Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation foreslår forhøjet CO2-afgift på dieselolie og benzin

Tirsdag 22. november 2022 kl: 11:59
Af: Redaktionen

Vognmandsorganisationen, DTL, har beregnet, at samfundet kan få dobbelt så meget CO2-begrænsning for de samme penge, hvis man frem for den planlagte kilometerbaserede vejafgift forhøjer CO2-afgiften på dieselolie og benzin

DTL opfordrer på den baggrund den kommende regering til at erstatter den foreslåede kilometerafgift på tunge køretøjer med en generel forhøjelse CO2-afgift på benzin og diesel. Politikere fra højre og venstre er i denne uge blevet præsenteret for forslaget, som DTL mener, har mange fordele.


Ifølge DTL’s beregninger vil øvelsen spare atmosfæren for dobbelt så meget CO2. Men provenuet til statskassen vil med de foreslåede afgiftsforhøjelser være det samme. 


Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL, mener, at tiden nu er kommet til at få sat ordentligt skub i omstillingen til grøn transport og samtidig undgå, at de tunge køretøjer "brandbeskattes fra 2025 med en på alle måder skævvridende kilometerafgift".


- Under den nye regeringsdannelse og et Folketing med friske øjne på sagen kan vi skabe en win-win situation, hvor alle bærer deres del af byrden. For der kommer fortsat de ønskede penge i kassen til yderligere udvikling, fastslår han.


Møder i Thy udløste forslag
Erik Østergaard forklarer, at der under valgkampen forud for Folketingsvalget 1. november var separate valgmøder i Thy med politikere fra S og V. Her advarede det lokale erhvervsliv inden for vognmandserhvervet og industrien stærkt imod en kilometerafgift, som vil ramme særligt hårdt i yderområderne i Danmark.


- Det har også medvirket til vores forslag om at lave en generel forhøjelse af CO2-afgiften for alle køretøjer i stedet. Og forslaget er nu sendt til centrale politikere, siger Erik Østergaard.


- Vi ser for os et interessant scenarie, hvor nogle partier - for eksempelvis S og V - bliver enige om et godt alternativ til kilometerafgiften på lastbiler. Nu giver vi det et skud og håber på, at politikerne lytter til os.


I forbindelse med aftalen om den CO2-differentierede kilometerafgift blev det også aftalt at optimere vægte og dimensioner på de tunge køretøjer. Den del af aftalen ser DTL gerne blive til virkelighed snarest muligt, da der her er tale om, at konkrete og målbare CO2-gevinster går op i en højere enhed med erhvervets og samfundets økonomiske interesser.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst