EU-RETTEN:
Onsdag afsagde EU-Retten dom i en sag, som det irske lavprisflyselskab, Ryanair, havde anlagt ved EU-Retten mod EU-Kommissionen. Sagen handlede om EU-Kommissionens accept af den statsstøtte, som Danmark og Sverige havde ydet luftfartselskabet SAS i forbindelse med corona-tidens begrænsninger i flytrafikken
Med dommen annullerer EU-Retten EU-Kommissioens godkendelse af den økonomiske støtte, som den danske og svenske regering ydede SAS i 2020.
Tirsdag 11. august 2020 underrettede Danmark og Sverige EU-Kommissionen om en individuel støtteforanstaltning i form af de to landes deltagelse i en rekapitalisering af SAS AB som følge af covid-udbruddet.
Støtteforanstaltningen bestod af udstedelse af hybride statsgældsbeviser og af nye fælles aktietegninger af de to medlemsstater. Det samlede støttebeløb udgjorde omkring 11 milliarder svenske kroner (cirka 1,069 milliarder euro), hvoraf omkring 6 milliarder svenske kroner (cirka 583 millioner euro) kom fra den danske stat og omkring 5 milliarder svenske kroner (cirka 486 millioner euro) kom fra den svenske. Derudover indgik SAS som led i rekapitaliseringsplanen en aftale med indehavere af eksisterende hybride statsgældsbeviser og af visse obligationer om dels at konvertere disse hybride statsgældsbeviser til nye fælles aktier, dels konvertere de pågældende obligationer enten til nye hybride statsgældsbeviser eller fælles aktier. Mandag 17. august 2020 besuttede EU-Kommissionen ikke at gøre indsigelse mod den pågældende foranstaltning, da den efter RU-Kommissionens vurdering var forenelig med reglerne for det indre marked.
Den afgørelse var Ryanair ikke enig i, og det irske selskab anlagde derfor sag ved EU-Retten med påstand om annullation af EU-Kommissionens afgørelse.
I forbindelse med afgørelsen siger EU-Kommisionens næstformand med ansvar for konkurrenceforhold, Margrethe Vestager, at EU-Kommissionen vil studere dommen i SAS-sagen og dommen i en tilsvarende sag, der involverer tyske Lufthansa.
- Dagens domme fra EU-Retten annullerer EU-Kommissionens 2020-beslutninger, der ikke gør indsigelse mod statsstøtte ydet af Tyskland til Deutsche Lufthansa AG og godkender danske og svenske planer om at bidrage til rekapitaliseringen af SAS, lyder det fra Margrethe Vestager, der fortsætter:
- Vi vil omhyggeligt studere dommene og deres følger som et presserende spørgsmål. Vi er opmærksomme på den usikkerhed, dommene skaber for de berørte luftfartsselskaber og luftfartssektoren som helhed. Selvom det er for tidligt at give nogen indikation af, hvad den passende fremgangsmåde kan være, er alle muligheder på dette stadium på bordet.
Torsdag 25. juni 2020 godkendte EU-Kommissionen, i henhold til de midlertidige statsstøtterammebestemmelser, Tysklands planer om at bidrage med 6 milliarder euro til en rekapitalisering af Deutsche Lufthansa, Lufthansa Groups moderselskab, med forbehold af visse tilsagn om at begrænse konkurrenceforvridning. Rekapitaliseringsforanstaltningerne er blevet fuldt indfriet af Deutsche Lufthansa.
Ved SAS-beslutningen tirsdag 11. august 2020 godkendte EU-Kommissionen den danske og svenske støtte til at bidrage med op til 11 milliarder svenske kroner (ca. 1 milliard euro) til rekapitaliseringen af SAS med den begrundelse, at den var forenelig med det indre marked.
- På nuværende tidspunkt er EU-Kommissionen i tæt og konstruktiv kontakt med de danske og svenske myndigheder om statsstøttekonsekvenserne af den igangværende omstrukturering af SAS. Der er ingen umiddelbar og direkte sammenhæng mellem dagens domme og det igangværende arbejde med den fremtidige omstrukturering af SAS, siger Margrethe Vestager.
Interesserede kan læse mere om EU-Rettens afgørelse om den danske og svenske statsstøtte til SAS her:
Interesserede kan læse mere om EU-Rettens afgørelse om den tyske statsstøtte til Lufthansa her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Stor tysk transportkoncern får dansk ejer
- Færre fly fragtede flere passagerer
- Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler
- Charterrejser prægede sommertallene i jysk lufthavn
- Lufthavn ved Aalborg nåede op på højeste antal passagerer i seks år
- Svensk rederi-koncern køber transport- og logistikvirksomhed med omkring 1.500 lastbiler
- Et styrket SAS sikrer stabilitet og vækstmuligheder
- Strejke blandt SAS-ansatte er afblæst
- Shipping-virksomhed fra Esbjerg åbner nyt kontor i Warszawa
- Aalborg får direkte flyforbindelse med Island - til næste sommer
- Lufthavn afsluttede første halvår med et overskud på 491 millioner kroner
- Højesteretsdom påvirker praksis for refusion til flypassagerer
Skriv din kommentar:
Statsstøtte til luftfartselskaber i coronatiden fulgte ikke reglerne
Torsdag 11. maj 2023 kl: 10:24
Af: RedaktionenOnsdag afsagde EU-Retten dom i en sag, som det irske lavprisflyselskab, Ryanair, havde anlagt ved EU-Retten mod EU-Kommissionen. Sagen handlede om EU-Kommissionens accept af den statsstøtte, som Danmark og Sverige havde ydet luftfartselskabet SAS i forbindelse med corona-tidens begrænsninger i flytrafikken
Med dommen annullerer EU-Retten EU-Kommissioens godkendelse af den økonomiske støtte, som den danske og svenske regering ydede SAS i 2020.
Tirsdag 11. august 2020 underrettede Danmark og Sverige EU-Kommissionen om en individuel støtteforanstaltning i form af de to landes deltagelse i en rekapitalisering af SAS AB som følge af covid-udbruddet.
Støtteforanstaltningen bestod af udstedelse af hybride statsgældsbeviser og af nye fælles aktietegninger af de to medlemsstater. Det samlede støttebeløb udgjorde omkring 11 milliarder svenske kroner (cirka 1,069 milliarder euro), hvoraf omkring 6 milliarder svenske kroner (cirka 583 millioner euro) kom fra den danske stat og omkring 5 milliarder svenske kroner (cirka 486 millioner euro) kom fra den svenske. Derudover indgik SAS som led i rekapitaliseringsplanen en aftale med indehavere af eksisterende hybride statsgældsbeviser og af visse obligationer om dels at konvertere disse hybride statsgældsbeviser til nye fælles aktier, dels konvertere de pågældende obligationer enten til nye hybride statsgældsbeviser eller fælles aktier. Mandag 17. august 2020 besuttede EU-Kommissionen ikke at gøre indsigelse mod den pågældende foranstaltning, da den efter RU-Kommissionens vurdering var forenelig med reglerne for det indre marked.
Den afgørelse var Ryanair ikke enig i, og det irske selskab anlagde derfor sag ved EU-Retten med påstand om annullation af EU-Kommissionens afgørelse.
I forbindelse med afgørelsen siger EU-Kommisionens næstformand med ansvar for konkurrenceforhold, Margrethe Vestager, at EU-Kommissionen vil studere dommen i SAS-sagen og dommen i en tilsvarende sag, der involverer tyske Lufthansa.
- Dagens domme fra EU-Retten annullerer EU-Kommissionens 2020-beslutninger, der ikke gør indsigelse mod statsstøtte ydet af Tyskland til Deutsche Lufthansa AG og godkender danske og svenske planer om at bidrage til rekapitaliseringen af SAS, lyder det fra Margrethe Vestager, der fortsætter:
- Vi vil omhyggeligt studere dommene og deres følger som et presserende spørgsmål. Vi er opmærksomme på den usikkerhed, dommene skaber for de berørte luftfartsselskaber og luftfartssektoren som helhed. Selvom det er for tidligt at give nogen indikation af, hvad den passende fremgangsmåde kan være, er alle muligheder på dette stadium på bordet.
Torsdag 25. juni 2020 godkendte EU-Kommissionen, i henhold til de midlertidige statsstøtterammebestemmelser, Tysklands planer om at bidrage med 6 milliarder euro til en rekapitalisering af Deutsche Lufthansa, Lufthansa Groups moderselskab, med forbehold af visse tilsagn om at begrænse konkurrenceforvridning. Rekapitaliseringsforanstaltningerne er blevet fuldt indfriet af Deutsche Lufthansa.
Ved SAS-beslutningen tirsdag 11. august 2020 godkendte EU-Kommissionen den danske og svenske støtte til at bidrage med op til 11 milliarder svenske kroner (ca. 1 milliard euro) til rekapitaliseringen af SAS med den begrundelse, at den var forenelig med det indre marked.
- På nuværende tidspunkt er EU-Kommissionen i tæt og konstruktiv kontakt med de danske og svenske myndigheder om statsstøttekonsekvenserne af den igangværende omstrukturering af SAS. Der er ingen umiddelbar og direkte sammenhæng mellem dagens domme og det igangværende arbejde med den fremtidige omstrukturering af SAS, siger Margrethe Vestager.
Interesserede kan læse mere om EU-Rettens afgørelse om den danske og svenske statsstøtte til SAS her:
Interesserede kan læse mere om EU-Rettens afgørelse om den tyske statsstøtte til Lufthansa her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Stor tysk transportkoncern får dansk ejer
- Færre fly fragtede flere passagerer
- Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler
- Charterrejser prægede sommertallene i jysk lufthavn
- Lufthavn ved Aalborg nåede op på højeste antal passagerer i seks år
- Svensk rederi-koncern køber transport- og logistikvirksomhed med omkring 1.500 lastbiler
- Et styrket SAS sikrer stabilitet og vækstmuligheder
- Strejke blandt SAS-ansatte er afblæst
- Shipping-virksomhed fra Esbjerg åbner nyt kontor i Warszawa
- Aalborg får direkte flyforbindelse med Island - til næste sommer
- Lufthavn afsluttede første halvår med et overskud på 491 millioner kroner
- Højesteretsdom påvirker praksis for refusion til flypassagerer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |