Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Banedanmark sætter fræsetoget ud på skinnerne

Torsdag 19. januar 2023 kl: 13:36
Share  


Af: Redaktionen

Banedanmark sætter fræsetoget ud på skinnerne
Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der med årene opstår på kørekanten af skinnerne. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne.

Skinnefræseren er tilbage i Danmark, hvor den skal fræse små revner i skinnerne væk, inden revnerne når at vokse sig store. Første stop på den store vinter- og forårsrundtur er skinnerne på og omkring Storebæltsbroen

- Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen pr. passage. Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren. Dermed forlænges skinnernes levetid, siger Pernille Skovrup, der er vedligeholdelsesleder i Banedanmark.


Det kræver én til tre passager for at fjerne en revne i en skinne, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.


Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.


Kører om natten - klargøres om dagen
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.


- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup.


Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.


Fakta om skinnefræseren:
  • Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er op til 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt - helt ned til 600 meter i timen
  • Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespåner
  • Det er et hold af internationale eksperter, der kører toget, og der er en dansk lods med kendskab til strækningerne med om bord.


Interesserede kan se skinnefræserens køreplan for de kommende måneder her:


Interesserede kan læse mere om fræsetoget og de øvrige specialtog til skinneslibning her:








Klik venligst

© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rederikoncern har taget første spadestik til skandinavisk logistikknudepunkt
- indførelsen af EU’s toldkodeks bliver udskudt
- Transportministeren har fået sin særlige rådgiver
- Banedanmark sætter fræsetoget ud på skinnerne
- Femern-entreprenør når tre millioner arbejdstimer uden alvorlige ulykker
- Affaldsryddere - junkbusters - har fået nyt værktøj
- Godsomsætningen i østjysk havn er steget med 30 procent over 10 år
- Folketingets partier har fundet deres ordførere til transportpolitikken
- Brodrager blev sejlet ud i Storstrømmen og hejst op
- Svensk havn får ny togpendel
- Det nye år kommer med kendte og nye udfordringer - som sædvanligt
- Infrastrukturprojekter i Danmark får EU-støtte

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst