Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
AARHUS HAVN:

- Politikerne har fået et stærkt beslutningsgrundlag for en havneudvidelse

Fredag 27. januar 2023 kl: 11:00
Af: Redaktionen

Aarhus Kommune har netop offentliggjort et samlet beslutningsgrundlag for behandling af Aarhus Havns ansøgning om etablering af Yderhavnen - en udvidelse, der skal skabe mere plads til havnens aktiviteter. - Vi er tilfredse med, at politikerne nu har fået et endnu stærkere og fagligt meget solidt beslutningsgrundlag, siger Thomas Haber Borch, der er direktør for Danmarks største erhvervshavn

Beslutningsgrundlaget for behandlingen af ansøgningen om etablering af Yderhavnen indeholder en række nye analyser og beregninger. Blandt andet en ny analyse af alternative forslag til Yderhavnen, som et flertal i byrådet tidligere har ønsket, samt nye CO2-beregninger for projektet.  


- Vi er tilfredse med, at politikerne nu har fået et endnu stærkere og fagligt meget solidt beslutningsgrundlag. Selvom den ekstraordinære inddragelse har forsinket processen, har det været værdifuldt. Vi har fra start sagt, at alt selvfølgelig skal undersøges så godt, det overhovedet kan. Det er det nu blevet, siger Thomas Haber Borch, der mener, at ansøgningen om Yderhavnen er blevet styrket med det nye beslutningsgrundlag.


- Der er i løbet af processen kommet mange perspektiver og input, som vi har taget med os. Og overordnet styrker de nye analyser og beregninger kun projektet og vores ansøgning om Yderhavnen. Det gælder i forhold til behovet, arbejdspladser, alternativer og ikke mindst klimaet og den grønne omstilling.

 
Yderhavnen bidrager med CO2-besparelser  
Netop klimaet og den grønne omstilling har fyldt meget på de borgerkonferencer og temamøder, der er blevet afholdt. Derfor har COWI udarbejdet nye beregninger for CO2-udledninger. Thomas Haber Borch ser de nye beregninger, som et vigtigt bidrag til den kommende politiske diskussion.


- Noget af det, der optager os allermest, er klimaet og den grønne omstilling. Når vi har ansøgt om Yderhavnen, er det også fordi, vi på den måde kan være med til at forbedre klimaet og for alvor sætte skub i den grønne omstilling. Nu har vi så fået nye beregninger, som understreger, at Yderhavnen kan bidrage med CO2-besparelser - og dermed også, at det har nogle klimamæssige konsekvenser at sige nej til Yderhavnen, påpeger havnedirektøren, der fortæller, at der er blevet arbejdet målrettet med at reducere CO2-udledningen.


- Man kommer desværre ikke uden om, at anlægsprojekter udleder CO2. Men vi har i løbet af processen arbejdet målrettet med at reducere udledningen ved at justere projektet. Og det er faktisk lykkedes ret markant. Derudover har vi udarbejdet en ambitiøs udbudsmodel, hvor vi indregner en skyggepris på CO2 på hele 1.500 kroner pr. tons. Det er ikke set før, og det vil uden tvivl tilskynde entreprenørerne til at reducere CO2-udledningerne betragteligt, siger Thomas Haber Borch.


Alternative forslag er økonomisk dyrere og belaster klimaet mere  
Et flertal i byrådet har ønsket en yderligere analyse af fire konkrete alternative forslag til Yderhavnen. Derfor har HBS Economics udarbejdet en ny analyse, hvor de alternative forslags potentialer og konsekvenser afdækkes.  


- Der har været et ønske om at få undersøgt konkrete alternativer yderligere, og det har vi lyttet til. Alternative forslag har fyldt meget i debatten, så jeg er tilfreds med, at politikerne nu har et fagligt grundlag at stå på. Selvfølgelig er der potentielt mulighed for at reducere Yderhavnen, men analysen viser, at det har nogle konsekvenser, som jeg sådan set mener er ret væsentlige. Men det er nu op til politikerne at vægte de konsekvenser og hensyn, siger Thomas Haber Borch.  


Den nye analyse viser, at de fire alternativer ikke imødekommer det fremtidige arealbehov, ligesom de både er økonomisk dyrere og udleder mere CO2 end Yderhavnen.  


Interesserede kan se beslutningsgrundlaget her:








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst