Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Politikere i Thy skulle vælge mellem tre muligheder

Torsdag 1. december 2022 kl: 09:28
Share  


Af: Redaktionen

Kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune besluttede tirsdag aften, at Hanstholm Havn fra årsskiftetskal skal overgå fra at være en selvstyrende havn til at blive en kommunal havn og dermed en integreret del af Thisted Kommunes økonomi. Baggrunden er havnens økonomiske situation, hvor havnens kassekredit er for stor, driftsresultatet negativt og gælden tyngende

På tirsdagens møde fik de folkevalgte politikerne i Thisted Kommune følgende redegørelse om situationen for Hanstholm Havn.


"Hanstholm Havn har indtil 31. december 2022 fået dispensation fra Indenrigs- og Boligministeriet til at have en kassekredit på 70 millioner kroner. Herefter gælder reglerne i lånebekendtgørelsen, hvor det maksimalt tilladte er 125 kroner pr. indbygger svarende til ca. 5,4 millioner kroner. Havnen forventer at have et træk på kassekreditten på ca. 63 millioner kroner ved udgangen af året, hvorfor reglen i lånebekendtgørelsen ikke vil kunne efterleves fra 1. januar 2023".


Politikerne havde på den baggrund og på baggrund af tidligere beslutninger, redegørelser og bilag tage tre muligheder:


Første mulighed:
Thisted Kommune har med Transportministeriets godkendelse mulighed for at foretage et engangsindskud af kapital i havnen, hvorved havnen kan fortsætte som selvstyrehavn. I følge havnen vil dette kræve et tilskud i størrelsesordenen på 500 millioner kroner.


Anden mulighed:
Thisted Kommune omdanner havnen til et aktieselskab (A/S). En omdannelse vil imidlertid hindre kommunal hæftelse, og de nuværende lån hos KommuneKredit kan ikke overgå til et A/S. De nuværende lån er på attraktive vilkår, og der er derfor en ikke ubetydelig omkostning ved at skulle overgå til bankfinansiering. Kravene til en solid business-case vil være ganske markante, og det vil naturligvis også gælde i tilfælde af, at man ønsker at have en ekstern investor med.


Tredie mulighed:
Hanstholm Havn overgår til kommunal havn. Det betyder, at kommunen kan fortsætte med kommunal hæftelse, herunder låntagning i KommuneKredit. Endelig kan kommunen i første omgang ”nøjes med” at indfri kassekreditten i Danske Bank, hvilket i givet fald vil betyde, at der skal gives en tillægsbevilling på 63 millioner kroner, svarende til det forventede akkumulerede underskud ved udgangen af 2022.

Status som kommunal havn betyder, at Thisted Kommune får det fulde ansvar for drift af havnen, som dermed økonomisk integreres fuldt og helt i kommunens økonomi. Eventuelle fremtidige underskud finansieres hermed af kommunekassen. I følge havnen vil der frem mod udgangen af 2025 være et træk på kommunekassen på ca. 175 millioner kroner og ca. 300 millioner kroner frem mod udgangen af 2029.

En omdannelse til kommunal havn betyder dog en begrænsning i hvilke aktiviteter, havnen kan udbyde. Dette er reguleret i havnelovens regler. En havn kan dog uanset organisationsform forestå drift og anlæg af havneinfrastruktur, herunder af dækkende værker, kajer og havnebassiner samt udleje arealer og eksisterende bygninger på havnen til private virksomheder på markedsvilkår. Det er endvidere muligt på sigt at omdanne havnen fra kommunal havn til kommunal selvstyrehavn, når/hvis havnen igen bliver konkurrencedygtig.


Formanden for bestyrelsen i Hanstholm Havn, Michael Svane, har i mail af 14. oktober 2022 anbefalet, at havnen overgår til at være en kommunal havn.
Advokatfirmaet Kirk Larsen & Ascanius har i sagens bilag skitseret en køreplan i forbindelse med eventuel overgang til kommunal havn.


Organisatorisk anbefaler kommunaldirektøren, at havnen administrativt placeres under Teknik, Erhverv og Beskæftigelse og politisk under Økonomiudvalget.


Økonomiudvalget i Thisted Kommune indstillede til kommunalbestyrelsen, at den fulgte anbefalingen fra bestyrelsen i forhold til at undersøge, om der er forhold, som kan danne grundlag for at gøre ansvar gældende.






Klik venligst

© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Myndighederne åbner for undergrunden til lagring af CO2
- Rederiorganisation er skuffet over pause i energiprojekter
- Tunnelbygger søger efter sten - til nyt rev
- Færgerederi oplever øget efterspørgsel op til vinterferien
- Ny containerlinie forbinder Göteborg og Aarhus med Færøerne og Island
- Strejker kan påvirke transporter til og fra Finland
- EU’s grønne udspil kan accelerere omstilling
- Ny godsrute skaber behov for mere lagerplads på havn i Thy
- Havn med plads til ophugning vil være med til genbrug af vindmøller
- Skib havde kokain fra Sydamerika med i lasten
- - Politikerne har fået et stærkt beslutningsgrundlag for en havneudvidelse
- - Der er ingen alternativer til en udvidelse af Aarhus Havn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst