Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-politikere lander foreløbig aftale om CO2-regulering af skibsfarten

Torsdag 1. december 2022 kl: 10:34
Share  


Af: Redaktionen

Danske Rederier er positive over for meldingen om, at det natten til onsdag lykkedes at lande en foreløbig aftale om CO2-regulering af skibsfarten i EU. Aftalen, der er indgået mellem repræsentanter fra EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og det Europæiske Råd af ministre, er kommet til kaj efter lange rækker af møder, diskussioner og notater om skibsfartens indtræden i EU’s CO2-kvotehandelssystem

Den foreløbige enighed om en aftaletekst betyder, at skibsfarten inkluderes i kvotehandelssystemet fra 2024 med en indfasning over tre år. En endelig aftale forventes på plads 16.-17. december, hvor det sidste forhandlingsmøde afholdes.


- Det er historisk, at vi nu står med resultatet af mange års politiske diskussioner om, hvordan skibsfarten skal reguleres under kvotehandelssystemet. Jeg synes, at det er en ambitiøs EU-aftale, som uden tvivl kommer til at skubbe branchen i en grønnere retning og vil give reelle reduktioner af klimagasser fra skibsfarten, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i rederi-organisationen Danske Rederier.


I det oprindelige udspil var der lagt op til, at skibsfarten skulle være en del af kvotehandelssystemet allerede fra 2023. Det er endt med, at 2024 bliver første år, hvor udledningerne tæller, og således skal rederierne afregne for 40 procent af deres udledninger fra 2024 i 2025. Det øges det følgende år til 70 procent og i 2026 til 100 procent.


Et afgørende parameter for Danske Rederier har været, at lovgivningen allerede fra 2024 skaber incitamenter til at bruge nye grønne brændstoffer som e-metanol og e-ammoniak, som er klimaneutrale, når man ser på deres samlede klimaaftryk.


Derfor har det været vigtigt at tage højde for brændstoffernes udledning helt fra udvinding ved kilden til forbrænding på skibet - en såkaldt livscyklusanskuelse (LCA).


I aftaleteksten er der dog lagt op til, at LCA ikke er med fra starten, men at der skal tages stilling til, om LCA skal indgå fremover ved en evaluering i 2026.


- Det er positivt, at LCA overhovedet er med i aftaleteksten, det var ikke givet, og vi har kæmpet hårdt for at sætte det på dagsorden. Omvendt synes vi ikke, at det er ambitiøst nok at udskyde denne beslutning til en evaluering i 2026, når vi allerede i dette årti skal have klimaneutrale skibe på vandet for at nå i mål med nuludledning i 2050. Vi snyder klimaet, når vi ikke ser på det samlede klimaaftryk, et brændstof efterlader, og lægger sten i vejen for at fremme fremtidens grønne brændstoffer, siger Maria Skipper Schwenn.


I mellemtiden glæder man sig i Danske Rederier over, at det er lykkedes at omfatte alle drivhusgasser i reguleringen og ikke kun CO2, som oprindeligt foreslået. Samtidig har det været vigtigt for Danske Rederier, at man ikke ved lov påtvinger operatørerne til automatisk at betale omkostningerne for kvoterne, men at dette forhandles parterne imellem.


- Det ville være umuligt at håndhæve en regulering, hvor det var operatørerne, som havde ansvaret for at betale omkostningerne for kvoter. Man vil ganske enkelt have et system, der sandede til med skiftende operatører. Derudover bør både ejere og operatører trække i samme grønne retning. Som det ligger nu, er rederierne berettiget til, at der i kontrakten fremgår, at det er operatøren, der betaler, men det er ikke et krav og dermed er kontraktfriheden bevaret, siger Maria Skipper Schwenn, der ser frem til den forhåbentlig sidste forhandlingsrunde i næste uge, hvor de sidste knuder bindes sammen. 


Herefter starter den formelle procedure, hvor både EU-Parlamentet og EU's ministerråd skal godkende ETS-aftalen endeligt. Det forventes at ske i starten af 2023. 
 
Fakta om den foreløbige ETS aftale:

Aftalen omfatter blandt andet:
  • at skibsfarten indlemmes i ETS fra 2024, således at emissionerne fra 2024 betales i 2025. I 2026 betales for 70 % af 2025’s emissioner og i 2027 skal der betales for 100 % af emissionerne fra 2026
  • alle drivhusgasser fra 2024 skal rapporteres via MRV
  • at alle drichusgasser - GHG -  er omfattet af ETS fra 2026
  • at midlerne fra 20 millioner kvoter svarende til 1,5 milliarder euro dedikeres via Innovationsfonden til omstilling af skibsfarten
  • at offshore skibe over 5.000 BT skal rapportere til MRV systemet fra 2025 og bliver fra 2027 indlemmet i ETS-systemet
  • at offshore og cargoskibe på 400 BT til 5.000 BT skal fra 2025 rapportere til MRV og vil ved revisionen af ETS-lovgivningen i 2026 eventuelt blive en del af ETS-systemet
  • at skibsejerne har ret til kompensation for ETS-omkostningen fra charteren, men er ikke juridisk forpligtet til at videreføre omkostningen




Klik venligst

© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Myndighederne åbner for undergrunden til lagring af CO2
- Rederiorganisation er skuffet over pause i energiprojekter
- Tunnelbygger søger efter sten - til nyt rev
- Færgerederi oplever øget efterspørgsel op til vinterferien
- Ny containerlinie forbinder Göteborg og Aarhus med Færøerne og Island
- Strejker kan påvirke transporter til og fra Finland
- EU’s grønne udspil kan accelerere omstilling
- Ny godsrute skaber behov for mere lagerplads på havn i Thy
- Havn med plads til ophugning vil være med til genbrug af vindmøller
- Skib havde kokain fra Sydamerika med i lasten
- - Politikerne har fået et stærkt beslutningsgrundlag for en havneudvidelse
- - Der er ingen alternativer til en udvidelse af Aarhus Havn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst