ENERGI-ORGANISATION OM LUKNING AF ÅBEN DØR-ORDNING:
SVM-Regeringen har stillet den såkaldte ’åben dør’-ordning, hvor over 15 gigawatt grøn strøm stod klar til at blive opført, i bero på grund af tvivl om EU-regler. Interesseorganisationen Green Power Denmark kalder det for "fuldstændig uhørt". Efter Green Power Denmark's mening gambler SVM-Regeringen med klimaambitionerne
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at havvindmølleprojekter og øvrige vedvarende energiprojekter under åben dør-ordningen kan være i strid med EU-retten. Derfor har Energistyrelsen stillet sagsbehandlingen af projekterne i bero, indtil der er en nærmere afklaring i sagen.
- Det her er fuldstændig uhørt. Regeringen smækker pludselig døren til den grønne omstilling i med et brag, der sender chokbølger igennem hele den grønne energibranche. Virksomhederne har lavet et kæmpe forarbejde og er klar til at bygge mere grøn energi, og så trækker regeringen stikket på ’åben dør’-ordningen i 11. time. Det er simpelthen ikke i orden. Det er et brud på den måde, vi historisk har drevet energipolitik i Danmark og skaber enorm usikkerhed om de grønne investeringer, siger Kristian Jensen, der er administrerende direktør i Green Power Denmark og tidligere Venstre-minister.
- Beslutningen er en kæmpe mavepuster til vores klimaambitioner. Nu står vi kun tilbage med de planlagte ni gigawatt havvind, hvor udbuddene slet ikke er kommet i gang. Samtidig ser vi, at udbygningen af vindmøller og solceller på land snegler sig afsted. Vi befinder os i en situation, hvor vi akut mangler grøn strøm til vores 2030-klimamål, Power-to-X-ambitioner og mål om at blive nettoeksportør af grøn strøm, siger han
Green Power Denmark havde gerne set, at man havde ladet projekterne køre videre og tildelt tilladelser til forundersøgelser til de mange projekter, der stod klar i startboksen. I mellemtiden kunne regeringen få afklaret udestående juridiske og politiske spørgsmål, uden at det kostede tempo i den grønne omstilling.
- Det her er endnu et eksempel på en ekstrem zig-zag-kurs på klima- og energiområdet. Det skorter ikke på klimaambitioner, men med indtægtsloft, reform af elmarkedet og nu skrotning af Åben dør-ordningen skaber man uro om grønne investeringer og svækker tilliden til Danmark blandt udviklere og investorer. Danmark og klimaet har brug for den billige, grønne strøm, der ville komme fra åben dør-projekterne. Det skal man simpelthen finde en løsning på nu og hurtigst muligt få afklaret EU-udfordringen, siger Kristian Jensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Ny aftale reducerer væsentlige risici for danske transport- og lagringsprojekter
- Nye små elektriske varebiler får Danmarkspremiere i november
- Rederiorganisationer fra syv store søfartsnationer bakker op om nuludslipsmål
- Esbjerg Havn udvides med 53 hektar
- Norsk flyselskab vinder udbud af grøn indenrigsrute
- Landstrømsanlæg til havnen i Fredericia er sendt i udbud
- Solpaneler på lastbiler skal reducere brændstofforbruget
- Fragtmand i Aarhus har fået en elektrisk trækker
- Fredag 3. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
- Lukningen truer klimamål
Mandag 6. februar 2023 kl: 12:19
Af: RedaktionenSVM-Regeringen har stillet den såkaldte ’åben dør’-ordning, hvor over 15 gigawatt grøn strøm stod klar til at blive opført, i bero på grund af tvivl om EU-regler. Interesseorganisationen Green Power Denmark kalder det for "fuldstændig uhørt". Efter Green Power Denmark's mening gambler SVM-Regeringen med klimaambitionerne
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at havvindmølleprojekter og øvrige vedvarende energiprojekter under åben dør-ordningen kan være i strid med EU-retten. Derfor har Energistyrelsen stillet sagsbehandlingen af projekterne i bero, indtil der er en nærmere afklaring i sagen.
- Det her er fuldstændig uhørt. Regeringen smækker pludselig døren til den grønne omstilling i med et brag, der sender chokbølger igennem hele den grønne energibranche. Virksomhederne har lavet et kæmpe forarbejde og er klar til at bygge mere grøn energi, og så trækker regeringen stikket på ’åben dør’-ordningen i 11. time. Det er simpelthen ikke i orden. Det er et brud på den måde, vi historisk har drevet energipolitik i Danmark og skaber enorm usikkerhed om de grønne investeringer, siger Kristian Jensen, der er administrerende direktør i Green Power Denmark og tidligere Venstre-minister.
- Beslutningen er en kæmpe mavepuster til vores klimaambitioner. Nu står vi kun tilbage med de planlagte ni gigawatt havvind, hvor udbuddene slet ikke er kommet i gang. Samtidig ser vi, at udbygningen af vindmøller og solceller på land snegler sig afsted. Vi befinder os i en situation, hvor vi akut mangler grøn strøm til vores 2030-klimamål, Power-to-X-ambitioner og mål om at blive nettoeksportør af grøn strøm, siger han
Green Power Denmark havde gerne set, at man havde ladet projekterne køre videre og tildelt tilladelser til forundersøgelser til de mange projekter, der stod klar i startboksen. I mellemtiden kunne regeringen få afklaret udestående juridiske og politiske spørgsmål, uden at det kostede tempo i den grønne omstilling.
- Det her er endnu et eksempel på en ekstrem zig-zag-kurs på klima- og energiområdet. Det skorter ikke på klimaambitioner, men med indtægtsloft, reform af elmarkedet og nu skrotning af Åben dør-ordningen skaber man uro om grønne investeringer og svækker tilliden til Danmark blandt udviklere og investorer. Danmark og klimaet har brug for den billige, grønne strøm, der ville komme fra åben dør-projekterne. Det skal man simpelthen finde en løsning på nu og hurtigst muligt få afklaret EU-udfordringen, siger Kristian Jensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Ny aftale reducerer væsentlige risici for danske transport- og lagringsprojekter
- Nye små elektriske varebiler får Danmarkspremiere i november
- Rederiorganisationer fra syv store søfartsnationer bakker op om nuludslipsmål
- Esbjerg Havn udvides med 53 hektar
- Norsk flyselskab vinder udbud af grøn indenrigsrute
- Landstrømsanlæg til havnen i Fredericia er sendt i udbud
- Solpaneler på lastbiler skal reducere brændstofforbruget
- Fragtmand i Aarhus har fået en elektrisk trækker
- Fredag 3. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |