Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Midtjyske politikere stopper midlertidigt for biodiesel i regionale busser

Torsdag 29. september 2022 kl: 12:43
Share  


Af: Redaktionen

Regionsrådet i Region Midtjylland har reduceret sparebehovet i den kollektive trafik ved midlertidigt at skifte fra den dyrere CO2-neutrale HVO-diesel til almindelig fossil diesel fra årsskiftet. Samtidig beder Regionsrådet Midttrafik om et katalog over konkrete afgange, der kan tages ud af køreplanen

I dag kører 56 regionale busser på syv ruter med biodiesel i tanken. Beslutningen letter presset på økonomien i den regionale kollektive trafik med 13,7 millioner kroner i 2023. Senest i september 2023 skal beslutningen evalueres. Regionen vil med tre måneders varsel kunne vende tilbage til biodiesel.


- Det er ikke nogen nem beslutning. For når vi ophører med biodiesel, går vi reelt i en periode på kompromis med vores mål for klima og bæredygtighed. Omvendt står vi i en historisk økonomisk krisesituation, hvor den kollektive trafik vil blive hårdt ramt. Vi står foran en tilpasning af den kollektive trafik, hvor busruter særligt i landdistrikterne vil være i spil. Med denne beslutning bevarer vi flere busafgange, siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S).


Prioriterer uddannelsessøgende
Trods stoppet for biodiesel tilbagestår en markant ubalance mellem den aktuelle virkelighed og budgettet til den regionale kollektive trafik. Regionsrådet besluttede på sit møde i denne uge derfor også at bede Midttrafik levere et katalog over konkrete muligheder for at spare på driften i form af færre busafgange. Kataloget skal prioritere transport af uddannelsessøgende.


Som udgangspunkt mangler der 46 millioner kroner i budgettet, hvis det nuværende betjeningsniveau skal fortsætte. Dertil kommer, at det koster ekstra at spare på kørsel i den kollektive trafik, da lukkede busafgange betyder færre passagerindtægter. Det reelle sparebehov er dermed behæftet med usikkerhed, men vil blive holdt så lavt som muligt - blandt andet ved at fjerne busafgange med meget lave gennemsnitlige passagertal.


- Desværre kommer vi ikke uden om en tilpasning af den regionale busdrift. Hvordan vi præcist løser det, skal vi nu finde ud af sammen med Midttrafik og kommunerne. I den proces vil vi prioritere at bevare et godt grundlag for at udvikle den kollektive trafik. Herunder skal der tages hensyn til, at man stadig skal kunne komme til og fra uddannelse og job i hele regionen. Derudover vil vi prioritere nytænkning i forhold til nye mobilitetsløsninger, siger formand for udvalget for regional udvikling, Bent B. Graversen (V).


Regionsrådets udvalg for regional udvikling skal på sit møde 5. oktober fastlægge den endelige beløbsramme, som kataloget fra Midttrafik skal baseres på.




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Taxametre og kontroludstyr fra før 2018 skal have lov til at blive siddende et år endnu
- Lufthavn i Midtjylland lukker ned - for en ukendt tid
- Skarp vejrovervågning skal holde Kong Vinter stangen
- Letbane vil mangle tog et par uger endnu
- 23-årig mand havde 14.000 piller med i bagagen
- Fredag 25. november 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Tre EU-lande mangler at gennemføre bestemmeler om elektronisk opkrævning af vejafgifter
- Nordjysk lufthavn får direkte flyforbindelser til Spanien
- Befolkningens humør er langt bedre end før corona
- Politiet fandt mangler ved godstransport
- København får to flyselskaber på rute til New York
- Dansk rederikoncern vinder rute-udbud mellem England og Frankrig

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst