Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
UNDERSØGELSE BLANDT BRUGERNE AF LETBANEN I ODENSE:

Tilfredsheden er høj - og der er plads til forbedringer

Torsdag 1. december 2022 kl: 10:52
Share  


Af: Redaktionen

Over 3.900 har deltaget i en undersøgelse af, hvordan brugerne af Odense Letbane ser på byens nye kollektive transportform. Undersøgelsen blev gennemført i uge 43 og 44. Odense Letbane peger på, at selvom der ikke er tale om en videnskabelig undersøgelse med statistisk vægtet udvælgelse af respondenterne, giver undersøgelsen alligevelet fingerpeg om, hvordan letbanepassagerne oplever og bruger Odenses nye transportmiddel

- Vi er meget imponerede af passagernes engagement i undersøgelsen, og jeg vil gerne sende en stor tak til alle, der har brugt lidt tid på at besvare vores spørgsmål. Formålet for os er at bruge materialet til at stille skarpt på alle de punkter, hvor vi er i kontakt med passagererne – både hvor det går godt, og hvor der er plads til forbedringer, siger Dan Ravn, der er administrerende direktør i Odense Letbane. 


Blandt andet fremgår det, at godt 70 procent af passagererne i undersøgelsen er "tilfredse" eller "delvist tilfredse" med deres seneste letbanetur. Der er dog flere kritiske kommentarer - at undersøgelsen løb i en periode præget af driftsproblemer som følge af blandt andet strømnedbrud på Nyt OUH (Det nye universitetshospital i Odense), glatte skinner og fejlmeldinger på flere togsæt.  


- Det er indlysende, at når driften driller, så går det ud over passagernes rejseoplevelse. Det ser vi afspejlet i undersøgelsen, og her er vi meget opmærksomme på, at relevant og effektiv trafikinformation er helt afgørende for, at du som passager føler dig godt hjulpet. Trafikinformation er et område, vi har stort fokus på, men lige nu også et område, hvor systemfejl giver udfordringer, som vi skal have løst, forklarer Dan Ravn.  


På trods af driftsproblemerne svarer:
  • 79 procent, at de forventer at køre letbanen igen
  • 70 procent vil "i høj grad" eller "i nogen grad" anbefale venner, familier og kolleger at køre med letbanen
  • 84 procent er "tilfredse" eller "delvist tilfredse" med letbanens daglige frekvens på 7,5 minutter, mens 70 procent er tilfredse med køreplanen om aftenen og i weekenden, hvor letbanen kører enten hvert 10. eller 15. minut

En stor del af letbanens passagerer er nye i den kollektive transport
Udover at tage temperaturen på passageroplevelserne, skulle undersøgelsen også afdække, hvem der især bruger letbanen og til hvilke formål.  


- Ved at få indsigt i transportvaner og bevæggrunde for at køre med letbanen, bliver vi bedre i stand til at tilpasse og udvikle vores produkt, så letbanen kan blive endnu mere relevant for nuværende og kommende passagerer. På dét punkt giver vores survey virkelig meget nyttig viden, siger Dan Ravn.


Undersøgelsen viser blandt andet, at de hyppigste brugere af letbanen også tidligere har været brugere af den kollektive trafik i Odense. Således svarer 31 procent af letbanens daglige brugere, at de "i høj grad" benyttede kollektiv trafik, eksempelvis busser, før letbanens åbning.


Men der er også kommet nye passagerer til. Over 60 procent fortæller, at de "i mindre grad" eller "slet ikke" benyttede kollektiv trafik førhen. Ifølge undersøgelsen er hver femte letbanepassager helt ny bruger af den kollektive trafik i Odense.


Letbanen benyttes bredt
At dømme på de mange fyldte morgen- og eftermiddagstog mellem centrum og særligt Syddansk Universitet, SDU, kunne man have en formodning om, at passagerne især bruger letbanen til at komme til og fra uddannelse og arbejde.


Det er der også mange, der gør - henholdsvis 18 og 14 procent ifølge undersøgelsen. Men derudover svarer 14 procent, at de bruger letbanen til shopping/indkøb, mens 26 procent svarer, at deres primære årsag til at køre med letbanen er "til og fra byliv/kultur/oplevelser".


- Det er måske lidt overraskende for os, at så stor en andel af passagerne bruger letbanen til kultur- og shoppingaktiviteter. Men omvendt bekræfter det nogle tal, vi har fået fra Rosengårdcentret, som fortæller, at ganske mange af centrets kunder kommer med letbanen. Det understreger, at letbanen ikke blot leverer pendlertransport, men også understøtter odenseanernes fritid og byens liv, siger Dan Ravn.


Udvalgte tal fra undersøgelsen:  
  • 34 procent benytter letbanen dagligt eller flere gange ugentligt
  • 26 procent (den højeste andel) benytter letbanen til byliv, kultur eller oplevelser
  • 56 procent (største andel) vælger letbanen, fordi den er nem og praktisk - og næstflest (36 procent) fordi den er hurtig
  • 71 procent er tilfredse eller delvist tilfredse med deres seneste letbanetur
  • 70 procent vil i høj grad eller i nogen grad anbefale letbanen til andre
  • Der er høj tilfredshed (mellem 58 procent og 68 procent) med rengøring, oplevelse af tryghed samt faciliteter på stationer
  • 27 procent er utilfredse eller delvist utilfredse med information om forsinkelser og aflysninger, hvilket er højt i lyset af, at det ikke er alle, der har oplevet uregelmæssigheder
  • 58 procent af respondenterne bor mindre end 1 km fra nærmeste letbanestation
  • Der er flest (31 procent) unge mellem 18 og 25 år, som har besvaret undersøgelsen

Odense Letbanes undersøgelse er udarbejdet internt. Svarene repræsenterer de respondenter, som har valgt at deltage - materialet er ikke vægtet i forhold til befolkningssammensætning med videre.




Klik venligst

© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færgerederi oplever øget efterspørgsel op til vinterferien
- Underskud tvinger nordjyske politikerne til at skære i den kollektive trafik
- Midttrafik hæver priserne på handicapkørsel
- Alle bybusser i København vil være elektriske i 2025
- Trafikselskab har sat flere tog på skinner til lufthavn
- CO2-reduktion på tværs er emne på seminar
- Politiet søger efter vidner til overfald på Stoholm Station
- Familiebillet giver transport til oplevelser i Midtjylland
- "Hjælpsom" mand hjalp kvinde med kuffert - og hjalp hende af med kreditkort
- Regionsråd har vedtaget tilpasning af busruter
- Flere familier har flere biler
- App' skal tjekkes for tjek ind og ud i busser, letbaner og tog

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst