Tilbud lå 100 procent over - udbud om landstrøms skal gå om
Tirsdag 14. marts 2023 kl: 09:52
Af: RedaktionenBy & Havn, der blandt andet har til formål at forestå havnedrift i Københavns Havn, har besluttet at annullere udbuddet af et fremtidigt landstrømsanlæg til krydstogtskibe, som efter planen skal stå færdigt inden udgangen af 2024
Baggrunden er, at de to indkomne tilbud langt overstiger det fastlagte budget for etableringen af anlægget.
Landstrømsanlæg til krydstogtskibe i Københavns Havn skal i et samarbejde mellem Københavns Kommune, By & Havn og Copenhagen Malmø Port (CMP), hvor By & Havn er bygherre på anlægget.
By & Havn har haft en samlet entreprise for et anlæg med i alt fem tilslutningspunkter i udbud - to tilslutninger på Langelinie og tre på krydstogtterminalen på Oceankaj i Ydre Nordhavn.
Der er kommet to tilbud, som begge overstiger budgettet med mere end 100 procent. Derfor har By & Havn meddelt de to bydere, at udbuddet annulleres. Den højere pris skyldes blandt andet den generelle prisudvikling og kompleksiteten af udbuddet.
Havnebygmester og anlægschef i By & Havn, Hans Vasehus, fortæller, at By & Havn sammen med partnerne CMP og Københavns Kommune er enige om, at der skal gennemføres et nyt udbud.
- Det er ærgerligt, når et udbud skal gå om, men i dette tilfælde er tilbuddene meget langt fra det forventede, og der er derfor behov for, at vi kigger tingene igennem igen, så vi kan sikre et bedre tilbud og en bedre løsning, siger havnebygmester og anlægschef i By & Havn, Hans Vasehus.
Københavns Kommune, By & Havn og CMP er gået i dialog om, hvordan det kommende udbud kan laves, så man kan komme i gang med anlægsarbejdet og forsyningen af landstrøm til krydstogtsskibe, der anløber København.
Der er uvist, om annulleringen af udbuddet vil påvirke udrulningen af landstrøm rent tidsmæssigt, men By & Havn vil afsøge alle muligheder for, at etableringen fortsat kan ske inden for den forventende tidsramme, der er inden udgangen af 2024.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Rederikoncern har ændret kursen i tyrkisk logistikselskab
- Tog kørte 22.143 containere til og fra terminal i Göteborg
- Havn i nordvestvendsyssel oplevede ny fremgang
- Færgeforbindelse mellem Oslo og København har fået nyt navn
- Norgesfærge har fået et G på skorstenen
- Rederikoncern fragtede mindre gods med sine færger
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Containerrederierne sejler i nye alliancer
- Danske maritime virksomheder skal ikke bidrage til Ruslands krigsmaskine
- Vi ønsker ikke at bidrage til Ruslands krigsøkonomi
- Regeringen har lanceret en global strategi for maritim sikkerhed
- Sejlplan kan bevares
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |