Dansk energikoncern tog et stik med en spade i Sverige
Torsdag 25. maj 2023 kl: 11:28
Af: RedaktionenVed et arrangement i Örnsköldsvik i det nordlige Sverige i denne uge tog den danske energikoncern, Ørsted A/S, første spadestik e-methanolprojektet, FlagshipONE. Spadestikket markerer ud over starten på byggeriet af projektet også det første skridt i en ny epoke inden for søfart, hvor store produktionsanlæg vil levere bæredygtigt produceret methanol til en stadig voksende flåde af methanol-drevne skibe
På nuværende tidspunkt er over 110 e-methanoldrevne fartøjer enten bestilt eller i drift. Samtidig øger ny lovgivning, såsom Fuel EU Maritime, også efterspørgslen efter nye grønne brændstoffer til skibsfarten. Produktionen på methanol-anlægget FlagshipONE i Örnsköldsvik vil efter planen begynde i 2025 og ventes at komme op på 50.000 ton e-methanol om året.
FlagshipONE er oprindeligt udviklet af det svenske e-fuel-selskab Liquid Wind og skal ligge ved siden af Övik Energis kraftvarmeværk, Hörneborgsverket i Örnsköldsvik, hvor det første spadestik også blev taget.
Her deltog politiske repræsentanter fra både lokale, regionale, nationale og internationale instanser samt repræsentanter fra samarbejdspartnere som Siemens Energy, Carbon Clean og Topsoe, der skal levere henholdsvis elektrolyseanlæg og kontrolsystemer, udstyr til CO2-fangst og udstyr til methanol-syntese. Ud over disse store leverandører af udstyr er lokale virksomheder involveret i projektet, og driften af anlægget vil endvidere skabe direkte og indirekte arbejdspladser i Örnskoldsvik.
En af talerne ved arrangementet var fra Klimatklivet, der er en del af den svenske miljøstyrelse og har støttet FlagshipONE med 151 millioner svenske kroner. Det første spadestik blev taget af Anna Dahlberg, statssekretær for Sveriges statsminister; Anna-Britta Åkerlind, ordførende i Örnsköldsvik Kommunes kommunalbestyrelse; Anders Nordstrøm, driftsdirektør for Ørsted P2X; Claes Fredriksson, stifter af og administrerende direktør for Liquid Wind; og Kristina Säfsten, administrerende direktør for Övik Energi.
Arrangementet i Örnsköldsvik fokuserede på behovet for at reducere CO2-udledningen fra den globale skibsfart og på Sveriges gode muligheder for at blive et vigtigt marked for produktion af e-methanol, som er godt på vej til at blive søfartsindustriens foretrukne middel til at opnå CO2-neutralitet i 2020’erne. Sverige har rig mulighed for at udvikle vedvarende energi som for eksempel land- og havvind og har en af verdens førende skovindustrier, der kan levere den biogene CO2, der er bruges til at producere e-methanol. Örnsköldsvik er et af knudepunkterne i den svenske skovindustri i kraft af sine skovbrugsbaserede industrivirksomheder.
Søfartsindustrien tegner sig for ca. 3 procent af den globale CO2-udledning, og branchen er et fokusområde for Ørsted i takt med, at selskabet udvider sin tilstedeværelse inden for Power-to-X i Nordeuropa og USA. FlagshipONE er det første e-methanolprojekt i Ørsted A/S' portefølje inden for grønne brændstoffer. Ørsted A/S er også i gang med at udvikle "Project Star", der er et projekt på den amerikanske golfkyst med en årlig produktionskapacitet på 300.000 ton årligt, samt Green Fuels for Denmark-projektet i København, der også skal producere store mængder methanol med henblik på at reducere CO2-udledningen fra søfart.
FlagshipONE bliver opført ved det biomassefyrede kraftvarmeværk Hörneborgsverket i Örnsköldsvik, som drives af det svenske forsyningsselskab Övik Energi. FlagshipONE skal producere e-methanolen ved hjælp af grøn strøm og biogen CO2, der opsamles fra Hörneborgsverket. Derudover skal FlagshipONE anvende damp, procesvand og kølevand fra Hörneborgsverket, og den overskydende varme fra produktionen af e-methanol vil blive sendt tilbage til Övik Energi og integreret i fjernvarmeforsyning i området.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
- Ustabilitet i Mellemøsten kan påvirke dansk forsyningssikkerhed
- Første elev har afmønstret praktikforløb hos tre rederier
- Rønne havn ansætter økonomidirektør fra Det Grå Guld
- - Jeg vil være en moderne leder
- 40 maritime virksomheder står sammen i Hirtshals
- Færgehavn i Skåne får ny direktør
- Rederikoncern giver opkøb i Tyrkiet endnu mulighed
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |