INTERESSEORGANISATION FOR LUFTFARTEN:
Luftfarten bliver ikke grønnere ved at begrænse flyvninger i Danmark. Sådan lyder budskabet i en ny kampagne fra Dansk Luftfart under DI Transport, der skal gøre debatten om luftfart og klima mere konstruktiv. Interesseorganisationen mener, at debatten om fremtidens klimarolle for fly er fordomsfuld og kørt af sporet og skal genopfindes
Dansk Luftfart fremfører, at klimadebatten om luftfart baserer sig på en række unuancerede fordomme om, at udledningen kun kan reduceres ved at begrænse flytransporten i Danmark.
Men ifølge Dansk Luftfart gør det stort set ingen forskel for det globale klima, hvis flytransporten internt i Danmark begrænses.
Derimod fremhæver Dansk Luftfart, at investeringer i at gøre Danmark ledende på klimaneutralt flybrændstof kan gøre en forskel - og vise hele verden, at klimaneutrale flyvninger kan konkurrere med andre former for transport.
- Det er lidt surrealistisk at følge den danske klimadebat om flyvningens fremtid. Det er som om debatten om luftfart er låst i forestillingen om, at det bedste, vi kan gøre for klimaet, er at stoppe danske flyvninger. Men det er lodret forkert, siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, og fortsætter:
- Det gør ingen reel forskel for klimaet at stoppe danske flyvninger. Men det vil gøre en forskel, hvis vi kan fylde flyvemaskinerne op med klimaneutralt brændstof, sådan som regeringen lægger op til.
Karsten Lauritzen er frustreret over de mange fordomme og unuancerede påstande, der tegner klimadebatten om luftfart. Det blev tydeligt, da regeringen præsenterede sin vej til 100 procent grøn indenrigsluftfart i 2023 med planen ”Grøn luftfart for alle”.
- Regeringen præsenterer en ambitiøs og finansieret plan til at omstille al grøn indenrigsluftfart, men det er i medierne druknet i debat om, at 13 kroner i øget flyafgift ikke er nok til at begrænse antallet af flyvninger fra Danmark. Det er bare så trist, at et konstruktivt udspil, der kan bringe os videre, straks gøres til en debat om de 13 kroner, siger Karsten Lauritzen, der er tidligere minister og folketingsmedlem for Venstre.
- Helt ærligt, der findes ikke en fremtid, hvor flyvninger ikke er en del af hverdagen - tværtimod. Vi kommer til at flyve langt mere i fremtiden. Så lad os da for pokker have en konstruktiv dialog, der får omstillet luftfarten hurtigst muligt fremfor at have et fordomsfuldt skænderi, der ikke flytter en tøddel, siger han.
For at bringe klimadiskussionen tilbage på sporet lancerer Dansk Luftfart oplysningskampagnen ”Det kan lade sig gøre at flyve grønt”. På hjemmesiden www.flyvklimaneutralt.dk kommer brancheorganisationen med en række informationer om grønt flybrændstof, der ifølge organisationen skal være det bærende element i en grøn omstilling af luftfarten.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ambassadør klipper snoren til ny Tyrkiet-rute fra lufthavn tæt på Aarhus
- Lufthavn på Djursland forhandler med en ny international investor
- Speditør køber op i Canada
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Flere rejste via Limfjordslufthavn i april
- En transportkoncern gennemfører køb af en anden
- Luftfartschef bliver ny vicedirektør i Trafikstyrelsen
- Transportkoncern har fået godkendt opkøb og ændrer i ledelsen
- Forskellen mellem de rigeste og de fattigste er på 10 ton CO2 årligt
- Lufthavn ved Limfjorden er en af Danmarks bedste arbejdspladser
- Dansk pensionskasse besidder indirekte 59,4 procent af aktierne i Storaktionærmeddelelse
- EU-Kommisssionen godkender dansk opkøb af tysk transportkoncern
Skriv din kommentar:
Debatten om fremtidens klimarolle for fly er fordomsfuld og kørt af sporet
Tirsdag 4. oktober 2022 kl: 10:11
Af: RedaktionenLuftfarten bliver ikke grønnere ved at begrænse flyvninger i Danmark. Sådan lyder budskabet i en ny kampagne fra Dansk Luftfart under DI Transport, der skal gøre debatten om luftfart og klima mere konstruktiv. Interesseorganisationen mener, at debatten om fremtidens klimarolle for fly er fordomsfuld og kørt af sporet og skal genopfindes
Dansk Luftfart fremfører, at klimadebatten om luftfart baserer sig på en række unuancerede fordomme om, at udledningen kun kan reduceres ved at begrænse flytransporten i Danmark.
Men ifølge Dansk Luftfart gør det stort set ingen forskel for det globale klima, hvis flytransporten internt i Danmark begrænses.
Derimod fremhæver Dansk Luftfart, at investeringer i at gøre Danmark ledende på klimaneutralt flybrændstof kan gøre en forskel - og vise hele verden, at klimaneutrale flyvninger kan konkurrere med andre former for transport.
- Det er lidt surrealistisk at følge den danske klimadebat om flyvningens fremtid. Det er som om debatten om luftfart er låst i forestillingen om, at det bedste, vi kan gøre for klimaet, er at stoppe danske flyvninger. Men det er lodret forkert, siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, og fortsætter:
- Det gør ingen reel forskel for klimaet at stoppe danske flyvninger. Men det vil gøre en forskel, hvis vi kan fylde flyvemaskinerne op med klimaneutralt brændstof, sådan som regeringen lægger op til.
Karsten Lauritzen er frustreret over de mange fordomme og unuancerede påstande, der tegner klimadebatten om luftfart. Det blev tydeligt, da regeringen præsenterede sin vej til 100 procent grøn indenrigsluftfart i 2023 med planen ”Grøn luftfart for alle”.
- Regeringen præsenterer en ambitiøs og finansieret plan til at omstille al grøn indenrigsluftfart, men det er i medierne druknet i debat om, at 13 kroner i øget flyafgift ikke er nok til at begrænse antallet af flyvninger fra Danmark. Det er bare så trist, at et konstruktivt udspil, der kan bringe os videre, straks gøres til en debat om de 13 kroner, siger Karsten Lauritzen, der er tidligere minister og folketingsmedlem for Venstre.
- Helt ærligt, der findes ikke en fremtid, hvor flyvninger ikke er en del af hverdagen - tværtimod. Vi kommer til at flyve langt mere i fremtiden. Så lad os da for pokker have en konstruktiv dialog, der får omstillet luftfarten hurtigst muligt fremfor at have et fordomsfuldt skænderi, der ikke flytter en tøddel, siger han.
For at bringe klimadiskussionen tilbage på sporet lancerer Dansk Luftfart oplysningskampagnen ”Det kan lade sig gøre at flyve grønt”. På hjemmesiden www.flyvklimaneutralt.dk kommer brancheorganisationen med en række informationer om grønt flybrændstof, der ifølge organisationen skal være det bærende element i en grøn omstilling af luftfarten.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Ambassadør klipper snoren til ny Tyrkiet-rute fra lufthavn tæt på Aarhus
- Lufthavn på Djursland forhandler med en ny international investor
- Speditør køber op i Canada
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Flere rejste via Limfjordslufthavn i april
- En transportkoncern gennemfører køb af en anden
- Luftfartschef bliver ny vicedirektør i Trafikstyrelsen
- Transportkoncern har fået godkendt opkøb og ændrer i ledelsen
- Forskellen mellem de rigeste og de fattigste er på 10 ton CO2 årligt
- Lufthavn ved Limfjorden er en af Danmarks bedste arbejdspladser
- Dansk pensionskasse besidder indirekte 59,4 procent af aktierne i Storaktionærmeddelelse
- EU-Kommisssionen godkender dansk opkøb af tysk transportkoncern
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |