Nyt gas-batteri-hybridskib sejler til og fra Göteborg
Fredag 18. november 2022 kl: 12:45
Af: Redaktionen
Et nybygget og i øjeblikket lidt usædvanligt skib med særlige miljø- og klimaegenskaber blev onsdag døbt i havnen i Göteborg. Skibet er et LNG/batterihybridskib, der opfylder IMO’s 2030-mål for skibsfartens CO2-udslip. Fremover vil skibet anløbe Göteborgs Hamn en gang ugentlig
Det er ro/ro- og shortsea-rederiet UECC, der begyndte at operere i Göteborg Havn i april i år på baggrund af nye aftaler med nogle af Europas større bilproducenter, der har indsat det nye LNG/batterihybridskib på sin trafik ind og ud af Sverige via Göteborg.
Rederiet fragter biler og andet rullende gods til og fra det centraleuropæiske fragtknudepunkt Zeebrugge via havnene i Esbjerg og Drammen. Gennem omladning i Zeebrugge kan transporterne kobles til andre havne i Europa og verden. Göteborgs Hamn har anløb en gang ugentligt.
Det nye skib på rundturen, der fik navnet »Auto Achieve«, er et cirka 170 meter langt skib med kapacitet til at transportere 3.600 biler samt andre typer tungere køretøjer og projektlast.
Skibet bliver drevet frem af motorer, der bruger flydende naturgas som brændstof, suppleret med batterihybridteknologi. I kombination med en moderne, optimeret skrogform giver det skibet en brændstofeffektivitet, der i dag opfylder IMO's 2030-mål om en 40 procents reduktion af skibsfartens kuldioxidintensitet.
Ifølge UECC betyder LNG-driften i kombination med batterihybridteknologien og den optimerede skrogform også reducerede emissioner af svovlforbindelser, SOX’er og partikler med 90 procent og NOX’er med 85 procent. Skibet kan også sejle på flydende biogas (LBG) og syntetiske brændstoffer, når de er tilgængelige.
»Auto Achieve« anløber Göteborg Hamn’s jernbaneforbundne bil- og ro/ro-terminal, og det er terminaloperatøren Logent Ports and terminals, der skal håndtere lastning og losning på terminalen. Det svenske marked kan via Göteborgs Hamn nås gennem jernbanesystemet Railport Scandinavia.
Fakta om »Auto Achieve«:
- Fartøjstype: PCTC (Pure Car and Truck Carrier)
- Længde: 169,1 meter
- Bredde: 28 meter
- Kapacitet biler: cirka 3.600
- Martshastighed: 17,8 knob
- Maksimal dybgang 8,6 meter
Om UECC:
- Rederiet UECC blev grundlagt i 1990 og ejes i fællesskab af det japanske rederi NYK og det svenske rederi Wallenius Lines
- UECC har en flåde på 17 PCTC-skibe (Pure Car and Truck Carrier)
- Hovedkontoret ligger i Oslo
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |