Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Østjyllands største havn har skåret i sin CO2-udledning

Onsdag 24. maj 2023 kl: 10:33
Af: Redaktionen

Aarhus Havn har en målsætning om at blive Østersøområdets mest bæredygtige havn og CO2-neutral i 2030. I Årsrapporten for 2022, som blev lagt frem i begyndelsen af maj, kan man læse, at Aarhus Havn har reduceret samlede CO2-udledning med 18 procent i forhold til 2021

Reduktionen er sket selvom aktiviteterne på haven er vokset fra 2021 til 2022.


- Som landets største erhvervshavn har vi en særlig forpligtelse for det samfund, vi er en del af. Det gælder både lokalt, nationalt og internationalt. Det kan lyde lidt højtflyvende. Men vi tror faktisk på, at vi kan gå forrest. Ikke alene ved at sætte ambitiøse målsætninger. Men med konkrete handlinger, siger Anne Zachariassen, der er driftsdirektør hos Aarhus Havn.


Reduktionen i den samlede CO2-udledning kommer fra flere tiltag. Der er investeret i en ny bugserbåd, der blandt andet kan operere med kun én motor. Det har reduceret bugserbådenes CO2-udledning med over 20 procent. Aarhus Havn har også købt fem batterielektriske varevogne samt en batterielektriske minibus, hvilket har reduceret udledningen fra køretøjerne med 15 procent.


Derudover er liggepladsen for havnens lodsbåde blevet flyttet tættere på de skibe, som skal have lodshjælp, når de skal anløbe havnen. Det har reduceret lodsbådenes CO2-udledning med 20 procent i forhold til sidste år.


Dialog og partnerskaber er vejen frem
En central del af arbejdet med bæredygtighed på Aarhus Havn handler om at reducere CO2-udledningen. Derfor indfører havnen konkrete tiltag, som skal være med til at reducere forbruget.


Aarhus Havn arbejder med hele værdikæden. Det vil sige, at blikket ikke kun er rettet mod havnens egen CO-udledning, men også på CO2-udledningen, der kommer fra de produkter og ydelser, som havnen købet hos leverandører.


- Vi fremlægger selvfølgelig data for vores eget CO2-aftryk. Men vi har også et reelt ønske om at tage ansvar, der rækker ud over det. Derfor arbejder vi så meget med partnerskaber, siger Anne Zachariassen, som peger på dialog og partnerskaber med leverandørerne som et vigtigt redskab i den grønne omstilling.


- Vi vælger de leverandører til, der viser en vilje til at reducere CO2-aftrykket. Men det afgørende for os er faktisk, at vi gennem dialog og partnerskabstanken bidrager til leverandørernes bæredygtighedsarbejde. Jeg tror på, at vi på den måde får flere til at gå i samme retning, siger hun videre.


Interesserede kan læse mere om Aarhus Havns arbejde med bæredygtighed i Aarhus Havn's Årsrapport 2022, som kan hentes her:









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rederikoncern forventer et mindre resultat
- Energistyrelsen har vedtaget plan for Hesselø Havvindmøllepark
- Nyvalgte EU-politikere fra Danmark har fået deres udvalgsposter
- Udvidelse af Aarhus Havn sat på pause - Hvad betyder det for byen
- Danmark modtager 1,478 milliarder kroner i EU-støtte til danske infrastrukturprojekter
- Vejdirektoratet skal undersøge muligehederne for at genbruge dele af 3,2 kilometer lang bro
- Rønne bliver udskibningshavn for polsk vindmølleprojekt
- Greenport Scandinavia er kommet nærmere Hirtshals Havn
- Rederi forventer mange rejsende de kommende uger
- Ø-havn får statsstøtte til udvidelse
- Aalborg-virksomhed har med succes testet maritimt brændselscellesystem
- Den maritime industri håndplukker startup-virksomheder

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst