BUDSKAB FRA REDERIORGANISATION:
Man bør se på det samlede klimaaftryk helt fra produktion til forbrænding, når reguleringen af nye grønne brændstoffer til skibe skal på plads. Det mener organisationen Danske Rederier, som sammen med en række organisationer har skrevet et åbent brev til medlemmerne af EU-Prlamentet
Baggrunden for det åbne brev er, at de sidste og afgørende detaljer i inkluderingen af skibsfart i EU’s kvotehandelssystem (Emissions Trading System - ETS) skal træffes inden længe.
Med brevet forsøger Danske Rederier og en række andre organisationer endnu en gang at skubbe reguleringen i den grønnest mulige retning.
I det åbne brev, der på Danske Rederiers initiativ er sendt til medlemmer af EU-Parlamentet og forhandlere fra de enkelte lande, understreger underskriverne, hvor vigtigt det er at se på de nye grønne brændstoffers klimabelastningen helt fra kilde til forbrænding.
Medunderskriverne af Danske Rederiers brev er Methanol Institute, World Shipping Council, Swedish Shipowners’ Association, Royal Association of Netherlands Shipowners, og the Renewable Hydrogen Coalition.
- For os er det vigtigt, at den regulering, der gennemføres, bliver ægte grøn. Det kan den kun blive, hvis man vurderer brændstoffer ud fra deres klimabelastning i hele deres livscyklus. Altså helt fra udvinding til raffinering og endelig afbrænding i skibsmotoren, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Kort fortalt er det nødvendigt, at EU's kvotehandelssystem, ETS, skelner mellem fossile og grønne brændstoffer ved at belønne de brændstoffer med det laveste klimaaftryk i produktionsfasen og ikke kun under forbrænding for at fremme grønne brændstoffer.
Problemet bliver ifølge Danske Rederier meget tydeligt, når man ser på fremtidens brændstoffer som methanol og ammoniak. Medmindre LCA (livscyklus) er inkluderet, vil ETS-systemet ikke skelne mellem, om methanol er produceret som et rent e-fuel (e-methanol) eller på fossil basis. Da methanol er methanol uanset, hvordan det er fremstillet, udleder det CO2 ved forbrænding - men CO2-udslippet fra e-methanol er CO2-genbrug og kan anvendes igen i produktionen af ny e-methanol. Derfor har e-methanol ikke noget klimaaftryk i en livscyklustilgang. Derudover er grønne brændstoffer væsentligt dyrere, og uden LCA ville ETS fraråde investeringer i grønne brændstoffer.
- Vi snyder først og fremmest klimaet, hvis vi belønner noget, som reelt ikke er grønt. Det har ingen interesse i. Vi er i gang med en enorm omstilling indenfor skibsfarten, hvor man skal sejle på nye brændstoffer, som for eksempel metanol. Men der er en verden til forskel, om det er produceret grønt eller sort - både klima og prismæssigt. Derfor prøver vi endnu engang at gøre de relevante beslutningstagere opmærksomme på, at det er den rigtige tilgang at se på hele livscyklus for et brændstof, siger Maria Skipper Schwenn.
Brevet er sendt til repræsentanter fra EU-Parlamentet, EU's Ministerråd og EU-Kommissionen frem mod trilogforhandlingerne på Danske Rederiers initiativ.
Interesserede kan læse brevet her:
Life-cycle-approach: Key to unlock green investments and climate mitigation
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Toldere har fundet 1,2 ton narko i år - tæt på det samme som hele sidste år
- Trafikstyrelsen udarbejder havneatlas
- Fjordhavn skruer ned for forventningerne til årsresultatet
- Sydøstjyllands Politi indstiller efterforskningen i sag mod Kolding Kommune
- Havn i Østvendsyssel skal have fire nye bestyrelsesmedlemmer
- Hanstholm Havn kan blive en vigtig spiller for CO2-projekter
- Fem havne i Nordjylland kan spille en central rolle indenfor grøn omstilling
- Tysk transportkoncern udvider med terminalkøb sine aktiviteter i Holland
- Kulterminal lukker med ejerskifte
- Transportministre debaterer transport om mobilitet i social og regional sammenhæng
- Svensk storhavn holdt niveauet i første halvår
- Koncept til arktisk fregat er ingeniørkunst designet til operationer under barske forhold
Skriv din kommentar:
EU-regulering skal være ægte grøn
Mandag 21. november 2022 kl: 12:21
Af: RedaktionenMan bør se på det samlede klimaaftryk helt fra produktion til forbrænding, når reguleringen af nye grønne brændstoffer til skibe skal på plads. Det mener organisationen Danske Rederier, som sammen med en række organisationer har skrevet et åbent brev til medlemmerne af EU-Prlamentet
Baggrunden for det åbne brev er, at de sidste og afgørende detaljer i inkluderingen af skibsfart i EU’s kvotehandelssystem (Emissions Trading System - ETS) skal træffes inden længe.
Med brevet forsøger Danske Rederier og en række andre organisationer endnu en gang at skubbe reguleringen i den grønnest mulige retning.
I det åbne brev, der på Danske Rederiers initiativ er sendt til medlemmer af EU-Parlamentet og forhandlere fra de enkelte lande, understreger underskriverne, hvor vigtigt det er at se på de nye grønne brændstoffers klimabelastningen helt fra kilde til forbrænding.
Medunderskriverne af Danske Rederiers brev er Methanol Institute, World Shipping Council, Swedish Shipowners’ Association, Royal Association of Netherlands Shipowners, og the Renewable Hydrogen Coalition.
- For os er det vigtigt, at den regulering, der gennemføres, bliver ægte grøn. Det kan den kun blive, hvis man vurderer brændstoffer ud fra deres klimabelastning i hele deres livscyklus. Altså helt fra udvinding til raffinering og endelig afbrænding i skibsmotoren, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Kort fortalt er det nødvendigt, at EU's kvotehandelssystem, ETS, skelner mellem fossile og grønne brændstoffer ved at belønne de brændstoffer med det laveste klimaaftryk i produktionsfasen og ikke kun under forbrænding for at fremme grønne brændstoffer.
Problemet bliver ifølge Danske Rederier meget tydeligt, når man ser på fremtidens brændstoffer som methanol og ammoniak. Medmindre LCA (livscyklus) er inkluderet, vil ETS-systemet ikke skelne mellem, om methanol er produceret som et rent e-fuel (e-methanol) eller på fossil basis. Da methanol er methanol uanset, hvordan det er fremstillet, udleder det CO2 ved forbrænding - men CO2-udslippet fra e-methanol er CO2-genbrug og kan anvendes igen i produktionen af ny e-methanol. Derfor har e-methanol ikke noget klimaaftryk i en livscyklustilgang. Derudover er grønne brændstoffer væsentligt dyrere, og uden LCA ville ETS fraråde investeringer i grønne brændstoffer.
- Vi snyder først og fremmest klimaet, hvis vi belønner noget, som reelt ikke er grønt. Det har ingen interesse i. Vi er i gang med en enorm omstilling indenfor skibsfarten, hvor man skal sejle på nye brændstoffer, som for eksempel metanol. Men der er en verden til forskel, om det er produceret grønt eller sort - både klima og prismæssigt. Derfor prøver vi endnu engang at gøre de relevante beslutningstagere opmærksomme på, at det er den rigtige tilgang at se på hele livscyklus for et brændstof, siger Maria Skipper Schwenn.
Brevet er sendt til repræsentanter fra EU-Parlamentet, EU's Ministerråd og EU-Kommissionen frem mod trilogforhandlingerne på Danske Rederiers initiativ.
Interesserede kan læse brevet her:
Life-cycle-approach: Key to unlock green investments and climate mitigation
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Toldere har fundet 1,2 ton narko i år - tæt på det samme som hele sidste år
- Trafikstyrelsen udarbejder havneatlas
- Fjordhavn skruer ned for forventningerne til årsresultatet
- Sydøstjyllands Politi indstiller efterforskningen i sag mod Kolding Kommune
- Havn i Østvendsyssel skal have fire nye bestyrelsesmedlemmer
- Hanstholm Havn kan blive en vigtig spiller for CO2-projekter
- Fem havne i Nordjylland kan spille en central rolle indenfor grøn omstilling
- Tysk transportkoncern udvider med terminalkøb sine aktiviteter i Holland
- Kulterminal lukker med ejerskifte
- Transportministre debaterer transport om mobilitet i social og regional sammenhæng
- Svensk storhavn holdt niveauet i første halvår
- Koncept til arktisk fregat er ingeniørkunst designet til operationer under barske forhold
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |