Puljemillioner til grønne busser og flextrafik er eftertragtede
Regioner og trafikselskaber har søgt om tilskud for i alt 73,5 millioner kroner til at investere i grønne busser og flextrafik. Trafikstyrelsen skal nu vurdere, hvilke projekter der skal indstilles til at få del i puljen på 50 millioner kroner
El-busser i Lemvig, grøn patienttransport i Region Hovedstaden og lynladere ved sygehuse til Sydtrafiks flextrafik. Det er blot nogle af de projekter, som Trafikstyrelsen har modtaget ansøgninger om støtte til i den grønne pulje på 50 millioner kroner, der årligt er afsat af Folketinget. Formålet med puljen er at fremme omstillingen af regionale busruter og flextrafik i hele landet til emissionsfri transport.
Trafikselskaberne og regionerne har indsendt i alt ni ansøgninger om tilskud for 73,5 millioner kroner, hvor betingelsen for at søge er, at ansøgerne selv bidrager med mindst 50 procent af midlerne til den støtteberettigede del af det grønne projekt.
- Vi er nu i gang med en faglig vurdering af, hvilke projekter vi vil anbefale får del i puljen på 50 millioner kroner. Her ser vi blandt på, hvor meget udledningen af CO2 bliver nedbragt pr. tilskudskrone, og hvor meget projektet er med til at accelerere den grønne omstilling. Vi ser også på, at der skal være en geografisk spredning af puljemidlerne, så flest mulige områder i landet får glæde af den grønne offentlige transport, siger Jan Albrecht, der er kontorchef i Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen udarbejder på baggrund af den faglige vurdering en indstilling til transportministeren om udmøntning af puljens midler.
Pulje til grønne busser og grøn flextrafik 2022-26 | ||
Ansøger | Titel | Ansøgt beløb i millioner kroner |
Region Midtjylland | Elbusser i Lemvig | 5,7 |
Bornholms Regionskommune | Bornholms Trafikselskab på vej mod en grøn fremtid | 17,0 |
Trafikselskabet Movia | Forsøg med store elbiler i Movias flextrafik og lynladere forbeholdt flextrafikken ved Region Sjællands sygehuse | 3,9 |
Trafikselskabet Movia | Omstilling af buslinjer i Sorø og omegn til nulemission | 14,7 |
Trafikselskabet Movia | Omstilling af buslinjer i Holbæk og omegn til nulemission | 11,8 |
Region Hovedstaden | Omstilling af liggende patientbefordring til nulemission | 3,2 |
Region Hovedstaden | Omstilling af buslinjerne 250S og 94N til nulemission | 2,2 |
Region Hovedstaden | Omstilling af buslinje 200S til nulemission | 8,7 |
Sydtrafik | Udbud og opsætning af lynladere ved centrale sygehusenheder i Region Syddanmark dedikeret til flextrafik | 6,2 |
I alt | 73,5 |
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
- Lovforslag om kørekort til 17-årige er sendt i høring
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Fjernbus-rute er baseret på passagerer
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Letbanestation i Odense skulle have haft ny fjernbusforbindelse til København
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |