lette lastbiler - typisk to-akslede - fra 3.501 kg til 16.000 kg udgjorde 9.313, hvilket svarer til 21,2 procent, mens de lidt tungere to-akslede på mellem 16.001 kg og 18.000 kg udgjorde 7.768, hvilket svarer til 17,7 procent.
Set i CO2-mæssigt perspektiv med fokus på batteri-elektriske løsninger, viser ovennævnte tal, som findes i Bilstatistik fra De Danske Bilimportører, at over halvdelen - 61 procent - af de indregitrerede lastbiler har tre aksler eller flere - og er dem, hvor det i øjeblikket er sværest at finde batteri-elektriske løsninger som erstatning for dieseldrevne løsninger.
Lastbiler med typisk to-aksler fra 3.501 kg til og med 16.000 kg udgør sammen med lastbiler på 16.001 kg til og med 18.000 kg 39 procent. Det er umiddelbart lastbiler i denne gruppe, hvor det i dag er batteri-elektriske løsninger, der kan afløse dieseldrevne løsninger. Ifølge Bilstatistik var der pr. 30. juni registreret 98 batteri-elektriske lastbiler i denne gruppe.
Da batteri-elektriske lastbiler må have en større tilladt totalvægt end tilsvarende dieseldrevne lastbiler, søgte vi på batteri-elektriske lastbiler med en totalvægt på 28.000 kg og fandt ud af, at der pr. 30. juni i år var indregistreret 198 lastbiler med en tilladt totalvægt på mellem 18.001 kg og 28.000 kg. De 198 batterielektriske lastbiler i denne gruppe er først og fremmest renovationsbiler.
Når det gælder batteri-elektriske lastbiler på 28.001 kg og derover viste statistikken, at der pr. 30. juni i år var indregistreret nul lastbiler.
Vi er klar over, at ovennævnte sammenstilling ikke er helt præcis, da vægtgrænserne er forskellig for diesellastbiler og batteri-elektriske lastbiler. Men vi vurderer, at det giver et brugbart overblik, når det gælder de tilgængelige muligheder for at finde alternative og mindre CO2-belastende transportløsninger.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |