Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Seks nye containerskibe kan nedbringe CO2-udslippet med 800.000 ton årligt

Onsdag 5. oktober 2022 kl: 10:15
Share  


Af: Redaktionen

Seks nye containerskibe kan nedbringe CO2-udslippet med 800.000 ton årligt

A.P. Møller - Mærsk oplyser onsdag, at koncernen har bestilt seks nye oceangående containerskibe, der kan sejle på methanol. De seks skibe, der skal bygges af Hyundai Heavy Industries (HHI) og har en nominel kapacitet på ca. 17.000 teu (20-fods containere), vil erstatte eksisterende kapacitet i Mærsk’s flåde af containerskibe. Hvis methanolen er produceret ud ved hjælp af bæredygtig energi og råstoffer - sol/vind og opsamlet CO2, vil skibene betyde en samlet CO2-reduktion på omkring 800.000 tons sammenlignet med nuværende skibe

I forbindelse med bestillingen af de  seks nye skiber fremhæver Mærks-koncernen, at global handling er nødvendig i dette årti for at opfylde Paris-aftalens mål om at begrænse den globale opvarmning til en temperaturstigning på 1,5 grader celcius.


Mærsk har sat et netto-nul-emissionsmål for 2040 på tværs af hele koncernen og har også sat et mål på lidt kortere sigt om at have gennemført tiltag til at nå en CO2-reduktion på 50 procent i 2030 set i forhold til 2020, når det gælder CO2-udledning pr. transporteret container, og om principielt kun at bestille nybyggede skibe, der kan sejle på bæredygtigt producerede brændstoffer - eksempelvis methanol.


19 methanol-drevne skibe er på vejMed ordren på de seks nye 17.000 teu store containerskibe, der kan sejle på methanol, har Mærsk i alt bestilt 19 skibe med dual-fuel-motorer, der kan bruge methanol som brændstof.


Mærsk fremhæver methanol produceret ved hjælp af vedvarende energi - grøn methanol, selvom methanol er en klar og farveløs væske - som er den bedste skalerbare grønne brændstofløsning i dette årti. 


- Vi er glade for at se flere andre rederier vælge denne vej. Det tilføjer yderligere momentum til den hurtige skalering af tilgængelighed, der er nødvendig for at nedbringe prisen på grøn methanol og accelerere udviklingen af ​​klimaneutral skibsfart, siger Palle Laursen, der er Chief Fleet & Technical Officer hos Mærsk.


I forhold til containerskibe, der sejler på traditionelt fossilt brændstof ligger prisen på methanol dual-fuel-skibe i dag mellem 8 og 12 højere, hvilket er en forbedring i forhold til sidste år, hvor Maersk bestilte otte skibe med samme teknologi.


De seks 17.000 teu store skibe skal alle leveres i 2025 og skal sejle under dansk flag. De sejler alle seks ind som en del af Mærsk’s flådefornyelsesprogram, og deres kapacitet vil erstatte en lige stor mængde kapacitet i den Mærsk-styrede flåde. Når alle 19 bestilte skibe, der kan sejle på methanol, er sat ind og har erstattet ældre skibe, vil de udløse årlige CO2-reduktion på omkring 2,3 millioner ton


Om de seks nye containerskibe:
  • De seks skibe har en nominel kapacitet på ca. 17.000 containere (Twenty Foot Equivalent - teu)
  • Alle seks skibe skal leveres i 2025
  • De har alle dual-fuel-motorer, der kan køre på grøn methanol
  • De seks skibe vil med grøn methanol kunne reducre CO2-belastningen med omkring 800.000 tons CO2-udledning årligt



Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Containertransportør indsætter flere gasdrevne trækkere
- Internationalt energiselskab køber dansk-baseret biogasproducent
- Fredag 25. november 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vindmøller til park ved Rügen kom med skib fra Bornholm
- Elektrisk verdenspremiere er kommet til Danmark
- Havn på toppen af Jylland er ledende partner i EU-projekt
- Cola'erne kommer med elektriske lastbiler - i Belgien
- Delebilisme kan give stor økonomisk gevinst
- Færgehavn i Skåne har CO2-neutralitet i 2040 som mål
- Franske og fuld-elektriske forvogne og trækkere får fabrikkens nye logo
- Grønne obligationer skal finansiere elektrificeringen af blandt andet lastbiler
- Vognmandsorganisation foreslår forhøjet CO2-afgift på dieselolie og benzin

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst