REDERIORGANISATION:
Af: Redaktionen
Med et nyt udspil for støtte til grøn omstilling har EU efter Danske Rederiers vurdering lagt kimen til et hurtigere farvel til fossile brændstoffer. Danske Rederier er positive overfor udsigten til understøttelsen af nye grønne brændstoffer, som også vil gavne skibsfarten
EU-Kommissionen fremlagde onsdag, hvad der kan tolkes et modsvar på amerikanernes "US Inflation Reduction Act".
EU’s nye “A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age” har ligesom "US Inflation Reduction Act" blandt andet til formål at støtte produktionen af grønne brændstoffer, sikre en grøn infrastruktur og accelerere den grønne omstilling.
Danske Rederier ser med positive øjne på det nye udspil, som efter organisationens vurdering kan få stor betydning for den grønne omstilling af skibsfarten.
- Opstartsstøtte er en af nøglerne til at få tilstrækkeligt højt tempo i den grønne omstilling. Vi så det med vindmøllerne i Danmark, og det er det samme med en storskalaproduktion af grønne brændstoffer. Derfor er vi overordnet positive overfor den støtte, som Europa-Kommissionen nu har fremlagt planer for, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Som følge af de europæiske ambitiøse EU-mål og international konkurrence er der efter EU-Kommissionen opfattelse behov for større investeringer inden 2030 i fremstillingen af net-zero teknologier.
Pengene skal gå til at producere net-zero teknologier som sol- og vindenergi, batterier, varmepumper, brint (hydrogen) samt fangst og lagring af CO2. Midlerne skal gøres tilgængelige gennem en mere fleksibel tilgang til statsstøtte og via eksisterende EU-ordninger, hvor EU’s innovations fond er central for søfarten.
Der er desuden også planer om at indføre et loft over sagsbehandlingstid i forskellige godkendelsesprocedurer i større projekter. Der nævnes specifikt ideen om en One-stop-shop-tilgang i medlemslandene.
- Netop sagsbehandlingstid ved godkendelser og tilladelser kan være en klods om benet i kampen for at få den grønne omstilling op i fart. Det er et godt signal fra EU, at vi skal stræbe mod at sætte et loft over behandlingstid på godkendelser, siger Anne H. Steffensen og fortsætter:
- Jeg håber, at EU’s grønne udspil kan blive et instrument til at sikre, at Danmark, som en af verdens førende skibsfartsnationer, får tilstrækkelige grønne brændstoffer til den voksende flåde af grønne skibe. Det er i dag en af de væsentligste udfordringer for skibsfartens grønne omstilling, at der ikke er sikkerhed for mængden af grønne brændstoffer.
Interesserede kan læse mere her:
Industriplanen for den grønne pagt
Spørgsmål & svar
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark har fået ny formand
- Rederi-koncern lancerer næste generation af containerskibe uden CO2-udslip
- Havneselskab i Trekantsområdet lægger godt årsresultat på bordet
- Krydstogtskibe skal lægge til ved bæredygtigt kajanlæg
- Solgt rederi bliver i koncernen
- Amerikansk logistik-koncern udvider køle-lager på havnen i Aarhus
- Bornholmsk havn holder Åben Havn
- Gravemaskiner stødte mod gamle kystsikringssten - som bliver til ny kystsikring
- Færgeforsinkelse på Bornholmslinjen betyder ny sejlplan på Kattegat
- Grænsekontrol i Aarhus får forbedret logistikken
- Gammel kending tager fragten til og fra Bornholm
- Tilbud lå 100 procent over - udbud om landstrøms skal gå om
Skriv din kommentar:
EU’s grønne udspil kan accelerere omstilling
Torsdag 2. februar 2023 kl: 10:49
Af: Redaktionen
Med et nyt udspil for støtte til grøn omstilling har EU efter Danske Rederiers vurdering lagt kimen til et hurtigere farvel til fossile brændstoffer. Danske Rederier er positive overfor udsigten til understøttelsen af nye grønne brændstoffer, som også vil gavne skibsfarten
EU-Kommissionen fremlagde onsdag, hvad der kan tolkes et modsvar på amerikanernes "US Inflation Reduction Act".
EU’s nye “A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age” har ligesom "US Inflation Reduction Act" blandt andet til formål at støtte produktionen af grønne brændstoffer, sikre en grøn infrastruktur og accelerere den grønne omstilling.
Danske Rederier ser med positive øjne på det nye udspil, som efter organisationens vurdering kan få stor betydning for den grønne omstilling af skibsfarten.
- Opstartsstøtte er en af nøglerne til at få tilstrækkeligt højt tempo i den grønne omstilling. Vi så det med vindmøllerne i Danmark, og det er det samme med en storskalaproduktion af grønne brændstoffer. Derfor er vi overordnet positive overfor den støtte, som Europa-Kommissionen nu har fremlagt planer for, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Som følge af de europæiske ambitiøse EU-mål og international konkurrence er der efter EU-Kommissionen opfattelse behov for større investeringer inden 2030 i fremstillingen af net-zero teknologier.
Pengene skal gå til at producere net-zero teknologier som sol- og vindenergi, batterier, varmepumper, brint (hydrogen) samt fangst og lagring af CO2. Midlerne skal gøres tilgængelige gennem en mere fleksibel tilgang til statsstøtte og via eksisterende EU-ordninger, hvor EU’s innovations fond er central for søfarten.
Der er desuden også planer om at indføre et loft over sagsbehandlingstid i forskellige godkendelsesprocedurer i større projekter. Der nævnes specifikt ideen om en One-stop-shop-tilgang i medlemslandene.
- Netop sagsbehandlingstid ved godkendelser og tilladelser kan være en klods om benet i kampen for at få den grønne omstilling op i fart. Det er et godt signal fra EU, at vi skal stræbe mod at sætte et loft over behandlingstid på godkendelser, siger Anne H. Steffensen og fortsætter:
- Jeg håber, at EU’s grønne udspil kan blive et instrument til at sikre, at Danmark, som en af verdens førende skibsfartsnationer, får tilstrækkelige grønne brændstoffer til den voksende flåde af grønne skibe. Det er i dag en af de væsentligste udfordringer for skibsfartens grønne omstilling, at der ikke er sikkerhed for mængden af grønne brændstoffer.
Interesserede kan læse mere her:
Industriplanen for den grønne pagt
Spørgsmål & svar
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark har fået ny formand
- Rederi-koncern lancerer næste generation af containerskibe uden CO2-udslip
- Havneselskab i Trekantsområdet lægger godt årsresultat på bordet
- Krydstogtskibe skal lægge til ved bæredygtigt kajanlæg
- Solgt rederi bliver i koncernen
- Amerikansk logistik-koncern udvider køle-lager på havnen i Aarhus
- Bornholmsk havn holder Åben Havn
- Gravemaskiner stødte mod gamle kystsikringssten - som bliver til ny kystsikring
- Færgeforsinkelse på Bornholmslinjen betyder ny sejlplan på Kattegat
- Grænsekontrol i Aarhus får forbedret logistikken
- Gammel kending tager fragten til og fra Bornholm
- Tilbud lå 100 procent over - udbud om landstrøms skal gå om
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |