DANSK REDERIORGANISATION DELTAGER I CO2-KONFERENCE:
Administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen, er tirsdag på scenen under en stor konference om begrænsning af skibsfartens udledninger af blandt andet CO2. Et af budskaberne er regulering
Tirsdag er en bred kreds af interessenter indenfor skibsfarten samlet i København for at debattere kursen mod en klimaneutral skibsfart.
Det internetbaserede nyhedsmedie med fokus på shipping, ShippingWatch, står bag arrangementet, hvor Danske Rederier og Danske Maritime er partnere. Fra Danske Rederier deltager administrerende direktør Anne H. Steffensen, som vil give sit syn på vigtigheden af regulering som et middel til at nedbringe udledninger fra skibsfarten.
- Omstillingen af skibsfarten til nye grønne brændstoffer sker ikke af sig selv. Global regulering og et fælles sæt spilleregler, som peger ud i fremtiden, er afgørende for, at den reelle omstilling kan tage fart, siger Anne H. Steffensen.
Konferencen finder sted godt en måned før, FNs søfartsorganisation, IMO skal lande en aftale om netop udledninger af klimagasser fra skibe.
- Vi står nu fem minutter i deadline, og jeg er meget optaget af, om det lykkes at vedtage en ambitiøs regulering i London i juli. Vi kan tale meget og længe om rækkefølgen af tingene i den grønne omstilling, og hvem der skal betale regningen, men uden ny regulering kommer vi ingen vegne, siger Anne H. Steffensen.
EU har inkluderet skibsfarten i kvotehandelssystemet, ETS, mens nye krav til at reducere brændstoffers klimaaftryk er vedtaget under FuelEU Maritime.
- EU har bevist, at hvor der er vilje, er der vej. IMO er nødt til at følge EU’s gode eksempel. Et globalt regelsæt vil give investorerne troen på et fremtidigt marked for grønne brændstoffer, og vi vil virkelig kunne få sat skub i omstillingen, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Alle busser i Middelfart kommune bliver el-busser
- Pakkedistributør er først i Europa med nyt tungt elektrisk vogntog
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Nye elektriske bybusser kører ud i Svendborg sammen med ny køreplan
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Fokus på energieffektivitet og brug af færre ressourcer giver resultatet hos fransk lastbilproducent
- Vognmand i Hirtshals bliver en del af svensk genbrugskoncern
Skriv din kommentar:
Et af budskaberne er regulering
Tirsdag 30. maj 2023 kl: 09:57
Af: RedaktionenAdministrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen, er tirsdag på scenen under en stor konference om begrænsning af skibsfartens udledninger af blandt andet CO2. Et af budskaberne er regulering
Tirsdag er en bred kreds af interessenter indenfor skibsfarten samlet i København for at debattere kursen mod en klimaneutral skibsfart.
Det internetbaserede nyhedsmedie med fokus på shipping, ShippingWatch, står bag arrangementet, hvor Danske Rederier og Danske Maritime er partnere. Fra Danske Rederier deltager administrerende direktør Anne H. Steffensen, som vil give sit syn på vigtigheden af regulering som et middel til at nedbringe udledninger fra skibsfarten.
- Omstillingen af skibsfarten til nye grønne brændstoffer sker ikke af sig selv. Global regulering og et fælles sæt spilleregler, som peger ud i fremtiden, er afgørende for, at den reelle omstilling kan tage fart, siger Anne H. Steffensen.
Konferencen finder sted godt en måned før, FNs søfartsorganisation, IMO skal lande en aftale om netop udledninger af klimagasser fra skibe.
- Vi står nu fem minutter i deadline, og jeg er meget optaget af, om det lykkes at vedtage en ambitiøs regulering i London i juli. Vi kan tale meget og længe om rækkefølgen af tingene i den grønne omstilling, og hvem der skal betale regningen, men uden ny regulering kommer vi ingen vegne, siger Anne H. Steffensen.
EU har inkluderet skibsfarten i kvotehandelssystemet, ETS, mens nye krav til at reducere brændstoffers klimaaftryk er vedtaget under FuelEU Maritime.
- EU har bevist, at hvor der er vilje, er der vej. IMO er nødt til at følge EU’s gode eksempel. Et globalt regelsæt vil give investorerne troen på et fremtidigt marked for grønne brændstoffer, og vi vil virkelig kunne få sat skub i omstillingen, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Alle busser i Middelfart kommune bliver el-busser
- Pakkedistributør er først i Europa med nyt tungt elektrisk vogntog
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Nye elektriske bybusser kører ud i Svendborg sammen med ny køreplan
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Fokus på energieffektivitet og brug af færre ressourcer giver resultatet hos fransk lastbilproducent
- Vognmand i Hirtshals bliver en del af svensk genbrugskoncern
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |