Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

To chauffører fra Billund testede trækker over 29.000 kilometer

Tirsdag 23. maj 2023 kl: 10:37
Af: Redaktionen

HT Transport i Billund har i en periode fra november sidste år til marts i år har besøg af en Iveco S-Way-trækker med "Fuel Hero" skrevet på solskræmen. Besøget var arrangeret af Iveco for at give to af firmaets chauffører mulighed for at trækkeren på deres vante ruter sydover til Schweiz og Østrig. Efter de 29.000 kilometer lå det gennemsnitlige brændstofforbrug på 4,43 km/liter

De to chauffører fra HT Transport, Kristian Grue med tilnavnet "Kedde" og Bo Schultz har i mange år kørt for HT Transport, men aldrig i en Iveco. De var derfor meget spændte på, om trækkeren kunne leve op til de brændstofmål, de var blevet informeret om. Begge chauffører var villige til at lade det komme an på en prøve, og kørte derfor i hele testperioden deres normale rute med stykgods fra Billund til Schweiz og Østrig.


Thomas Bass (tv) (ansvarlig for testkørsel hos HT Transport), Jørgen B. Andreasen (chaufførtræner fra IVECO), Kristian Kedde Grue (chauffør hos HT Transport), Jørgen Poulsen (Bestyrelsesformand hos HT Transport).




Da testperioden var afsluttet, havde chaufførerne kørt 29.000 kilometer med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 4,43 kilometer pr. liter. Bo Schultz, den ene af de to chauffører fra HT Transport, kørte selv 17.000 af kilometerne på de europæiske veje, og lastbilen gjorde etstort indtryk på ham.


- Generelt imponerede bilen hele vejen rundt. S-Way’en kørte fantastisk og lå godt på vejen, Den var komfortabel i både køjer og sæder, og så havde den god aflæggerplads, siger Bo Schultz.


Udviklet til brændstoføkonomisk kørsel
Iveco peger på, at Iveco S-Way har en komplet pakke af funktioner og tjenester, der er udviklet med fokus på chaufføren, miljøet med optimeret brændstofforbrug og reduktion af de totale ejeromkostninger. De to chauffører fra HT Transport lagde især mærke til brændstofforbruget i deres testkørsel.


- Jo længere bilen kører på literen, des bedre er det for virksomheden og for os som chauffører. Derfor er det også win-win, at vi nu kan se, at den testede Iveco S-Way har sparet diesel og dermed minimeret brændstofomkostningerne for HT Transport. Samlet set har vi udledt langt mindre CO2, siger Bo Schultz.


Den testkørte S-Wat var med sine to-aksler, en 13-liters motor og 490 hestekræfter udviklet til motorvejskørsel sydpå og brændstoføkonomisk kørsel.


Hi-cruise og Eco Mode-funktionen samt optimering af drivline og andre funktioner, som eksempelvis styrer luftkompressoren, generatoren og servostyringspumpen, øger brændstofeffektiviteten og dæmmer op for unødvendig energiforbrug.


- IVeco S-Way’ens store slagvolumen får motoromdrejningerne ned, hvor den også har et godt drejningsmoment. Bilen vælger selv det optimale gear, når den kører op eller ned ad bakke, og når chaufførerne kører med forskellig last, tilpasser lastbilen hestekræfter og drejningsmoment til det. Det er en bil, der hjælper chaufføren hele vejen, påpeger produktchef Henning Nielsen hos Iveco.


Kørslen blev fulgt online
Mens testen stod på, blev både den to-akslede Iveco S-Way og de to chauffører fulgt via Iveco's digitale Iveco ON, system. Den online-baserede service måler på kørselsmønster, brændstofforbrug, opbremsning og acceleration, og ejere og chauffører var konstant forbundet med køretøjet på deres mobile enhed eller PC via Iveco ON-portal og app.


Det var især her, at den rigtige test skulle bestås, påpeger Jørgen Poulsen, der er bestyrelsesformand i HT Transport.


- Det, vi er meget spændte på, er at følge chaufførernes brændstofforbrug i Iveco ON. Det er her, den virkelig test sker, om de rent faktisk har reduceret deres brændstofforbrug ved at køre Iveco S-WAY, og hvor der kan optimeres, så kørslen og forbruget bliver endnu bedre, siger Jørgen Poulsen.


De indsamlede data sendes direkte til Iveco's hovedkvarter, hvor man konstant optimerer og udvikler på basis af indkomne tal.


- Vi kan se, at vi er kommet i mål med vores test. Vi har sammenlignet vores resultater med data indsamlet fra de to sammenlignelige lastbiler fra andre mærker, laste og ruter, som de to chauffører tidligere har kørt, og dér har Fuel Hero’en tydeligt reduceret chaufførernes brændstofforbrug, siger chaufførtræner fra Iveco, Jørgen B. Andreasen.


De næste måneder tester Iveco videre hos andre virksomheder og chauffører, og et nyt testforløb med en treakslet Iveco S-Way er blevet sat i gang.


- Vi har fået rigtig meget brugbar viden via Iveco On, og vi glæder os jo til at se resultaterne for den nye testkørsel efter sommeren, der forhåbentlig er lige så gode, som dem vi har fået i første omgang, siger Jørgen B. Andreasen.


 
Fakta om lveco S-Way Fuel Hero:
  • lveco S-Way Fuel Hero er udstyret med:
  • Specialudviklet 13-liters Cursor 13-motor på 490 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 2.400 Nm for specifikt at optimere brændstofforbruget til motorvejskørsel
  • Hi-Cruise GPS-baseret fartpilot, der sikrer optimale gearskift ved op- og nedkørsel i bakket terræn, samt sikrer optimal brug af ECO Roll-funktionen
  • ECO Mode Plus, som sikrer at de brændstofbesparende funktioner er tilkoblet
  • Høj udveksling, som får omdrejningerne ned, hvor den også har optimalt drejningsmoment.
  • Let rullende ’energidæk’ udviklet som speciel version fra Michelin
  • Smart Servostyring, hvor pumpen kun arbejder, når der skal bruges hydraulisk tryk
  • Smart Luftkompressor, der kun arbejder, når det er brug for det
  • Smart Generator med indbygget elektronisk frakobling
  • Akselkonfiguration i 4x2 med fuld luftaffjedring
  • AS førerhus i fuld bredde og højde


Da testperioden var afsluttet, havde chaufførerne kørt 29.000 kilometer med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 4,43 kilometer pr. liter.



















Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU’s klimamål - grafisk set
- Havn på Als og på Fyn bygges om til el-færger
- Tre-akslet tipkærre er bygget til kørsel med asfalt
- Ansøgningsrunde er i gang
- Data i realtid åbner for hurtige advarsler om ”uheld forude”, mens man kører
- Tømmertransport kørte med 19.900 kg for meget på ladet
- Pensionsselskab øgede resultatet i 2023 - og kan give større pensioner
- Rapporten er famlende og mangelfuld på transportdelen
- Klimarådet har lagt sin årlige rapport frem med forslag om større stigning i dieselafgiften
- Tre-akslet anhænger blev overført til Sydvestfyn
- Norge er det mest trafiksikre sted at køre
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst